گزارش و تحلیل

اهواز در مقابل "الاحواز"

© AFP 2023 / Shayan Haji Najaf/ISNAاهواز در مقابل "الاحواز"
اهواز در مقابل الاحواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گر واکنش رسانه های بین المللی به عملیات تروریستی اخیر در اهواز را بخواهیم تقسیم بندی کنیم می توان رسانه ها را به سه گروه تقسیم کرد.

احضاز شبانه سفرای سه کشور اروپایی به وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
احضار شبانه سفرای سه کشور اروپایی به وزارت خارجه ایران
رسانه هایی که به شدت این عملیات تروریستی را محکوم کردند، رسانه هایی که از روی اصول حرفه ای به گزارش این ماجرا پرداختند و رسانه هایی که به نوعی یا مستقیم یا غیر مستقیم از این عملیات تروریستی حمایت به عمل آوردند.

همین رفتار رسانه ها می تواند نسبت دشمنی کشورهای حامی این رسانه ها نسبت به ایران و ایرانی ها را نشان دهد و به همان نسبت معیاری برای حمایت این کشورها از تروریست ها باشد.

بديهى است که خودداری مقامات رسمی برخی کشورها از محکوم کردن این عملیات تروریستی خود نشانه حمایت اینان از این اعمال تروریستی به حساب می آید.

برخى رسانه های عربی به جای استفاده از نام اهواز از نام "الاحواز" استفاده کردند تا حمایت خود از تروریست ها را به صورت غیر مستقیم نمایش دهند.

برخى دیگر هم تلاش کردند ماجرا را به مشکلات مردم خوزستان و شهر اهواز و اعتراضات داخلی ربط دهند و وانمود کنند که این یک واکنش خودجوش از طرف برخی جوانان عرب اهواز بر علیه نظام در ایران بوده.

نمى توان انکار کرد مردم خوزستان با مشکلات اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی عدیده ای مواجه می باشند و بسیاری از آنها حتی خانه وکاشانه خود را به این دلیل ترک کرده اند و از خوزستان به استان های دیگر مخصوصا تهران مهاجرت کرده اند.

اما نکته قابل تامل در این ماجرا این است که خوزستانی ها همیشه خود را جزئی جدایی ناپذیر از کشور بزرگی به نام ایران می دانستند و می دانند و هیچوقت از عملکرد گروه های جدایی طلب که مورد حمایت کشورهای خارجی هستند حمایت نکردند و نمی کنند.

اگر بخواهیم سهم استان های ایران نسبت به شهدا و یا ایثارگران وجانبازان را محاسبه کنیم احتمالا استان خوزستان بیشترین سهم را در میان همه استان های ایران خواهد داشت.

مردم خوزستان همیشه حامی انقلاب و نظام و وحدت ملی مملکت خود بودند و در بدترین شرایط جنگی هم جا را برای دشمن خالی نکردند.

بغداد حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
بغداد حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد
در ابتدای جنگ ایران و عراق که روز گذشته سالگرد اش بود، عراقی ها و حامیان آنها از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجهان باور داشتند که با شروع حمله عراق به ایران عرب های خوزستان با دشمن متجاوز همراهی خواهند کرد و بر علیه دیگر اقوام ایرانی قیام خواهند کرد.

در واقع همین گروه های جدایی طلب هم در آن زمان توسط آمریکایی ها تشکیل شد تا به محض ورود ارتش عراق به خاک ایران ساز جدایی طلبی را بزنند و مردم را با دشمن همراه کنند.

اما اتفاقی که پیش آمد این بود که همین مردم خوزستان به صورت خود جوش اولین هسته های مقاومت مردمی بر علیه عراقی ها را تشکیل دادند و ماشین نظامی فوق العاده مجهز عراق را زمین گیر کردند ونقشه جدایی طلب ها را نقش بر آب کردند.

در أن زمان هم برخی مزدوران خود فروش، از جمله همین هایی که حمایت خود از عملیات تروریستی اخیر را اعلام کردند، عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را متقاعد کرده بودند که با ورود ارتش عراق به خوزستان کار تمام است و کل عرب های خوزستان با ارتش عراق همکاری خواهند کرد.

امروزه هم اینها تلاش دارند با استفاده از رسانه های خود این دیدگاه را القا کنند که این ماجرا به اختلافات عرب های خوزستان با حکومت ربط دارد.

البته برخی ابلهان نیز ممکن است چنین چیزهایی را باور کنند.

از همان ابتدا هم همه رهبران و شیوخ عشایر خوزستان این ماجرا را به شدت محکوم کردند و پاسخ این رسانه ها را دادند.

واکنش واشنگتن به حمله تروریستی در اهواز - اسپوتنیک ایران
واکنش واشنگتن به حمله تروریستی در اهواز
اگر به اسامی شهدای این عملیات توجه داشته باشید می بینید بخش اعظم این شهدا سربازان وظیفه خوزستانی ومردم بی گناه بودند که در این نمایش نظامی شرکت داشتند وآنهایی که این عملیات تروریستی را انجام دادند بخوبی می دانستند که شهروندان و سربازان وظیفه خوزستانی را هدف قرار داده اند.

تصور اینکه چنین عملیات تروریستی ای بتواند عزم ملی حکومت و نظام را تضعیف کند تصوری بسیار ابلهانه تر از تصور های دیگر است چون قطعا این عملیات عزم ملی و تلاش حکومت و نظام برای تثبیت امنیت ملی را تقویت خواهد کرد و نشان می دهد که نظام در راه صحیح برای مبارزه با تروریسم و دشمنان قسم خورده ایران قرار دارد.

به این دلایل این ماجرا را به هیچ وجه نمی توان در راستای اهداف و یا خواسته های مردم اهواز و یا خوزستان دانست و برعکس در ضدیت با این اهداف به حساب می آید و قطعا همه مردم خوزستان و بالاخص اهواز مخالف این عمل تروریستی هستند و می دانند که اینان تعدادی اجیر شدگان دشمنان خارجی هستند ولا غیر.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала