گزارش و تحلیل

ارزیابی نتایج نشست تهران از دیدگاه دکتر فواد ایزدی

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر ارزیابی نتایج نشست تهران از دیدگاه دکتر فواد ایزدی
ارزیابی نتایج نشست تهران از دیدگاه دکتر فواد ایزدی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتایج نشست سه جانبه ایران،روسیه و ترکیه که در تاریخ 7 سپتامبر در تهران برگزار شد، توسط دکتر فواد ایزدی ارزیابی شده است.

نشست سه جانبه سران روسیه،ایران و ترکیه روز گذشته در تهران برگزار شد،ارزیابی‌ها از نتایج این نشست متفاوت و در نوع خود متنوع است،اسپوتنیک بدین منظور با دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به صحبت نشسته است که در ذیل به سمع و بصرتان می‌رسد.
نشست سران ایران روسیه و ترکیه دوره ای بوده که روز گذشته در تهران برگزار شد. با توجه اتفاقات و حوادثی که در شهر ادلب در سوریه رخ داده و یا در حال روی دادن است و در حالی که جنگ داخلی روسیه به تدریج در حال اتمام است، این اجلاس اهمیت ویژه ای پیدا کرد.
سه موضوع نیز وجود دارد که برای سه کشور حاضر در این اجلاس مهم است؛ موضوع نخست بحث حقوق بشر در مورد مردم ادلب و همچنین سایر مردم سوریه است و جنگ داخلی سوریه که عامل آن آمریکا و متحدانش بوده، صدمات بسیاری به وضعیت حقوق بشر در این کشور رسانده و در حال حاضر دغدغه ای که وجود دارد که این دغدغه ساکنین شهر ادلب هستند که تروریستها در این شهر حضور دارند و اینکه تروریست ها از مردم غیرنظامی به عنوان یک سپر انسانی برای خود استفاده کردند و اینکه در نهایت چه اتفاقی در حوضه حقوق بشر رخ خواهد داد، اهمیت دارد.
همانطور که در بیانیه پایانی این اجلاس آمده، هر سه کشور معتقدد که باید راه حلی پیدا شود که جنگ داخلی در این کشور تمام شود و افرادی که عضو گروهک های تروریستی هستند نمی توانند در این کشور باقی بمانند، چون حضور این افراد به معنی ادامه جنگ داخلی است و ضمن اخراج این افراد از خاک سوریه و برخورد با آنها باید موضوع حقوق بشر نیز توجه شود.

نشست تهران، گلی محکم به دروازه تحریم های ترامپ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نشست تهران، گلی محکم به دروازه تحریم های ترامپ

پیشنهاد آقای "دی میستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، ضمن اینکه تروریست ها باید از غیرنظامیان در شهر ادلب تفکیک شوند، خواستار ایجاد "مسیرهایی محافظت شده برای تخلیه داوطلبانه" شهر توسط غیرنظامیانی شد که قصد خروج از آنجا را دارند را پیشنهاد بسیارخوبی می دانم.که در نهایت اگر این تفکیک صورت نگیرد در حوزه حقوق بشر مشکل بوجود خواهد آمد.
موضوع بعدی، بحث تمامیت ارضی سوریه هست. استان ادلب بخشی از خاک سوریه است و اگر تجمع کنونی تروریست ها دراین منطقه ادامه داشته باشد، زمینه ای برای تجزیه سوریه خواهد بود. از اینرو استان ادلب که آخرین محل حضور تروریست ها در سوریه است باید از حضور نیروهای تروریستی پاک شود و نیروهای نظامی که بدون دعوت رسمی دولت سوریه در این کشور حضور دارند، باید سوریه را ترک کنند. اما متاسفانه آمریکایی ها اعلام کردند که فعلا تصمیمی برای ترک سوریه را ندارند. آمریکا بدون نامه رسمی سازمان ملل و بدون درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.
اما در نهایت موضوع سوم مربوط به آینده سیاسی سوریه است و حکومت این کشور باید منتخب مردم این سوریه باشد و آنها باید بدون هیچگونه فشار و دخالت نیروهای بیگانه درباره حکومت این کشور تصمیم گیری کنند و اپوزوسیون هایی که تروریستی نیستند باید در روند سیاسی سوریه دخالت داشته باشند تا اجماعی را در بین مردم سوریه شاهد باشیم که برای رسیدن به این اهداف باید داستان ادلب و جنگ داخلی در این کشور پایان یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала