گزارش و تحلیل

دیدگاه کارشناسان سیاسی درباره حادثه تروریستی اهواز

© AP Photo / Ebrahim Norooziآخرین آمار کشته شدگان اقدام تروریستی در اهواز
آخرین آمار کشته شدگان اقدام تروریستی در اهواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صبح امروز شهر اهواز شاهد یک حمله تروریستی بود که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم و نیروهای نظامی این شهر شد.

اقدام تروریستی در جریان رژه نظامی در ایران + ویدئو - اسپوتنیک ایران
اقدام تروریستی در جریان رژه نظامی در ایران + ویدئو
به گزارش اسپوتنیک، صبح امروز در حین برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهر اهواز افرادی مسلح به روی مردم آتش گشودند و موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم و نیروهای نظامی شدند.

پس از این حادثه خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که گروهک "الاحواز" مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفته است.

در همین رابطه خبرگزاری اسپوتنیک در اینباره با برخی از کارشناسان مسائل سیاسی به گفتگو نشست. 

محمد حسن قدیری ابیانه، استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این حادثه یک پیش برنامه برای حضور دونالد ترامپ در شورای امنیت و چنین عملیاتی بدون اطلاع سازمان سیا آمریکا و عربستان قطعا نبوده و گروه های تروریستی معمولا مورد حمایت آمریکا، انگلستان، اسرائیل و برخی اعراب هستند.

اما این اقدامات چیزی را تغییر نمی دهد، ملت ایران و یک تجاوز گسترده 8 ساله را تجربه کرده و این در حالی بود که آمریکا، اروپا و ارتجاءعرب حامی صدام بودند و همه نوع سلاح در اختیار صدام قرار دادند، ولی موفق نشدند. این ترورها به غیر از افزایش نفرت مردم از تروریست ها اثر دیگری ندارد و پول های عربستان و امثال آن نمی تواند تاثیری در صلابت نظام ایران داشته باشد.
لذا با وجود تلاش و سرمایه گذاری دشمنان، این حرکات کورکورانه ثبات نظام را برهم نمی زند و ما به یاد داریم سازمان منافقین بیش از 17 هزار نفر را ترور کرد و با وجود این ترورها، نظام به پیشرفت خودش ادامه داده.
من عوامل پشت این ماجرا را سازمان سیا و یک پیش برنامه برای حضور ترامپ در سازمان ملل می دانیم و آنها تلاش می کنند با این اقدامات کور و تروریستی به ایران ضربه بزنند، ولی آنها موفق به این کار نخواهند شد و این این اقدامات نمی تواند شکست آمریکا در سوریه و عراق، شکست اسرائیل از حماس و حزب الله و شکست عربستان و امارات را در یمن جبران و یا به فراموشی بسپارد.طبیعتا ما با عناصر ترویست برخورد قاطعی خواهیم داشت و پرقدرت به مسیر خود ادامه می دهیم.
عملیات تروریستی در اهواز توسط یک گروه جدایی طلب "الاحواز" صورت گرفته و آنها همانند صدام ادعا دارند که استان خوزستان اهواز باید ایران جدا شود. اینها نادان هایی هستند که نفهمیدند صدام پس از 8 سال جنگ موفق به انجام این کار نشدند.
به عقیده من هدف این حمله به روابط ایران و عراق و یا برهم زدن امنیت مراسم اربعین هم ندارد. هر چند آنها تلاش تلاش دارند روابط ایران و عراق را خدشه دارکنند و یا مراسم اربعین را نا امن کنند ولی این حملات ارتباطی با این موارد ندارد.

عاملین حادثه تروریستی اهواز مرتبط با آمریکا و موساد - اسپوتنیک ایران
موساد و آمریکا پشت پرده حمله تروریستی به مراسم رژه در اهواز
همچنین دکتر مصدق پور، کارشناس ارشد خاورمیانه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری اسپونیک گفت: به نظر من کشورهای که جنگ هشت ساله علیه ایران را تحمیل کردند، امروز عامل این حملات تروریستی در اهواز بودند. هدف سازمان دهندگان این اقدام تروریستی در اهواز ایجاد ترس و اختلال در برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در ایران بوده است.

قطعا آمریکا و عربستان، همانطور که قبلا بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان اعلام کرده بود که ما جنگ را به داخل ایران می کشیم، در این اقدام تروریستی نقش داشتند. آنها با استفاده از برخی افراد که خود را آزادیخواه می دانند و به نوعی می خواهند مردم عرب اهواز را آزاد کنند، در حالی که این مردم خود حامی انقلاب هستند، تلاش کردند که حملاتی را در عاشورا صورت دهند که موفق نشدند. به هر حال بهترین پاسخ را از زبان مردم خوزستان و عرب زبان این استان در مراسم تشیع قربانیان این حادثه خواهیم دید وشنید.
این گروه ها اهداف بسیاری دارند و با توجه به تبدیل شدن ایران به یک قدرت نظامی در منطقه، آنها قصد خودنمایی دارند، اما اینکه بخواهند بر روابط ایران و عراق تاثیری بگذارند، هرگز موفق نخواهند بود. خیلی ها تلاش کردند که رابطه ملت ایران و عراق را برهم بزنند و موفق نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس امیری فرد، امام جماعت سابق ریاست جمهوری نیز در گفتگو با برگزاری اسپوتنیک گفت: این حادثه با توجه به اقدامات ایران برای ریشه کن کردن تروریسم و داعش در منطقه و کنترل عوامل آنها در ایران، سازماندهنگان این حملات با ایران به نوعی دشمنی دارند و سعی می کنند از هر فرصتی برای کشتن مردم بی گناه استفاده کنند و این حمله نیز اولین و آخرین آن نخواهد بود.

واکنش کاربران اینترنتی به حمله تروریستی اهواز - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران اینترنتی به حمله تروریستی اهواز
سردمداران آنها که عملا اعلام می کنند که حملات را انجام داده اند در کشورهای غربی فعالیت می کنند و آمریکا، اروپای غربی و انگلیس به آنها کمک می کنند که باعث تاسف است ولی بهرحال این اقدامات و خون شهدا موجب تقویت نظام می شود و آنها نمی توانند به نتیجه دلخواه خود برسند و همین مردم خوزستان که با مشکلات اقتصادی نیز مواجه هستند، هنگامی این جنایات و کشتن یک کودک چهار ساله را می بینند، موجب اتحاد آنها برای ریشه کن کردن تروریسم می شود و حضور مردم باعث نا امیدی آنها خواهد شد.
این عملیات توسط گروهی که جدایی طلب هستند صورت گرفته و یکی از روش های دشمن برای برهم زدن اتحاد تجزیه طلبی است که از گذشته بود و سیاست غربی ها و انگلیس است. آنها نیز تصمیم دارند عرب ها، ترکها و… جداکنند و با ایجاد تفرقه به اهداف خود برسند و با این اتحادی که مردم دارند، نقش های آنها نقش بر آب می شود.
غرب و بخصوص آمریکا و سیاست های تند ترامپ اینگونه است و آنها توان مستقیم جنگ را ندارند و می دانند که متضرر خواهند شد. به طور مثال جنگ با عراق، ایران را قدرتمند و تبدیل به قطبی در منطقه کرد. از اینرو آنها با ایجاد درگیری میان ملت ایران و عراق قصد دارند اتحاد و همدلی را که مخصوصا در عاشورا بیشتر شده را برهم بزنند. در ماجرای کنسولگری ایران در بصره هم مشخص شد که آمریکا و غرب در حوادث پیش آمده دست داشته اند و مردم عراق نقشی در آن نداشته اند و آمریکا پس از شکست های پیاپی قصد دارد با این حرکات آنها را جبران کند.
آنها همواره قصد دارند اقدامات مختلفی را برعلیه ایران صورت دهند که با درایت رهبر و مسئولین ایران با شکست مواجه خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала