توضیح ظریف درباره سهم ایران در دریای خزر

© AP Photo / Brendan Smialowskiتوضیح ظریف درباره سهم ایران در دریای خزر
توضیح ظریف درباره سهم ایران در دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد دولت جمهوری اسلامی از حق این کشور در دریای خزر کوتاه نیامده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص اجلاس دریای خزر در قزاقستان مبنی بر این که سهم ایران 50 درصد بوده و در حال حاضر به 11 درصد رسیده است و اینکه آیا چنین ادعایی صحت دارد یا نه؟ گفت: نخیر در هیچ زمانی در گذشته پنجاه درصد بوده و نه الان 11 درصد یا هر عدد دیگری است. جز کشورهای روسیه و قزاقستان سهمی هنوز تعیین نشده است.
وزیر خارجه کشورمان در مورد اینکه آیا دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه است آمده است؟ گفت: اینطور نیست و ایران از هیچ چیز کوتاه نیامده است.
در تاریخ 12 اوت ، رهبران پنج کشور دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت اجلاس سران 5 کشور حاشیه دریای خزر از اهمیت فوق العاده زیاد تاریخی برخوردار است. این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی یا حضور کشتی های جنگی خارجی را در دریای خزر تضمین می کند که به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گام بزرگی است.
این سند یادآور می شود که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد. براساس کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ، پنج کشور ساحلی مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала