علت بی ثمری تحریم های آمریکا

© AFP 2023 / Nicholas Kammدلیل بی ثمری تحریم های آمریکا
دلیل بی ثمری تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های اقتصادی امریکا در درازمدت بی ثمر از آب در خواهد آمد.

به گزارش اسپوتنیک، نویسنده مقاله منتشره در روزنامه آلمانی Handelsblatt ضمن بیان این مطلب یادآور می شود آمریکا طی اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ تحریم هایی علیه بیش از 700 نفر از افراد و سازمان ها و شرکت های دولتی اعمال کرد و در نتیجه این تدابیر کشور هایی همچون روسیه، ونزوئلا و ایران از دسترسی به بازار و سرمایه های امریکایی محروم شدند. در این میان ایالات متحده برای پیشبرد این سیاست خود از موقعیت برتر واحد پول خود استفاده می کند اما در کوتاه مدت چنین اقدامات واشنگتن به هدف خود نرسیده و ثمر بخش نبوده و در درازمدت حتی نتیجه عکس را ببار خواهند آورد.
روزنامه Handelsblatt توضیح می دهد مقامات ایران از چنین درگیری هایی با امریکا فقط نفع می برند، در روسیه و ونزوئلا وضع مشابهی شکل گرفته و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه محبوبیت خود را در بین ترک ها از دست نداده است.
مسئله اصلی اینست که اعمال تحریم های آمریکا با هدف تاثیر گذاری بر مقامات کشورها ، دولت های کشور های تحت تحریم را مجبور می کنند با شدت بیشتری خط مشی خود را به پیش برده و همچنین از امکان آن برخوردار شوند که خود را قربانی تجاوز نشان دهند.
گفتنی است بسته اول تحریم های آمریکا علیه روسیه که از 22 اوت به مرحله اجرا در می آید ، ممنوعیت کامل صادرات وسایل الکترونیکی و قطعات قابل استفاده دوگانه به روسیه را در نظر می گیرد. بسته دوم که سه ماه بعد اعتبار می یابد، کاهش سطح روابط دیپلماتیک، لغو جواز پرواز های شرکت هواپیمایی آیروفلوت به آمریکا و همچنین قطع کامل مبادله کالا بین دو کشور را در نظر می گیرد.
در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای سیاست اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام نمود. دلیل این امر گویا ادامه غنی سازی اورانیوم از سوی تهران و تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای اعلام شد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین روسیه قصد خود برای حفظ برجام را ابراز کردند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در هر ده گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала