گزارش و تحلیل

آیا اهرم فشار اقتصادی در ایران، در دستان اسرائیل؟

© AP Photo / Sebastian Scheinerاهرم فشار اقتصادی ایران، در دستان اسرائیل است
اهرم فشار اقتصادی ایران، در دستان اسرائیل است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل، در تحریم ها تاثیر شدیدی بر اقتصاد ایران و همکاري هاي شرکت هاي اروپايي با تهران دارد.

به گزارش اسپوتنیک، در طی چند روز گذشته وزیر دارایی اسرائیل موشه کحلون در سفر به ایالات متحده، در شهر واشنگتن با همتای امریکایی خود استفان  منشونیا، در خصوص ایجاد گروه کاری مشترک دیدار نمودند. متخصصین این دو کشور با کمک اعضای این گروه، برنامه ای برای تسریع تحریم های اقتصادی علیه ایران پایه گذاری نموده اند.

از سویی، مسئولیت یک سری تحریم های اقتصادی علیه ایران بر عهده وزارتخانه های دارایی ایالات متحده و اسرائیل می باشد. موشه کحلون در این خصوص گفت: "تحریم های اعمال شده علیه ایران برای امنیت اسرائیل و برای امنیت کل جهان سودمند است. تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط دولت آمریکا علیه ایران کارآمد بوده است. با این تحریم ها، تهدید رژیم ایران برای اسرائیل و کل جهان آزاد کمتر شده است. گروه کاری مشترک ما با آمریکا؛ نقش بسیار مهمی در تقویت تحریم ها علیه ایران بازی کنند، و این موضوع بسیار مهم است و به نفع اسرائیل می باشد".

_چه اقدامات و برنامه هایی در راستای فشار اقتصادی بر تهران صورت خواهد گرفت و اسرائیل چگونه می تواند برنامه تحریم علیه ایران را اجرا کند؟

در این راستا، جناب آقای سیمون تسیپیس، کارشناس اسرائیل در روابط بین المللی، دکتر علوم سیاسی در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو اعلام نمود که اسرائیل در واقع یک اهرم بسیار قوی برای فشار بر اقتصاد ایران می باشد.

زبان اسرائیل با ایران، زبان جنگ است - اسپوتنیک ایران
زبان اسرائیل با ایران، "زبان جنگ" است

این کارشناس امور سیاسی در ادامه افزود: "روابط تجاری مستقیم بین ایران و اسرائیل وجود ندارد. تنها نکته این است که اسرائیل نفت ایران را می خرد، اما از طریق کشورهای ثالث و شرکت هایی که احتمالا حتی در مورد تهران چیزی نمی دانند. به عنوان مثال، اگر ایران نفت خود را به شرکت بریتیش پترولیوم (BP) به فروش برساند، بعید است که به این فکر کند که این نفت میتواند به اسرائیل فروخته شود. بنابراین، در چنین شرایطی، تنها عامل فشار اسرائیل برای تقویت تحریم ها علیه ایران می تواند در زمینه فناوری های توسعه یافته باشد.

اسرائیل ، ایران را مسئول سقوط هواپیمای روسی در سوریه می داند - اسپوتنیک ایران
اسرائیل، ایران را مسئول سقوط هواپیمای روسی در سوریه می داند

بسیاری از تجهیزات، تجهیزات صنعت نظامی، فن آوری های رایانه ای در ایالات متحده و اروپا توسط متخصصان اسرائیلی ساخته می شود. این فن آوری ها می تواند شامل فن آوری های جزئی، نرم افزار یا حتی سخت افزار باشد. این دقیقا همان چیزی است که اسرائیل می تواند برای حفظ منافع خود در برابر ایران استفاده کند. اگر اسرائیل از تامین قطعات یدکی، نرم افزار و فن آوری های دیگر مورد نیاز برای تولید تجهیزات این کشور ها امتناع ورزد، این تجهیزات به ایران نیز نمی رسد و این تجهیزات به سادگی در ایالات متحده ساخته نمی شود. بدین ترتیب اسرائیل می تواند سهم خود را در تحریم ضد ایران اجرا نماید. از آنجا که تحویل مستقیم به ایران وجود ندارد، اسرائیل می تواند از طریق ثانویه نفوذ خود را نشان دهد و با عدم تولید این محصولات، بسیاری از شرکت ها ي اروپايي و همچنین شرکت های ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد چرا که بدون داشتن اجزای یا قطعات لازم، آنها قادر به عرضه محصولات به ایران نخواهند بود. اگرچه در ایالات متحده آمریکا بسیاری از شرکت ها با ایران تجارت نمی کنند".

اين کارشناس اسرائیلی در ادامه تاکید کرد که اروپا یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و حفظ بازار خود را به جمهوری اسلامی بسیار ضروری می داند. اسرائیل، برای اجرای برنامه سیاست تحریم علیه ایران بر اروپا تمرکز خواهد کرد: "اسرائیل بزرگترین شرکای خود در زمینه فناوری های توسعه یافته را با کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا دارد. این کشورها تکنولوژی های رایانه ای اسرائیل و برخی تجهیزات خود را از این کشور دریافت می کنند و از آنها استفاده می کنند.

چرا اسرائیل، ابرهای ایران را می دزدد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا اسرائیل، ابرهای ایران را می دزدد؟
اسرائیل به فرانسه یا آلمان اولتیماتوم  داده است که حاضر نیست محصولات خود را در حوزه فن آوری های پیشرفته به کشورهایی عرضه کند که قصد دارند محصولات خود را به ایران ارائه دهند. از آنجا که اتحادیه اروپا برای پیوستن به ائتلاف سیاسی ضد ایران (تحت نظارت ایالات متحده) خودداری کرده است و همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهد. در نتیجه آن را کاملا ممکن است که به استدلال می کنند که اهرم فشار اسرائیل بسیار قوی تر از ایالات متحده است. در اینجا اسرائیل می تواند بر اجرای برنامه تحریم علیه ایران تأثیر بگذارد و با فشار شرکت های اروپایی می تواند به اقتصاد جمهوری اسلامی آسیب بزند.

البته نمی توان حدس زد که شرکت های اروپایی که مستقیما با ایران تجارت می کنند و خودشان را در سیاست تحریم دخالت نمی دهند، تحت تاثیر فشارهای اسرائیل قرار خواهند گرفت یا نه! اما می توان با اطمینان گفت که این شرکت ها برای ادامه تولید محصولات خود، عدم اشتیاق اسرائیل به همکاری را خطر ناک می دانند، آنها این ریسک را نخواهند پذیرفت که به خاطر فروش به ایران، دیگر با اسرائیل همکاری نکنند".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала