گزارش و تحلیل

تحلیل نشست تهران از دیدگاه دکتر هادی برهانی

© AFP 2023 / Atta Kenareتحلیل نشست تهران از دیدگاه دکتر هادی برهانی
تحلیل نشست تهران از دیدگاه دکتر هادی برهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتایج نشست سه جانبه تهران که در تاریخ 7 سپتامبر برگزار شد، توسط دکتر هادی برهانی ارزیابی شده است.

نشست سه جانبه تهران روز گذشته و با حضور سران ایران،روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد، ارزیابی‌ها از نتایج این نشست متفاوت و در نوع خود متنوع است،اسپوتنیک بدین منظور با دکتر سید هادی برهانی استاد دانشگاه تهران و متخصص در مسائل غرب آسیا به صحبت نشسته است که در ذیل به سمع و بصرتان می‌رسد.
اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در تهران یک موفقیت برای ایران بود، که نشان داد با توجه به فشارهای سنگینی که علیه اقتصاد ایران، جایگاه ایران در منطقه و به طور کلی ایران وجود دارد، ایران همواره قادر است تا حدود زیادی در منطقه و تحولات آن نقش آفرینی کند. حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه در تهران و تصمیمات و توافقات صورت گرفته، همگی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی موفقیت محسوب می شود.

رسانه های غربی پس از نشست تهران: مناقشه در سوریه با راهکار سیاسی پایان می‌یابد - اسپوتنیک ایران
رسانه های غربی پس از نشست تهران: "مناقشه در سوریه با راهکار سیاسی پایان می‌یابد"

نقش آمریکا در مصالحه سوریه را در تخریب و خرابکاری می توان توصیف کرد، در حالی که روند اوضاع در منطقه و سوریه روند دیگری است، تروریست ها و گروههای تروریستی در حال شکست خودرن هستند، دولت سوریه و متحدانش در حال در دست گرفتن کنترل اوضاع هستند و تقریبا کل خاک سوریه به جزء نقاط بسیار کوچکی تحت کنترل دولت مرکزی درآمده و آمریکا تنها سعی در خرابکاری دارد که این روند روبه رشد را با تاخیر مواجه کند که تا کنون تاثیر چندانی هم در این مصالحه نداشته است و موفق به توقف این روند نخواهد شد.
موضوع حملات شیمیایی برای افرادی که تحولات بین المللی و سوریه را دنبال می کنند، تقریبا به صورت یک سناریوی تکراری درآمده است. هرگاه نیروهای دولتی سوریه در معرض یک پیروزی و تروریست ها در حال شکست هستند، آمریکا بحث استفاده از سلاح و بمب های شیمیایی را مطرح می کند که روند پیروزی نیروهای سوری را تحت شعاع قرار دهند و برای اینکه واقعیت تلخ شکست های خود را از دید افکار عمومی تا حدودی پنهان کنند.
ارزیابی نتایج نشست تهران از دیدگاه دکتر فواد ایزدی - اسپوتنیک ایران
ارزیابی نتایج نشست تهران از دیدگاه دکتر فواد ایزدی

به طور کل نمی توان این موضوع را قبول کرد که وقتی می بینیم دولت سوریه قدرت بیشتری نسبت به نیروهای مخالف دارند و نیروهای مخالف از هم پاشیده شده اند، از حملات شیمیایی استفاده کند. حتی افراد عادی که تخصصی در اینگونه مسائل ندارند دیگر این موضوع را قبول نخواهند کرد.
و در کل به نظر من غرب در مسئله سوریه اشتباه بزرگی مرتکب شده اند و علت اصلی اشتباهات کشورهای غربی، خاورمیانه را از چشمان لابی اسرائیل می بینند و به جای اینکه با چشمها و منافع خود به منطقه نگاه کنند، متاسفانه لابی اسرائیل در پایتخت های کشورهای غربی در واشنگتن موجب شده که آنها منطقه را به درستی نمی بینند و نگاه اسرائیل به آنها تحمیل می شود و منجر به ضرر و زیان بسیاری می شود. این کشورها میلیارد ها دلار برای براندازی حکومت مرکز در سوریه هزینه کردند و به اهداف خود نیز نرسیدند و تنها برای آنها چند راه دیگری باقی نمانده که یکی از آنها استفاده از داستان سلاح شیمیایی برای فرار کردن از این واقعیت است که ضمن سرمایه گذاری سنگین در سوریه براساس منافع کشورهای خود عمل نکرده و از پیروی کورکورانه از اسرائیل داشته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала