گزارش و تحلیل

دو ماه سرنوشت ساز برای ایران، منطقه و جهان

© REUTERS / Heinz-Peter Bader دو ماه سرنوشت ساز برای ایران، منطقه و جهان
دو ماه سرنوشت ساز برای ایران، منطقه و جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفتگوی خبری آقای عباس عراقچی قائم مقام وزیر امور خارجه ایران با برنامه رو در رو شبکه چهار صدا و سیما نکات بسیار ظریفی را در خود داشت که نشان می دهد دو سه ماه آتی نه فقط برای ایران بلکه برای منطقه و جهان سرنوشت ساز خواهد بود.

آقای с در این گفتگو روی چند محور تاکید داشتند:
1 — مذاکرات ژنو به دلیل اینکه کشورهای تصمیم گیر اصلی در بحران سوریه را در بر نداشت امکان این را نداشت تا بحران سوریه را حل کند در حالی که مذاکرات آستانه چون کشورهای اصلی درگیر در بحران سوریه را در بر داشت راهکارهای بسیار مناسبی جهت حل مشکلات سوریه به وجود آورد.
در حال حاضر ایالات متحده و همپیمانانش تلاش دارند پشت سر سازمان ملل پنهان شوند و فشار آورند تا بحران سوریه را طبق خواسته های خود پایان بخشند در حالی که ایران — روسیه و ترکیه توانسته اند این بساط را از زیر پای ایالات متحده و همپیمانانش بربایند و حل و فصل بحران سوریه را گروی تصمیمات اجلاس آستانه قرار دهند.

مرکل اجازه حمله به سوریه را صادر کرد - اسپوتنیک ایران
مرکل اجازه حمله به سوریه را صادر کرد

مضاف بر این تغییر و تحولات روی زمین در سوریه نشان می دهد که دیر یا زود واقعیت های روی زمین همه را وادار به پذیرش خواسته دولت قانونی و مشروع سوریه خواهد کرد.
با این اوصاف علیرغم همه بحث هایی که در مورد ماجرای ادلب مطرح می باشد دیر یا زود عملیات آزاد سازی ادلب شروع خواهد شد و ارتش سوریه به کمک همپیمانان اش آخرین پایگاه تروریست ها و مخالفین در سوریه را از چنگ آنها در خواهد آورد.
2 — محور دیگری که شاید بتوان گفت در بعد داخلی اهمیت زیادی برای ایرانی ها دارد بحث برجام بود که آقای عراقچی در مورد آن صحبت کرد و اظهار داشت اروپایی ها تا 13 آبان فرصت دارند تکلیف برجام را روشن کنند.
حال بماند که روز 13 آبان سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران می باشد و نوعی تاریخ معنی داری می باشد اما آقای عراقچی این تاریخ را به عنوان زمان مشخص شدن موضع اروپا در مورد برجام اعلام کردند اما به هر حال معاون وزیر امور خارجه ایران در این مورد هم به چند نکته مهم اشاره داشتند.
اول اینکه ایران بخوبی می داند اروپا در شرایط سختی قرار دارد و بیش از 50 ملیون شغل در این قاره گروی روابط اقتصادی اروپا و آمریکا می باشد اما به هر حال سیاستمداران اروپایی برای حفظ اعتبار اروپا هم که شده نیاز دارند که در مورد برجام موضع محکمی بگیرند.
دوم اینکه ایران می دارند تصمیم سیاسی اروپا ممکن است تاثیری روی شرکت های خصوصی آن نداشته باشد چون به هر حال این شرکت ها بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند با ایران کار کنند یا نه اما همین که اروپایی ها قانون "انسداد کننده" خود را به اجرا بگذارد این قانون می تواند به شرکت های وباانک ها و موسساتی که هیچ تعاملی با ایالات متحده ندارند اجازه دهد که با ایران تعامل کنند و در واقع به ایرانی ها هم اجازه خواهد داد با آنها تعامل کنند.
سوم اینکه حد اقل انتظار ایران از اتحادیه اروپا این است که مقدار مشخصی که حد اقل یک ملیون بشکه نفت در روز است را بصورت تضمینی از ایران خریداری کند و پول آن را به ایران پرداخت کند.
چهارم اینکه ایران از اتحادیه اروپا توقع دارد کانال های بانکی موازی با کانال های بانکی زیر نظر ایالات متحده جهت تعامل با ایران ایجاد کند.
حال چرا ایران چنین توقع ها را از اروپا دارد و از دیگران ندارد احتمالا به این دلیل است که اروپا متحد بالقوه ایالات متحده در جهان به حساب می آید و قطعا اگر اروپا با تحریم های آمریکا همکاری نکند دیگر کشورهای جهان نیز با آمریکا همکاری نخواهند کرد.
ایران: اقدامات آمریکا در سوریه غیرقانونی است - اسپوتنیک ایران
ایران: اقدامات آمریکا در سوریه غیرقانونی است

3 — در مورد حضور ایران در برجام آقای عراقچی که خود یکی از مذاکره کنندگان اصلی و تدوین کنندگان برجام به حساب می آید، اظهار داشت که پاره کردن آن برای ایران بسیار ساده است اما تا زمانی که ایران باور دارد می تواند امتیازی از برجام به دست آورد در برجام خواهد ماند و اگر هم احساس کند نمی تواند امتیازی از برجام دریافت کند قطعا از آن خارج خواهد شد.
در واقع این پیامی است برای برخی سیاستمداران اروپایی که متصور هستند در ایران جناحی وجود دارند که امکان ندارد حاضر شوند از برجام خارج شوند.
همانگونه که بنده در یکی از مقالات قبلی خود در اسپوتنیک هم مطرح کرده ، این تصور برخی دیپلمات های خارجی که ایران هر چه شود در برجام باقی خواهد ماند تصور اشتباهی بیش نیست و اگر ایران احساس کند که امتیازی از برجام دریافت نخواهد کرد خود آقایان روحانی و ظریف و عراقچی که برجام را محصول زحمات خود می دانند پیشقدم خواهند شد و برجام را پاره خواهند کرد تا این افتخار را به دولت بعدی ندهند.
بدیهی است طبق صحبت های آقای عراقچی ایران ترجیح می دهد تا زمانی که برجام می تواند مانع ایجاد نوعی ائتلاف بین المللی بر علیه این کشور شود، کمترین امتیازی که ایران می تواند از برجام دریافت کند، در آن باقی خواهد ماند.
اما باید توجه داشت که طبق همین صحبت ها اگر احیانا ایران احساس کند علیرغم ظاهری که برخی کشورهای اروپایی تلاش می کنند حفظ کنند آنها نیز به نوعی با ایالات متحده در تحریم های ایران همراه هستند و برخی کشورهای دیگر نیز با قطع خرید نفت ایران با ایالات متحده همراهی خواهند کردن آنوقت ایرانی ها تشخیص خواهند داد که حفظ برجام هیچ منفعتی برای ایران ندارد و احتمالا یا اجرای آن را تعلیق خواهند کرد و یا کلا از آن خارج خواهند شد.
4 — نکته قابل تامل دیگری در صحبت های آقای عراقچی این بود که برای اولین بار یک عضو ارشد امضا کننده برجام پذیرفتند که هم طرفداران برجام و هم مخالفان برجام در ایران نسبت به آن اغراق کردند و بیش از آنچه بود را مطرح نمودند.
5- می توان گفت آقای عراقچی یک نکته دیگر بسیار مهم را مطرح کردند که در آن به عملیات احتمالی ارتش سوریه و همپیمانانش برای آزاد سازی ادلب پرداخت و تبلیغات رسانه ای غرب مبنی بر اینکه قرار است برخی مناطق در ادلب بمباران شیمیایی شوند را مورد سوال قرار داد و اظهار داشتند ارتشی که در حال پیشروی هست چه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی دارند؟
در واقع هیچ منطقی نمی تواند بپذیرد که وقتی یک ارتش در حال پیروزی و پیشرفت است چرا باید از سلاح های شیمیایی و یا کشتار جمعی استفاده کند.
تنها دلیل افتادن چنین اتفاقی این است که غربی ها تلاش دارند بهانه ای برای دخالت خود پیدا کنند و از متحدین خود بخواهند که برای این ماجرا صحنه سازی کنند.
آقای عراقچی همچنین تاکید کردند که تروریست ها در ادلب از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند به پیچیدگی های عملیات ادلب اشاره داشت و به کشورهای حامی تروریست ها گوشزد کرد که اگر احیانا در ماجرای آزاد سازی ادلب غیر نظامیان آسیب ببینند به این دلیل است که همپیمانان آنها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند نه به این دلیل که مهاجمان می خواهند غیر نظامیان را هدف قرار دهند.
5 — دیپلمات کارکشته ایرانی همچنین به آمریکایی ها گوشزد کرد که با خروج از برجام ضرر کردند چون اعتبار بین المللی خود را از دست داده اند و علیرغم اینکه به گفته آقای عراقچی ایران می داند شرکت های اروپایی مجبور خواهند بود میان ایران و آمریکا، ایالات متحده را جهت تعامل انتخاب کنند اما خود همین ماجرا منجر خواهد شد که جبهه ای مخالف این رفتار قلدر معابانه ایالات متحده در اروپا و جهان شکل گیرد و روز بروز این جبهه بزرگتر شود.
6 — آقای عراقچی همچنین به حضور ایران و روسیه در سوریه اشاره کرد وگوشزد نمود که تنها کشورهایی که طبق همه مقررات بین المللی در سوریه حضور دارند ایران و روسیه می باشند و نیروهای بقیه کشورها به دلیل اینکه بدون تقاضای دولت مشروع سوریه در آنجا حضور دارند نیروهای اشغالگر به حساب می آیند و دیر یا زود دولت و ارتش سوریه تکلیف آنها را مشخص خواهند کرد.
به هر حال می توان گفت صحبت های آقای عراقچی تاکید داشت که آینده منطقه و جهان امروزه گروی اتفاقاتی است که طی دو سه ماه آینده قرار است در ایران پیش آید و قطعا اگر کشورهای جهان تدبیری نیاندیشند ممکن است همه جهان درگیر اتفاقات آتی شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала