گزارش و تحلیل

کارپولینگ، سرویسی که در ایران محبوب می شود + تصاویر

© Photo / СOURTESY TAP30کارپولینگ، سرویسی که در ایران محبوب می شود
کارپولینگ، سرویسی که در ایران محبوب می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چالش‌های راه اندازی کارپولینگ در یک کشور جهان سومی مثل ایران می تواند آینده روشنی را پیش روی خود ببیند.

قسمت دوم
کارپولینگ یا استفاده از خودروهای اشتراکی ایده خلاقانه ای است که در سراسر دنیا در حال انجام است. ایران به تازگی نیز سرویس خودروی اشتراکی را راهاندازی کرد. اگرچه دغدغه بسیاری از کاربران امنیت این دسته از خودروها می باشد اما شرکت های ایرانی تمهیدات خوبی برای ایجاد هر چه بیشتر امنیت این دسته از خودروها اندیشیده اند.
شرکت دانش بنیان "پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس" یکی از پیشقدمان در ایران است که خدمات کارپولینگ را به مردم ایران ارایه می دهد. مردم ایران سرویس "تپ‌سی" (TAP30) نام تجاری این شرکت (سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون ‌شهری) را به خوبی می شناسند.
آقای "علیرضا رمضانی"، مدیر روابط عمومی "تپ‌سی" در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک از فعالیت کارپولینگ توضیح داد.

ایده کارپولینگ از کجا آمد و برای سفارشی سازی چه اقداماتی کردید؟
ایده کارپولینگ ایده جدیدی نیست و در آمریکا و اروپا در حال انجام است. ما ایده را از کارپولینگ هایی که وجود داشته گرفتیم و آن را بومی سازی کردیم. از عمر شرکت ما حدود ۲ سال می گذرد و چند ماهی هست که بر روی کارپولینگ متمرکز شده ایم. خوشبختانه این پروژه به سرانجام رسیده، تست شده و در حال راه‌اندازی در تهران است. بار اصلی کار هم روی بخش تکنولوژی بوده و حالا نوبت بخش عملیات و بازاریابی است که وارد عمل شوند.

© Photo / COURTESY TAP30تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری
تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری  - اسپوتنیک ایران
تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری

آیا تا به حال استقبال خوبی از کارپولینگ در ایران شده است؟
کارپولینگ به تازگی ارائه شده است. در مرحله تست که با استقبال خوبی روبه‌رو شد چراکه مردم با ایده تاکسی‌های خطی آشنایی دارند و کارپولینگ نیز خیلی شبیه به این الگو عمل می کند. تفاوتی که کارپولینگ با تاکسی‌خطی دارد این است که مبدا و مقصد مسافرهایی که از این سرویس استفاده می کنند کاملا مشابه نیستند، ولی نزدیک به هم هستند. امیدوار هستیم که از این سرویس جدید که به نام تپ‌سی لاین معرفی شده استقبال خوبی بشود زیرا هم هزینه‌های سفر را 30 درصد کاهش می دهد و هم، وقتی در مقیاسی بزرگ اجرا شود، ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا را کم می کند. در تپ‌سی لاین راننده دو مسافر را از دو مبدا نزدیک به هم سوار می کند و در دو مقصد نزدیک به هم پیاده می نماید. این به معنی کرایه کمتر برای هر مسافر و درآمد بیشتر برای راننده است.


از نظر امنیت چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
"تپ‌سی" همه مسائل امنیتی را طبق قوانین رعایت می کند و یکی از امن‌ترین شرکت‌های درخواست سفر در کشور به شمار می آید. راننده ها و مسافران همه شناسنامه‌دار هستند و رانندگان توسط پلیس تایید صلاحیت می شوند. در ضمن، تک تک سفرها به صورت آنلاین رصد می شوند و در صورت لزوم سریعا تیم امنیت تپ‌سی یا حتی پلیس وارد عمل می گردند. برای آسایش خاطر مسافران، ما دکمه جدیدی به اپلیکیشن تپ‌سی اضافه کرده ایم که مسافر در صورت احساس خطر می تواند سریع یک پیام مخابره کند تا تیم امنیت اقدامات لازم را انجام دهد. امنیت برای هر دو خدمت ما — یعنی کلاسیک و لاین — فراهم شده است.

© Photo / СOURTESY TAP30تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری
تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری - اسپوتنیک ایران
تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری

چه مشکلاتی بر سر راه شما برای راه‌اندازی کارپولینگ قرار داشته و دارد؟
زمانبر بودن توسعه اپلیکیشن چالش اصلی ما بوده است. تیم تکنولوژی ما متشکل از کارشناسان ایرانی است و ظرف چند ماه گذشته انرژی زیادی صرف کردند تا خدمت تپ‌سی لاین را ارائه دهند. مشکلات ریز و درشت دیگری نیز بر سر راهمان بود که یکی پس از دیگری رفع شد.


امیدواریم برخی نهادهای دولتی مانند شهرداری‌ها که سعی دارند تاکسی‌های اینترنتی را زیر نظر خود بیاورند به این موضوع عنایت داشته باشند که عملکرد بخش خصوصی می تواند به شدت تحت تاثیر الگوهای دولتی قرار بگیرد. ما از قانونگذاران انتظار داریم که بخش خصوصی را در برابر دخالت و دست‌درازی‌های نهادهای شبه‌دولتی و دولتی حفظ کنند. ما تا کنون صدها نخبه را به استخدام درآورده ایم و خدماتی ارازن و با کیفیت به مردم ارائه داده ایم. دخالت نهادهای دولتی می تواند سیر صعودی شرکت‌های خصوصی را قهقرایی نماید. نظارت شهرداری بر ما به معنی گرفتن کمیسیون از راننده‌های ما است و این موضوع بار مالی زیادی را متوجه جامعه می نماید، و در نهایت یکی از مزیت‌های نسبی تاکسی‌های آنلاین را که ارزانی است از بین می برد. در حال حاضر، نظارت بر ما بر عهده پلیس و دیگر ارکان دولتی است و نظارت بیشتر، با انگیزه‌های منفعت‌ طلبانه، فقط منجر به افت عملکرد بخش خصوصی و افزایش قیمت خدمات می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала