گزارش و تحلیل

چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟

© Flickr / ell brown چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟
چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، شرکت Esproenko اسپانیا در تحریم ایران از سوی آمریکا فرصت خود را پیدا کرده است.

تحریم های آمریکا علیه ایران در روز 7 اوت به اجرا گذاشته شد. واشنگتن بازهم سعی کرد از طریق یک سری اقدامات، تهران را منزوی کند و به شرکت های اروپایی درباره خطرات کار با ایران هشدار داد. این سوال پیش می آید: آیا شرکت های اسپانیایی دستورالعمل های ایالات متحده را انجام می دهند؟

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
شرکت اسپانیایی Esproenko International   (اِسپرواِنکو) خدمات و تجهیزات را در بخش نفت و گاز، از جمله خطوط تولید هیدروکربن، تجهیزات برای صنعت پتروشیمی، ابزارهای توسعه و بهبود عملکرد چاه ها و معادن عرضه می کند. به این معنی است که کشورهای  نفتی، مانند ایران، با ابزارهایی که این شرکت تحویل می‌دهد می‌توانند از تاوان بالقوه خود بهتر استفاده کنند.

این شرکت از سال 2013 از زمان تحریم ایران در بازار آن کشور حضور دارد. این تحریم ها بهترین دلیل برای سرمایه گذاری در ایران بود.

کارلوس تولِدو (Carlos Toledo)  مدیر روابط عمومی اسپروانکو، در مصاحبه با اسپوتنیک  Sputnik گفت: ما در سال 2013 به ایران آمدیم، زمانی که تحریم ها از هر طرف اعمال شد — از اتحادیه اروپا و ایالات متحده. بنابراین ما در قلمرو  ایران هیچ رقابتی نداشتیم (…) به همین دلیل تصمیم گرفتیم وارد این بازار شویم.

گفتنی است که قدامات مجازات ایران، که در سال 2011 به اجرا در آمد، اکثریت قریب به اتفاق شرکت هایی را که در حال بازرگانی با تهران بودند، ترساندند. تنها دلیرترین و یا کسانی که هیچ دلیلی برای نگرانی نداشتند، در ایران باقی ماندند.

قطع همکاری دو شرکت آلمانی با ایران - اسپوتنیک ایران
قطع همکاری دو شرکت آلمانی با ایران
تولدو سپس گفت: اسپروانکو نیاز به تایید فن آوری هایی داشت که می‌خواست در ایران بکار ببرد. این پروسه حدود دو سال طول کشید، در آن زمان تحریم ها لغو شد. این خبر بد برای این شرکت بود.

تولدو گفت: هنگامی که روند صدور گواهینامه و تأیید را به اتمام رساندیم، کشور باز شد و رقابت شدیدی شروع شد.

بنابراین، در سال 2015، این شرکت تصمیم گرفت فعالیت های خود را در ایران کاهش دهد. در حال حاضر که واشنگتن اقتصاد ایران را خفه می کند و شرکت های اروپایی و آمریکایی را در مورد پیامدهای انجام تجارت با ایران هشدار می دهد، Esproenko این را به عنوان یک فرصت جدید می بیند.

کوچک بودن این شرکت باعث می شود مانور بیشتری در مقایسه با واحد های بزرگ‌تر انجام دهد. این  شرکت از دستدرازی گروه های فشار آمریكا نمی ترسد، که بیشتر به شرکت های باسک می چسپد تا  آنها قبل از ادامه  كار خود در ایران، مجدداً فكر كنند.

ما هیچ تهدیدی دریافت نکردیم و اگر دریافت کنیم آنها را بدور می اندازیم. هیچکس به ما دستور نمی‌دهد که ما چه می توانیم یا نمی توانیم انجام دهیم (…) و ما آنچه را که می خواهیم انجام می دهیم."

زمان نشان می دهد که چقدر شرکت های اسپانیایی    از شرکت اسپروانکو پپروی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала