گزارش و تحلیل

آیا اسرائیل به "ناتو عربی" علیه ایران می پیوندد؟

© AFP 2023 / Jack Guezآیا اسرائیل به "ناتو عربی" علیه ایران می پیوندد؟
آیا اسرائیل به ناتو عربی علیه ایران می پیوندد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد؛ در صورت تلاش ایران برای مسدود کردن تنگه باب المندب در دریای سرخ، به ائتلاف ضد ایرانی می پیوندد.

"بوریس دالگوف"، مدرس پژوهشی در مرکز مطالعات عرب و "سیمون سیپس"، کارشناس علوم سیاسی اسرائیل و موسسه مطالعات امنیت ملی، درباره پیوستن اسرائیل به کشورهای عربی و شرایط عضویت اسرائیل در ناتو خاورمیانه با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشستند.
این اتحاد انجام نمی شود

تصمیم آمریکا برای ایجاد ناتو عربی علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تصمیم آمریکا برای ایجاد ناتو عربی علیه ایران
به گفته دالگوف؛ بیانیه اسرائیل صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. اسرائیل حتی در صورتی که خواهان پیوستن به یک ائتلاف عربی باشد، بعید به نظر می رسد که بتواند این کار را انجام دهد. چرا که بسیاری از کشورهای عربی سنی به رهبری عربستان، اسرائیل را نمی پذیرند.
"این بیانیه در واقع بیانیه ای تبلغاتی است که از سوی مقامات دولت اسرائیل منتشر شده است. در این منطقه مذهب سنی و شیعه وجود دارد و مناطق سنی نشین توسط عربستان سعودی و شیعه ها از سوی ایران رهبری می شود. ایران از مخالفان اسرائیل و تل آویو نیز ایران را دشمن خود می داند. اسرائیل تا زمانی که آیت الله ها در ایران قدرت دارند، این کشور را دشمن خود می داند. اتحاد اسرائیل با دولت های سنی و به رهبری عربستان سعودی غیر واقعی است. در میان مسلمانان، یک درک منفی از اسرائیل وجود دارد. از آنجایی که عربستان سعودی و کشورهای دیگری همانند مصر و اردن در این ائتلاف احتمالی حضور دارند، پیوستن اسرائیل به این ائتلاف یک مسئله جدی است و بعید به نظر می رسد که این کشورها، به ویژه مصر، با پیوستن اسرائیل به این ائتلاف موافقت کند. این بیانیه اسرائیل در کل یک بیانیه تبلیغاتی است، اگرچه اسرائیل ممکن است برای مقابله با ایران با این کشورها همکاری کند".

این کارشناس همچنین اضافه کرد که حتی اگر کشورهای عربی موافق پیوستن اسرائیل به این اتحادیه باشند، شرایط عضویت اسرائیل به ناتو عربی منوط به حل مسئله فلسطین خواهد بود که به احتمال قریب به یقین اسرائیل با آن موافقت نخواهد کرد.
مسئله فلسطین یک مانع جدی بین اسرائیل و جهان عرب است. مصر در این زمینه به طور قاطع از فلسطینی ها حمایت می کند. در اردن نیز تعداد زیادی فلسطینی و سازمانهای فلسطینی وجود دارد که به طور طبیعی مخالف چنین راه حل هایی برای مسئله فلسطین هستند. اگر فرض کنیم با پیوستن اسرائیل به ناتو عربی با شرط حل مسئله فلسطین، بعید به نظر می رسد که تل آویو با آن موافقت کند.
این اتحادیه باید شکل بگیرد

بزودی خلیج فارس صحنه درگیری می شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بزودی خلیج فارس صحنه درگیری می شود
اما سیمون سیپس، نقطه نظرات دیگری دارد و چشم اندازی بسیار خوب برای اتحاد اسرائیل با کشورهایی که پتانسیل وارد شدن به ناتو عربی برای مقابله با ایران را دارند را می بیند:


احتمال این به واقعیت پیوستن این بیانیه وجود دارد، زیرا اسرائیل، ایالات متحده و عربستان سعودی، منافع مشترکی برای مقابله با ایران دارند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ابتدای دوران ریاست جمهوری خود به عربستان سفر می کند و به کل جهان نشان می دهد که سیاست های او به سمت بخش سنی مسلمانان جهان به رهبری عربستان متمرکز و نقطه مقابل دنیای شیعه به رهبری ایران است که در اینجا با منافع اسرائیل همخوانی دارد.

اسرائیل روابط سیاسی پرتنشی با ایران دارد. ایران اسرائیل به نابودی تهدید می کند و به این منظور در حال توسعه برنامه هسته ای این کشور است. علاوه بر این، ایران بر روابط سوریه و اسرائیل تاثیر گذار بوده و به حمایت از شبه نظامیان حامی بشار اسد می پردازد و در تلاش برای طراحی زیرساخت هایی در سوریه است که در آینده بتواند در با اسرائیل مقابله کند. ایران همچنین حامی گروه حماس بوده که هموراه به صورت دوره ای درگیر جنگ با ارتش اسرائیل در نوار غزه است.
مصر و اسرائیل، همچنین اردن و اسرائیل، دارای معاهدات صلح هستند. در بین کشورها اصطلاحی با عنوان "جهان سرد" وجود دارد. مشارکت این دولت ها در یک ائتلاف می تواند صورت گیرد و این یک چشم انداز کاملا واقع بینانه است.
مسئله فلسطین به اولویت دوم تبدیل می شود
این کارشناس علوم سیاسی افزود: حتی اگر فلسطینیان ساکن مصر و اردن با این ائتلاف مخالف باشند، صدای آنها شنیده نخواهد شد، زیرا مبارزه علیه ایران با توجه به مشکل فلسطین، سنگینی بیشتری دارد.

ایران برگ برنده ترکیه در مذاکرات با غرب - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران برگ برنده ترکیه در مذاکرات با غرب
وی گفت: فلسطینی های ساکن در اردن و مصر، ممکن است با این اتحاد مخالفت باشند، اما آنها خواهان تهدید امنیت ملی مصر و یا اردن نیستند. از اینرو مسئله فلسطین الویت دوم و ائتلاف ناتو در خاورمیانه به الویت اول را خواهد داشت.
"سیمون سیپس" در مورد شرایط پیوستن اسرائیل به یک اتحاد احتمالی، خاطرنشان کرد. تنها شرطی که می تواند برای اسرائیل مطرح شود، حل مسئله فلسطین است:


"آیا وضعیت به این گونه خواهد بود که به اسرائیل شرایطی را ارائه دهند؟ در صورتی که آمریکا در این ائتلاف حضور داشته باشد، آنها هم می خواهند که به اسرائیل کمک کنند، چرا که اسرائیل می تواند کمک نظامی بزرگی به جنگ ارائه دهد. اسرائیل دارای قابلیت های دریایی، هوایی و شناسایی است. اعضاء این ائتلاف، به ویژه ایالات متحده، خواهان کمک به اسرائیل خواهند بود و ممکن است به شرایطی مرتبط با حل و فصل مناقشات فلسطین و اسرائیل منجر شود. برای پایان دادن به تجاوز علیه فلسطینی هایی که به ویژه در نوار غزه زندگی می کنند، اسرائیل مورد نیاز است. اسرائیل در ماه های اخیر حملات هوایی بسیاری در نورار غزه در پاسخ به حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل صورت داده است. همچنین، کشورهای عربی که احتمالا به عضویت این ائتلاف در خواهند آمد، خواهان باز شدن راه های زمینی و دریایی به نوار غزه، باز شدن پاسگاه هایی که از طریق آن کمک های انسان دوستانه به نوار غزه ارسال می شود، هستند که اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی بسته است.

"سیپس" معتقد است که اسرائیل با این شرایط برای پیوستن به این ائتلاف موافقت خواهد کرد به این دلیل که این اقدام گامی بلند به سوی آینده خواهد بود:
"سیپس" در پایان گفت: به نظر من اسرائیل این شرط را می پذیرد زیرا اولا، مشارکت در چنین ائتلافی، موجب بالا رفتن اعتبار اسرائیل در برابر دیدگان بسیاری از کشورهای جهان اسلام می شود و اسرائیل در واقع به یک متحد تبدیل خواهد شد. دوم اینکه مهمترین مسئله برای اسرائیل، ایران است. اگر ایران شکست نخورد، از دیدگاه نظامی بسیار تضعیف خواهد شد. بنابراين، اسرائيل خواهان تضعیف ایران در سوريه و نوار غزه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала