گزارش و تحلیل

"کتاب" نزد ایرانیان است و بس

© Photo / yalda alayi"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
کتاب نزد ایرانیان است و بس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران، بیش از هزاران نفر ایرانی با کمپین #با_یلدا_کتاب_بخونیم، در دنیای مجازی با یکدیگر کتاب می خوانند. این کمپین ایده ای بسیار جالب است.

به گزارش اسپوتنیک، کتاب همواره در میان ایرانیان جایگاه والایی داشته است، از شب یلدا که همه خانواده و بزرگان دور هم جمع می شوند و ادبیات حماسی می خوانند تا ساعت تحویل سال که با خواندن قرآن و  فالی از حافظ آغاز می شود. از سوی دیگر، ادبیات فارسی در جهان شناخته شده است، بی شک در هر خانه فرد روس، کتابی از رباعیات عمر خیام یافت می شود. نام ادیبان فارسی چون رومی، فردوسی و اشعار زیبایی این دو شاعر بزرگ همیشه گوشنواز خوانندگان جهان بوده است. اما در دنیای معاصر کمتر کسی فرصت کتاب خواندن را دارد، دنیای ماشینی و کار بیش از حد باعث شده است که کمتر افراد به کتاب به عنوان "غذای روح" خود توجه کنند. در این میان یکی از اینستاگرمر های معروف ایرانی با راه اندازی کمپینی، توجه خوانندگان ایرانی را به ادبیات جهانی و علی الخصوص توجه به تحلیل سطور کتاب ها و در نهایت تحلیل سطور زندگی خود در این دنیای پر هیاهو می پردازد.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با خانم یلدا علائی استاد زبان انگلیسی و فردی که کمپین #با_یلدا_کتاب_بخونیم را راه انداخته است به گفتگو می نشیند.

- ایده ی کمپین چگونه به ذهن شما رسید؟ شما به همراه فالورهای دنیای مجازی تا کنون چند کتاب را به همراه یکدیگر خوانده اید؟ آیا شما آمار افراد کتاب خوان با خود را دارید؟

کتاب همیشه بخشی از زندگی من بوده است و من همیشه در حال کتاب خوندن بودم. ماجرای ایده راه انداختن کمپین "با یلدا کتاب خونیم" بسیار اتفاقی بوجود آمد. من پستی در اینستاگرام در خصوص تحلیل یکی از کتاب هایی که خوانده بودم گذاشتم که فردی به من پیام داد و گفت که "تاثیر کتاب در زندگی شما چقدر بوده است؟" و ما در دایرکت با یکدیگر شروع به صحبت در این خصوص نمودیم. ایشان گفتند: کاش که شما اینقدر کتاب می خوانید، یک کمپینی راه بیندازید که در این فضای مجازی با همدیگر کتاب بخوانیم. ایده این کمپین از اینجا آمد. من در یکی از پست های خود در اینستاگرام این ایده را مطرح کردم که یکی از شما فالورها این پشنهاد را داده اید و این ایده برای من بسیار جذاب است، اگر چه می دانم این کار باید مدیریت شود و یک پروژه زمان بر است. اما ما با همدیگر می توانیم انجام بدهیم. من از فالورهای خود خواستم که نظرات خود را در این خصوص بدهند و نظرات مثبت بود و در نتیجه  کمپین #با_یلدا_کتاب_بخونیم راه اندازی شد.

© Photo / یلدا علایی"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
کتاب نزد ایرانیان است و بس - اسپوتنیک ایران
1/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
© Photo / yalda alayi"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
کتاب نزد ایرانیان است و بس - اسپوتنیک ایران
2/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
© Photo / یلدا علایی"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
کتاب نزد ایرانیان است و بس - اسپوتنیک ایران
3/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
1/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
2/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس
3/3
"کتاب" نزد ایرانیان است و بس

 ما در ابتدا کتاب "اتفاق" خانم گلی ترقی را شروع کردیم. سپس "بار هستی" میلان کوندرا را خواندیم. "روح پراگ" ایوان کلیما را در فضای مجازی با خوانندگان ایرانی خواندیم. "جستار های عشق" آلن دوباتن، "هنر و درمان" آلن دوباتن، "آخرین رویای فروغ" به قلم آقای گلشیری، الان مشغول خواندن کتاب "خاطرات" دیوید فوئینکینوس، کتاب بعدی فلسفه ترس از لارس اسوندسن است.

در خصوص اینکه چند نفر با ما در پروژه کتاب خوانی همراه بوده اند، می توانم بگویم که من برای خواندن هر کتابی در ابتدا یک آمار می گرفتم، اما در پروسه خواند و تحلیل آن کتاب، خوانندگان بیشتری به ما می پیوستند، آمار نهایی تعداد خوانندگان پس از خواندن کامل کتاب، بسیار بیشتر از آمار نخستین بود. اینکه در کمپین خواندن کتاب نخست (اتفاق گلی ترقی) تعداد 2000 نفر خواننده همراه ما بودند. از سوی دیگر، حدود 3800 خواننده در کتاب جستارهایی درباره عشق با ما همراه بودند، این آمار به این صورت بود که این افراد در نظر سنجی در استوری ،شرکت کرده بودند، تنها شامل افرادی می باشد که این استوری را دیده بودند. کتاب های دیگر نیز دور محور همین تعداد خواننده (بین 3800 تا 4000 نفر) چرخیده است. بر اساس تجدید چاپ کتاب های شرکت کننده در کمپین #با_یلدا_کتاب_بخونیم نیز، هر کتاب به همین تعداد حدود 3000 نسخه تجدید چاپ شده اند. در واقع، تیراژ هر چاپ تقریبا 500 بار است و پس از این  کمپین، هر کتاب 4 تا 5 بار بازنشر شده اند.

هدف شما از ایجاد کمپین چیست؟

من در این جامعه زندگی می کنم و اشکالاتی که از زاویه دید خود در جامعه و خودم می بینم. خیلی وقت ها اشکالاتی که خودم به عنوان یک شهروند داشته ام از سر ناآگاهی و عجول بودن در تحلیل هایم بوده است. اما "کتاب" همواره به من کمک کرده است که این مشکل را رفع کنم. مخصوصا" این نکته را باید در نظر گرفت که ما در این کمپین به ادبیات و فلسفه می پردازیم. ما کتاب خود شناسی نمی خوانیم، در واقع هدف ما خواندن کتاب هایی است که "تفکر نقاد" را تقویت کند. هدف ما این است. تفکر نقاد چون موضوع تز من در دانشگاه بود، برای من بسیار ارزشمند است. من فکر می کنم این موضوع خیلی برای رشد جامعه اهمیت دارد. در کمپین "با یلدا کتاب خونیم" قرار است کتاب هایی بخوانیم که به ما کمک بکند تا تحلیل های شخصی ما در زمان آینده، حال و گذشته ما بهتر از آب در بیاید. به خاطر همین من فکر می کنم که اگر فرهنگ مطالعه یک چیزی به عنوان "فشن" یا "ترند" شود، یک مد خوب برای جامعه خواهد بود. به خاطر اینکه به ما کمک می کند تا صبورانه تر زندگی کنیم و صبورانه تر درگیر موج های مختلف رومزه شویم.

"جای ادبیات روس" در میان این کتاب ها خالی نیست؟

از آنجایی که من زندگی کاری ام بسیار شلوغ است. و این کمپین خیلی وقت می خواهد و از آنجا که کتابی که انتخاب می شود این نیاز را دارد که من دوباره اون کتابها را بخوانم، باید استوری در خصوص کتابها بگذارم تا خوانندگان تشویق به خواندن کتاب شوند، پی گیری کنم که کدام فروشگاه این کتاب را دارد، بنابراین من مجبورم کتابهایی که خودم را خوانده ام به خوانندگان معرفی کنم. من ادبیات را بر اساس ملیت انتخاب نکردم، در واقع کتابهایی انتخاب کرده ام که بر روی خود من تاثیر گذاشته است. من عاشق ادبیات، هنر، سینما و رقص روس هستم، و مطمئنا نویسندگان روس در میان فهرست ما خواهد بود.

سخن پایانی شما چیست؟

"در واقع می توان گفت در ایران و دنیای امروز، متاسفانه "دایره توجه" و زمانی که ما می توانیم بر چیزی تمرکز کنیم، بسیار پایین آمده است. در حال حاضر، آدم های دنیای امروز زیاد حوصله ندارند که متن های بلند بخوانند، کتاب بخوانند، بیشتر دوست دارند استوری ها را مرور کنند. این مخصوص دنیای امروز است، من نمی توانم بگویم که این موضوع خوب است یا نه. اما چیزی که در ایران بسیار دیده می شود این است که، ایرانیان کتابهای الگوریتم وار را بسیار دوست دارند، مثلا کتاب "10 راه…."، "5 راه….."، این کتاب ها ممکن است حرف هایش درست باشد، و نویسنده بر اساس تجربیات خود این فهرست را تهیه کرده باشد، اما این کتاب ها "در تحلیل" را می بندند. به همین دلیل است که به نظر من ما باید حتما ادبیات بخوانیم تا در تحلیل بر روی ما باز شود. ما حتما باید فلسفه و ادبیات به زندگی ما برگردد.

با آغاز این کمپین، از سوی دیگر متوجه شدم که در این اوضاع چقدر بازار نشر خراب است و بسیاری از آنها در آستانه ورشکستگی هستند، هر نشری را که من معرفی کردم که خوانندگان از آنجا کتاب های مورد نیاز کمپین را خریداری نمایند، از آن نشریه با من تماس گرفتند و تشکر کردند و حتی کتاب برای من هدیه داده اند.

کتاب در ایران هم اکنون گران است. متاسفانه، آنقدر که نیاز است از کتاب در ایران حمایت نمی شود، در نتیجه توجه به نشر و چاپ کتاب یکی از نکات دیگر مثبت این کمپین می باشد.

در خصوص تاثیر راه اندازی کمپین #با_یلدا_کتاب_بخونیم ، می توانم بگویم که این ماجرا تاثیر بسیاری بر زندگی من گذاشته است، من نمی دانستم که اینقدر آدم ها انگیزه داشته باشند، تحلیل کتاب ها را انجام دهند و پس از این که من پستی در خصوص تحلیل کتابهایم می گذارم و می بینم که این تعداد آدم فرهیخته و متفکر در صفحه ام هستند، اينکه آنها تحلیل و کامنت می گذارند، همه اینها بسیار برای من با ارزش است".  

در نهایت می توان گفت که ایده "با یلدا کتاب خونیم" نکات مثبت زیادی برای ایرانیان داشته است، جوانان با ادبیات کلاسیک و نقد ادبی آشنا می شوند، قدرت تحلیل کتاب و در نهایت قدرت تحلیل شرایط زندگی برای آنها بیشتر می شود و تجدید نشر کتاب ها، امید را به چشم نشریات باز می گرداند. جا دارد از خانم یلدا علائی باید به عنوان راه اندازی کمپین #یا_یلدا_کتاب_بخونیم تشکر بسیار نمود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала