گزارش و تحلیل

تحریمات ضد ایرانی چه تأثیری بر برزیل می گذارد؟

© Nani Goias/AFPتحریمات ضد ایرانی چه تأثیری بر برزیل می گذارد؟
تحریمات ضد ایرانی چه تأثیری بر برزیل می گذارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، تحریم ایران از سوی آمریکا شامل برزیل هم می شود که 90 درصد از محصولات کشاورزی خود را به ایران می‌فروشد

پرو نِتو که در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: به دلیل تحریم ایران، تامین مالی صادرات برزیل به ایران دشوار خواهد بود. مسئول روابط بین الملل کنفدراسیون کشاورزی و دام داری برزیل (CNA) سپس گفت: روابط بانکی دشوار خواهد بود و بدون آنها صادر کننده برزیلی مشکلات بیشتری را برای دریافت پول برای محصول صادراتی تجربه خواهد کرد. بنابراین، با این تحریم های جدید، انتظار می رود که تجارت ما به طور قابل توجهی کاهش یابد.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
به اطلاع وزارت کشاورزی برزیل، میزان صادرات محصولات کشاورزی به ایران در سال گذشته به 2.3 میلیارد دلار رسید. در چند سال گذشته، به ویژه پس از امضای معاهده هسته ای در سال 2015، تجهیزات در حال افزایش بود.

برای صادرکنندگان برزیل، اروپا می تواند یکی از راه هایی برای دور زدن تحریم های ایالات متحده باشد. طبق گفته پدرو نتو، بازرگانان برزیل قبلا از آن استفاده کرده اند، زیرا حتی پس از اینکه معامله هسته ای در سال 2015 امضا شد، تجارت به دلیل مقررات خاص قراردادهایی که بین بانک های برزیل و آمریکا منعقد شده بودند، محدود بود.

پدرو نتو ادامه داد: اکثر بانک های برزیل موافقت نکردند که به طور مستقیم تجارت را با ایران تامین کنند، چون این تجارت وابسته به وابسته به توافقات با طرف آمریکایی بود که، هرچند که تحریم ها را تضعیف می کرد، هنوز این کشور (ایران) را درگیر پروژه هایی دانست که سوی دولت ایالات متحده تایید نشده بود.

بنابراین، برای انجام معاملات لازم، صادرکنندگان برزیلی عمدتا الگوی اروپایی و همچنین سیستم بانکی خاورمیانه را انتخاب کردند.

شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد - اسپوتنیک ایران
شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد
اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم خود را عوض نکند، صادرکنندگان برزیل مجبور به بازگشت به این طرح می شوند. در ضمن، هفته گذشته ترامپ ، از طریق توییتر مورد علاقه خود، گزینه ای برای بازار جهانی اعلام کرد — یا ایران یا ایالات متحده.

این انتخاب دشواری برای صنایع کشاورزی برزیل خواهد بود — با توجه به اینکه در سال گذشته ایران به ششمین خریدار عمده محصولات کشاورزی برزیل تبدیل شد، تنها چین، اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و هنگ کنگ از ایران جلوتر بودند. صادرات برزیل به ایران در سال 2017 به 2.3 میلیارد دلار رسیده است در حالی که بازار ایالات متحده محصولات کشاورزی برزیلی را مه میزان 6.7 میلیارد دلار را وارد کرده است. به عقیده پدرو نتو، اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بتوانند روابط پایدار با ایران را حفظ کنند، تأثیر تحریم ها بر اقتصاد برزیل کمتر زیان آور خواهد بود.

کارشناس برزیلی: "در مورد تجارت می‌شود گفت که بزرگترین طرف ذی نفع معامله هسته ای با ایران، برزیل نیست، اما اتحادیه اروپا. علاوه بر این، اعتراض های شدید علیه اختلال معامله هسته ای توسط طرف آمریکایی از اروپا به دست آمد. اگر اتحادیه اروپا موفق به یافتن راهی برای محافظت از خود در برابر این تحریم های ایالات متحده شود، عواقب آن برای برزیل کمتر شدید خواهد بود.

چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟
صاحبنظران برزیلی می گویند: صرف نظر از وضع کشورهای اروپایی، تولیدکنندگان کشاورزی برزیل باز هم آسیب خواهند دید.

تصمیم دولت ایالات متحده موجب نگرانی بازار برزیل شد، که در پی گسترش روابط تجاری با ایران بود. در ماه مارس سال جاری، در جلسه ای در رابطه با تجارت و روابط اقتصادی بین برزیل و ایران، کنفدراسیون ملی صنایع برزیل (CNI) حتی توافقنامه ای را در مورد منطقه تجارت آزاد بین بازار مشترک آمریکای جنوبی و ایران پیشنهاد كرد.

پائولو تیگری، معاون رئیس کنفدراسیون ملی صنایع گفت: "کنفدراسیون ملی صنایع معتقد است که در حال حاضر در رابطه با ایران ما باید از دستور کار اقتصادی — از لحاظ تجاری و سرمایه گذاری اولویت قائل شویم".

توافق نامه امضا نشد. آژانس اسپوتنیک به کنفدراسیون ملی صنایع برزیل مراجعه کرد تا بداند که تحریمهای آمریکا علیه ایران بر صنایع برزیل چه تاثیری خواهد گذاشت، اما این سازمان اعلام کرد که در حال حاضر تنها دارد تحلیل‌های پیامد های مربوطه را انجام می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала