توان ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم

© Sputnik / A. Solomonovتوان ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم
توان ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد ایران اگر بخواهد قادر است به مراتب بیشتر از گذشته به غنی سازی اورانیوم بپردازد.

خبرنگار اسپوتنیک از آقای کمالوندی پرسید، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا در گفتگو با روزنامه آلمانی اشپیگل گفته بود "در صورت ادامه انفعال اروپا در قبال برجام و همچنین اقدامات آمریکا در به خطر انداختن توافق هسته ای با ایران" تهران ممکن است غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد…ایران تا چه اندازه قادر به غنی سازی اورانیوم است و توان ایران در حال حاضر برای غنی سازی در چه حدی است؟
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ گفت:" ايران توانمندي‌هاي بالقوه زيادي دارد كه صرفاً بخاطر تعهدات برجامي آنها را فعال نكرده است اگر ايران اراده كند كه اين توانمندي‌ها را بكار گيرد چه در ميزان غني‌سازي چه در سطح و درصد غني‌سازي مي‌تواند با ظرفيتي به مراتب بيشتر از گذشته مواد غني شده توليد نمايد. آقاي دكتر ظريف اين مهم را به طرف‌هاي مقابل ياد‌آوري نموده است كه محدوديت‌هاي ما در برجام در مقابل رفع تحريم‌ها بوده اگر قرار باشد مجدداً تحريم‌ها بر قرار شود دليلي وجود ندارد كه ايران فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را محدود نگهدارد".
هشتم ماه مه، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافق تاریخی برجام با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала