حملات هکرهای ایرانی به 76 دانشگاه

© Fotolia / Andrey Popovحملات هکرهای ایرانی به 76 دانشگاه
حملات هکرهای ایرانی به 76 دانشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حملات هکری به سیستم های کامپیوتری در چهارده کشور دنیا به هکرهای وابسته به ایران نسبت داده شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه بریتانیایی Times،سیستم‌های کامپیوتری بریتانیا،ایالات متحده و 12 کشور دیگر توسط گروهی از هکرها به نام COBALT DICKENS،که با واحد نخبگان نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در ارتباط هستند،هک شده است. در مجموع 76 دانشگاه در کشورهای مختلف، از جمله دانشگاه هایی که در رتبه 50 دانشگاه برتر انگلستان قرار دارند،مورد حمله قرار گرفته است.
این عملیات هک در مقیاس بزرگ ، که هدف آن دانشگاه ها بوده‌اند، توسط شرکت آمریکایی SecureWorks (واحد امنیت سایبری شرکت Dell Technologies) کشف شد. کارشناسان این شرکت،لینک های جعلی را در صدها وب سایت دانشگاهی کشف کردند که کاربران برای ورود به سیستم، نام کاربری و گذرواژه خود را در آن‌ها وارد می‌کردند. چنین صفحاتی به طور گسترده ای برای فیشینگ (روش معمول برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران اینترنت) مورد استفاده قرار می گیرند. ظاهرا لینک ها را کارکنان دانشگاه در ایمیل های خود از طرف هکرهایی که وانمود می‌کردند همکار و یا کارمند خدمات پشتیبانی فنی دانشگاه هستند،دریافت می‌کرده‌اند.
متخصصین SecureWorks نحوه کار این هکرها یادآور روش هکرهای گروه COBALT DICKENS است و علاوه بر این هکرها از همان زیرساخت شبکه استفاده کرده‌اند.وبلاگ این شرکت همچنین اعلام کرده است که 9 ایرانی که در تاریخ 23 مارس به جرم ربودن اطلاعات از سیستم صدها دانشگاه و شرکت توسط دفتر دادستانی ایالات متحده متهم شده بودند با این گروه هکرها در ارتباط هستند. مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته اند که مرکز این هکرها از سال 2013 واقع در مؤسسه مبنا ایران است.
گفتنی است این حمله هکرها به سیستمهای دانشگاه ها طی سه ماه گذشته صورت گرفته است و کشف لینک های فیشینگ توسط کارشناسان ، از ماه می تا 19 اوت صورت پذیرفته است.اسامی دانشگاه های مورد حمله هکرها اعلام نشده است اما علاوه بر مراکز علمی در ایالات متحده و بریتانیا، هکرها سعی در نفوذ به سیستم های دانشگاه ها در استرالیا، آلمان، اسرائیل، ایتالیا، کانادا، چین، ترکیه، سوئیس، ژاپن و دیگر کشورها داشته‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала