رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

© AP Photo / Peter Dejongرسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه
رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شکایت حقوقی ایران از اقداماتی که آمریکا علیه این کشور انجام داده در دادگاه بین المللی لاهه بررسی و رسیدگی می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایران پرونده شکایت از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر از سرگیری اقدامات آمریکا علیه ایران را در ماه ژوئیه در دادگاه بین المللی لاهه گشود.

انتظار می رود تصمیم گیری و صدور حکم موقت دادگاه لاهه در باره این درخواست تهران 2 ماه طول بکشد و شاید حکم نهایی این پرونده تا چند سال آتی صادر نشود.

تهران چنین استدلال کرده که واشنگتن حق اعمال دوباره چنین اقداماتی را نداشته و از این دادگاه بین المللی درخواست صدور حکم تعلیق فوری آنها و همچنین دریافت غرامت کرده است. تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اقداماتش که به اقتصاد ایران آسیب می رساند، ناقض پیمان دوستی و روابط اقتصادی دوجانبه می باشد که در سال 1955 میان دو کشور امضا شده است.

ایران در دادخواست خود در دادگاه لاهه مطرح کرده است که واشنگتن، ایران را با همه پیامدهای گسترده ای برای مردم محاصره شده، تحت محاصره اقتصادی قرار داده است. ایران درخواست دارد که این دادگاه (لاهه) تا هنگام صدور رای نهایی در مورد این پرونده، از آمریکا بخواهد که فورا به همه اقدامات ممکن برای تضمین به تعلیق درآمدن اجرای تحریم های هشتم مه (18 اردیبهشت ماه) دست بزند.

ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصدارد اقداماتی را در برابر کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. بقیه تحریم های آمریکا از 5 نوامبر اجرا خواهند شد.

در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

دز زمان خروج آمریکا از برجام تقریبا 100 شرکت خارجی از خاتمه فعالیت خود در ایران خبر داده اند.

پروفسور اریک دو براباندر استاد حل و فصل اختلافات بین المللی در دانشگاه لیدون هلند به فرانس پرس گفت: حمایت بسیاری از کشورهای اروپایی از توافق هسته ای، به معنای نیرومند شدن موضع ایران است و تبلیغات صورت گرفته با مطرح شدن این شکایت در دادگاه بین المللی لاهه، ممکن است به نفع ایران تمام شود. یکی ازاهداف طرح شکایت ایران، محکوم شدن ایالات متحده در برابر افکار همگانی است.

همچنین قرار است این دادگاه در ماه اکتبر به شکایت سال 2016 تهران علیه واشنگتن در باره مسدود کردن حدود 2 میلیارد دلار دارایی های ایران در خارج از این کشور در حالی رسیدگی کند که آمریکا مدعی شده است که این مرجع قضایی صلاحیت بررسی این پرونده را ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала