تلاش آمریکا برای تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره دریای خزر

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر تلاش آمریکا برای تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره دریای خزر
تلاش آمریکا برای تاثیر گذاری بر مذاکرات درباره دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایگور براتچیکوف، سفیر سیار وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد آمریکا و چند کشور دیگر تلاش کردند بر مذاکرات درباره موقعیت حقوقی دریای خزر تاثیر بگذارند.

به گزارش اسپوتنیک، براتچیکوف گفت:" تلاش ها برای تاثیر گذاری بر مذاکرات از سوی نقش آفرینان خارج از منطقه در تمام 20 سال اخیر و تا آخرین لحظه مشاهده شده است".
به گفته وی کشور های واقع در فاصله بسیار دور از این منطقه از جمله کشورهای خارج از اروپا مثلا آمریکا نسبت به دریای خزر علاقه نشان داده اند.
سفیر سیار وزارت امورخارجه روسیه ابراز امیدواری کرد کار تصویب کنوانسیون موقعیت حقوقی خزر طولانی نشود.
وی خاطرنشان کرد:" کنوانسیون سند متوازن و مبتنی بر برابر حقوقی است و بطور کامل با منافع ملی کشور های ساحلی مطابقت دارد. اعتبار یافتن هر چه زودتر این سند با نیازهای همه طرفها مطابقت دارد".
کنوانسیون موقعیت حقوقی خزر پس از 22 سال مذاکره روز 12 اوت به امضای رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران رسید.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت اجلاس سران 5 کشور حاشیه دریای خزر از اهمیت فوق العاده زیاد تاریخی برخوردار است. این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی یا حضور کشتی های جنگی خارجی را در دریای خزر تضمین می کند که به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گام بزرگی است.
این سند یادآور می شود که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد. بر اساس کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ، پنج کشور ساحلی مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала