گزارش و تحلیل

دستانی کوچک برای نواختن سازی سخت

© Photo / COURTESY RAHIM BAJELAVANDدستانی کوچک برای نواختن سازی سخت
دستانی کوچک برای نواختن سازی سخت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارسا به عنوان کوچکترین نوازنده در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ایران شرکت کرد. در این جشنواره استعدادهای جوان موسیقی ایران از سرتاسر کشور به اجرا پرداختند. او با تنبک نوازی خیره کننده خود توانست در گروه الف رتبه دوم را کسب کند.

در این رابطه به خاطر اینکه سن پارسا کم بود با پدری وی آقای رحیم باجلاوند به گفتگو نشستیم.

چطور پارسا وارد دنیای موسیقی شد؟
پارسا نواختن موسیقی را از سه ونیم سالگی شروع کرد. شروع شدن کار پارسا این شکلی بود که به ساز های کوبه ی خیلی علاقه داشت تا حدی که هر چیزی رو توی خونه می دید با دستاش ضربه میزد. یه روز توی خیابان وقتی که داشتیم میرفتیم از این تنبک های فلزی دید واصرار زیادی کرد بنده هم واسش خریدم پارسا شروع کرد به تنبک زدن روز به روز بهتر میزد. یک شب دعوت خونه پدرم بودیم که استاد محمد باجلاوند واستاد توماج فرحبخش واستاد عزیز نادری هم اونجا بودند تازه از کنسرت تهران اومده بودن خونه پدرم تنبک زدن پارسا را دیدند و خیلی خوششان اومد به طوری که استاد محمد باجلاوند شروع به کمانچه نواختن وپارسا شروع به همراهی کرد. وقتی نواختن پارسا رو دیدن خیلی حیرت زده شدند وتوصیه کردن پارسا را حتما کلاس تنبک بگذارم و یک ساز خوب برایش بخرم بعد چند وقت ساز خوب چوبی واسه پارسا خریدم وشروع کرد نواختن دوست و آشنا شروع کردن فیلم گرفتن از پارسا ودر کانال های تلگرام گذاشتن استاد سیاوش کریمی نژاد تو تلگرام پارسا رو دید و از طریق دوستان واشنایان با ما تماس گرفت ما به اموزشگاه خدمت استاد رفتیم ایشون هم با دیدن پارسا حیرت زده شد واموزش پارسا رو قبول کرد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от parsa_bajelavand6692 (@bajelavand6692) 25 Июл 2018 в 9:24 PDT

 

آیا از فرزندان شما فقط پارسا به نواختن علاقه دارد؟
امیر حسین برادر بزرگتر پارسا به سازهای پاپ علاقه دارد به خاطر همین گیتار می زند، و پارسا به سازهای سنتی علاقه دارد و الآن نیز به برادرش تنبک زدن یاد می دهد.

چه کسی ساز موسیقی تنبک را برایش انتخاب کرد؟ آیا به سازی دیگری هم علاقمند است؟
پارسا به همه سازها علاقه نشان می دهد ولی من می خواهم که تنبک را تا آخر یاد بگیرید بعدا به سراغ نواختن سازهای دیگر برود.
می خواهم که اول تنبک را به درجه بالا برساند و بعد از آن سازهای دیگری نیز برای او تهیه می کنم که یاد بگیرد و بنوازد. برای اینکه در این زمینه پیشرفت کند او را در کلاسهای تنبک ثبت نام کردم. خودش دوست دارد بعد از تنبک کمانچه و سنتور و پیانو را یاد بگیرد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от parsa_bajelavand6692 (@bajelavand6692) 6 Июл 2018 в 8:29 PDT

 

آیا پارسا به کار هنری دیگری مثل نقاشی، سفال گری و… هم علاقه دارد؟
هنوز نشان نداده است و بیشتر دوست دارد بنوازد و بخواند.

تنبک ساز سختی است مخصوصا که فشار زیادی بر انگشتان وارد می کند، آیا پارسا موقع زدن ضرب تنبک انگشتانش درد نمی گیرد؟
اوایل دستش درد می گرفت ولی بعد از مدتی برایش عادی شد و الان دیگر انگشتانش قوی شده است. یادم می آید که زمانی که سه ساله و نیم بود دستش درد می گرفت و هر دو سه دقیقه یکبار می زد ولی الان هر دقیقه سازش دستش است و می نوازد. نکته بعدی این است که نواختن ساز لری یک کمی سخت است، چون نواختن تنبک لری با نواختن تنبک سنتی فرق می کند در نواختن لری از کف دست و ضربات انگشت استفاده می شود و ضربه های محکم دارد ولی نواختن سنتی فقط با انگشت است و ضربه محکم ندارد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от parsa_bajelavand6692 (@bajelavand6692) 24 Апр 2018 в 10:52 PDT


برای چند سال بعد که پارسال باید به مدرسه برود چه برنامه ای برای او دارید؟
دوست دارم پارسا را در مدرسه ای ثبت نام کنم که در آن موسیقی هم تدریس شود ولی اگر نتوانم این مدرسه را پیدا کنم، او را در کلاس های جداگانه موسیقی ثبت نام می کنم، البته فعلا دو سال برای مدرسه وقت دارد و فکر می کنم که تا دو سال دیگر هم تنبک را خوب یاد می گیرد.

برنامه شما برای پارسا چیست؟ دوست دارید چه کاری را انجام دهد؟
خود پارسا به میگه می خوام دکتر تنبک بشم. من عاشق آهنگساز معروف بتهوون هستم. خیلی دوست دارم که پارسا هم به آن درجه برسد و البته دوست دارم که پارسا بتواند هم خوانندگی و هم نوازندگی را با هم انجام دهد. می خواهم که در زمینه موسیقی فعالیت داشته باشد و در هنرستان موسیقی و دانشگاه موسیقی تحصیل کند. البته هر جای موسیقی زیبا است ولی مردم فقط خواننده را می بینند و نوازنده ها را نمی بینند. مثلا عموهای من که موسیقی می نوازند در هنگام اجرای ساز کسی آنها را نمی بیند و خواننده است که بیشتر در دید است.

برای پدر و مادرهایی که استعداد و توانایی خاصی در بچه های خودشان می بینند چه توصیه ای دارید که بتوانند در جهت شکوفایی استعداد فرزندانشان قدم بردارند؟
بچه هایی که استعداد خاصی دارند یک کمی برای والدین سخت است به خاطر اینکه والدین آنها باید تمام تلاششان را انجام بدهند و در این ارتباط به آنها فشار بیشتری وارد می شود. خود من از کارم و زندگی ام زدم برای فرزندم و از خیلی چیزها باید بگذری و وقت بگذاری، کلاس می برم و مثلا شبها نمی توانم تلویزیون ببینم و یا به کارهای دیگر برسم و فقط پارسا می آید و برای من ساز می زند و من گوش می دهم و با او کار می کنم، این طوری می شود که کاری که خودت دوست را نمی توانی انجام دهی و مجبور می شوی به علایق فرزندت برسی تا به علایق خودت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала