گزارش و تحلیل

فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران

© Fotolia / marrakeshhفرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران
فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های آلمانی، تحریم های آمریکا علیه ایران را به فرصت تجاری تبدیل کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، با وجود فشارها و تحریم های بی سابقه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر ایران و همچنین خبرهای ناخوشایندی مبنی بر خروج بزرگترین شرکت های نفتی اروپایی من جمله توتال فرانسه از ایران، هنوز برخی شرکت ها این اقدامات تهدید امیز آمریکا را به مثابه یک فرصت می بینند و در پی امضای قرار دادهای تجاری با ایران هستند. در طی هفته جاری، آقای "محمد ابراهیمی" مدیرعامل شرکت نفت سپاهان و "مایکل هاید" مدیرعامل شرکت ای.دی.ال آلمان، قرارداد مهندسی و انتقال دانش فنی را با هدف بهبود کیفیت محصولات تولیدی مواد اولیه روغن های موتوری و صنعتی امضا کردند. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، در مراسم امضای این قرارداد گفت: اهمیت امضای این قرارداد در همزمانی آن با فشارهای آمریکاست. ماده اولیه تولید پارافین با اجرای این پروژه، تولیدات محصول ایرانی با هدف صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر را همراه دارد.

شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد - اسپوتنیک ایران
شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد

جناب آقای مسعود احمد زاده، معاون اجرایی شرکت نفت سپاهان در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک به پروژه همکاری مشترک این دو شرکت بزرگ ایرانی و آلمانی در زمینه فرآوره های روغنی به صحبت نشسته است.

- قرار داد همکاری شرکت نفت سپاهان با شرکت آلمانی ای.دی.ال در شرایط تحریم آمریکا با چه هدفی صورت گرفته است؟ این سرمایه گذاری به چه صورت انجام گرفته است؟
متاسفانه، من مبلغ دقیق سرمایه گذاری را نمی توانم بیان کنم. اما شرکت آلمانی ای.دی.ال سالها در منطقه خاورمیانه و ایران کار کرده است. این شرکت ارتباطات قوی با ایران دارند و شاید حدود 20 سال است که در خاورمیانه و ایران فعالیت دارد. به هر حال از آنجا که دولت آلمان و همچنین اتحادیه اروپا به این شرکت ها اجازه کار و همکاری (با ایران) را داده اند، در نتیجه این دولت ها به گونه ای از این شرکت ها پشتیبانی می کنند تا به نوعی با محدودیت هایی که آمریکا ایجاد نموده است، مشکلی برای (این شرکتها) رخ ندهد. بنابراین این شرکت اروپایی با ما قرارداد بسته اند، عملا از زمانیکه ما مذاکرات را شروع نموده ایم، این موارد (مشکلات تحریم) را با این شرکت ها مطرح نموده ایم. خوشبختانه چون نظر این شرکت ها نیز مثبت بوده است، این کار و همکاری را ادامه دادیم. در هر صورت شرکت ای.دی ال سابقه طولانی در همکاری با ایران و در منطقه خاورمیانه دارد.

قراردار پارس جنوبی ایران - اسپوتنیک ایران
شرکت نفت چین سهم توتال فرانسه در معدن ایرانی را صاحب شد

- همکاری بین شرکت نفت سپاهان و شرکت ای.دی.ال در چه زمینه هایی انجام خواهد گرفت؟
"شرکت ما در طرح های توسعه ای تولید روغن از جمله تولید وکس روغن فعالیت دارد. در واقع همانطور که ما به رسانه های دیگر نیز مصاحبه داشته ایم، در ایران وکس را به صورت صادراتی استفاده می کنند، اما ما می خواهیم تغییراتی در درصد روغن این وکس ایجاد نماییم و به وکسی با کیفیت بالاتر دست یابیم که ارزش افزوده ای حدود 2 برابر خواهد داشت. در واقع ما می توانیم با قیمتی خدود 2 برابر وکسی که در حال حاضر می توان فروخت، به فروش برسانیم. این محصولات در صنایع مختلفی چون نساجی، چوب، حتی شمع سازی کاربرد دارد. ما در این طرح چند فاز دیگر نیز داریم که اگر بتوانیم آنها را نیز با موفقیت انجام دهیم، می توانیم در صنایع بهداشتی نیز وارد شویم، اما تا آن زمان در صنایع لاستیک، صنایع نساجی و صنایع چوب و حتی تجهیزات ورزشی این کارخانه فعالیت خواهد داشت. انشاالله ما بتوانیم پروژه های دیگر را نیز اجرایی نماییم، و بتوانیم این طرح را در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار دهیم".
همکاری دو شرکت سپاهان و شرکت ای.دی.ال آلمان دارای منافع مالی بسیاری برای ایران است. در واقع مدیرعامل شرکت نفت سپاهان درباره ارزش افزوده پارافین با کیفیت بالا بر اساس این طرح اعلام نمود که اکنون قیمت «اسلک وکس» بین 550 تا 600 دلار است که با اجرای این طرح و تحقق خلوص 99.5 درصدی به 1100 دلار افزایش می یابد.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

- انعقاد این قرارداد در شرایط تحریم ها و فشارهای آمریکا چه نفعی برای شریک تجاری آلمانی شما دارد؟ (با توجه به اینکه این روزها ما می بینیم که شرکت های بزرگی چون توتال از ایران خارج می شوند؟ این اقدام همکاری شرکت آلمانی چه مزایایی برای این شرکت دارد؟)
به هر حال این شرکت قرارداد جدید بسته است و در ایران دارد کار می کند. این یک فرصتی برای شرکت آلمانی می باشد، به این جهت که در شرایطی که شرکت های بزرگ با محدودیت هایی مواجه شده اند، شرکت های متوسط اروپایی دارند از این محدودیت ها و تهدیدها به عنوان یک فرصت استفاده می کنند. این شرکتها، این محدودیت ها را تبدیل به یک فرصت می کنند. به همین جهت چون یک فضای کاری بهتری برای آنها ایجاد می شود، تمایل به همکاری با ایران دارند و این شرایط برای شرکت آلمانی ای.دی.ال بوجود آمد و آنها تمایل به ادامه این همکاری را دارند.
در حال حاضر برخلاف تحریم های آمریکا، نه تنها شرکت های کوچک بلکه شرکت های متوسط نیز اگر بتوانند جای شرکت های بزرگ را بگیرند، به نوعی از این موضوع استقبال نموده و به آن به عنوان یک فرصت نگاه می کنند. ما هم باید به مسیر حرکتی خود ادامه دهیم، پروژه های خود را پیش ببریم و خوشبختانه توانستیم با امضای این قرارداد مرحله دیگری را پیش ببریم".


در پایان با توجه به نظر این کارشناس محترم ایرانی می توان به این نتیجه رسید که همکاری شرکت ایرانی نفت سپاهان و شرکت آلمانی ای.دی.ال، تضادی بر تحریم های آمریکا است و ایران برای پیشرفت خود همچنان می تواند شرکای تجاری خود را از کشورهای مختلف پیدا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала