گزارش و تحلیل

با ظهور پول مشترک خلیج فارس، دلار متزلزل می شود

© Wikipedia / NASAبا ظهور پول مشترک خلیج فارس، دلار متزلزل می شود
با ظهور پول مشترک خلیج فارس، دلار متزلزل می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک – به گفته رجب طیپ اردوغان رییس جمهور ترکیه، این کشور برای انجام محاسبات به پول ملی آماده می شود. وی این بیانیه را در جریان بحران در مناسبات با آمریکا کرد.

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، افزایش نرخ عوارض گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را اعلام کرد که موجب کاهش بی سابقه میزان لیره ترک شد. چین، هند، ایران، ترکیه و روسیه قصد دارند در معاملات خود از دلار منصرف شوند. آیا کشورهای عربی خلیج فارس نیز مایلند از این نمونه پیروی کنند؟

Сбросить оковы: Россия готова отказаться от доллара при расчетах за нефть - اسپوتنیک ایران
مسکو آماده است که در معاملات نفتی، دلار را کنار بگذارد
عبدالعزيز بن نايف العريعر، عضو کمیته رایزنی شورای همکاری سازمان کشورهای عربی خلیج فارس، محقق عربستان سعودی به اسپوتنیک گفت که کشورهای عربی نیازی ندارند از دلار منصرف شوند. وی افزود:

من نیازی نمی بینم که کشورهای عربی خلیج فارس در محاسبات بین المللی از ارزهای محلی استفاده کنند. خواه ريال، دینار یا درهم باشد، اینها ارزهای بسیار قوی هستند و با دلار ارتباط دارند. مهم نیست که پول چطور نامیده می شود. مهم است که آن را قبول کنند و پشتوانه آن اقتصاد قوی باشد.

این محقق سعودی سپس گفت:

ایالات متحده دارای یک اقتصاد متنوع و قدرتمند است و ارزش آن در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و پذیرفته شده است. آمریکا کشور پیشتاز جهان در زمینه تولیدات صنعتی، کشاورزی، گردشگری است. حتی چین با آن محاسبات را به دلار انجام می دهد. دلیل بحران کنونی در ترکیه این است که اقتصاد آن بر روی سرمایه گذاری خارجی ساخته شده است. به محض اینکه سرمایه گذاران خارجی تردید در ثبات اقتصاد ترکیه را احساس کردند، پول خود را از آن کشور بیرون بردند. وضعیت مشابهی در مالزی در دهه 1990 اتفاق افتاد. خود ترکیه برای آنچه اتفاق افتاد، مقصر است. سیاست رئیس جمهور ترکیه، جهان را مجبور به ترک لیره کرد.

ترکیه با گذار در محاسبات به روبل و یا برخی از ارزهای دیگر نجات نخواهد یافت. لازم است به اقتصاد ترکیه ایمان بازگردانده شود. تنوع، لازم است، نمی توان تنها بر سرمایه گذاران خارجی تکیه کرد. این پول به رشته های فاقد آینده روانه شد، به عنوان مثال، اموال غیر منقول و زیرساخت ها. همه این کارها اثر مطلوب را به با نیاورده است.

محمد عبدالجواد، اقدصاددان مصری به نوبه خود در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت: کشورهای خلیج فارس به شدت با ایالات متحده ارتباط دارند و با همه اراده خویش، تغییر وضعیت کنونی، دشوار خواهد بود. او چنین ادامه داد: بسیار دشوار است که به تنهایی

تحریم آمریکا علیه یکسری از کشورها - اسپوتنیک ایران
جنگ تجاری در چند جبهه
 از دلار کنار بیاییم. اما اگر کشورهای خلیج فارس تصمیم به انجام این کار را مشترکا می گرفتند و اگر آنها یک ارز واحد را معمول می کردند، این امر تاثیر بزرگی می داشت و به پیشرفت فشار وارد می کرد. این جریان موجب پیشتازی خلیج فارس در اقتصاد جهانی می شد.

او سپس گفت:

کشورهای اروپایی در تحادیه اروپا متحد هستند که شامل 42 زبان، ادیان مختلف، نظام های سیاسی: سلطنت و جمهوری است. یورو با موفقیت با دلار رقابت می کند و حتی از آن پیشی گرفته است. ایجاد اتحاد کشورهای خلیج فارس بسیار راحت تر از تشکیل اتحادیه اروپا است، اما قدرت اقتصادی آن بسیار بالاتر می بود، چرا که اقتصاد برخی از کشورهای اروپایی کاملا وابسته به نفت خلیج فارس است. اگر کشورهای خلیج فارس واحد پولی خود را ایجاد می کردند دلار به لرزش در می آمد.

پروژه ایرانی نفت در برابر طلا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پروژه ایرانی نفت در برابر طلا
در ماه ژوئن، اقتصاددانان بانک جهانی اعلام کردند: روند کاهش تقاضای دلار در جهان آغاز شده است و نمی توان آن را متوقف کرد. در ماه مارس، پکن در جریان جنگ تجاری با ایالات متحده، ضربه شدیدی به دلار در بازار انرژی جهانی وارد کرد و به فروش قراردادهای آتی نفتی به دلار پرداخت. هند نفت ایران را در ازای یورو خرید می کند. به دهلی پیشنهاد شده تا با روپیه با ایران داد و ستد کند. در ترکیه مدت ها برنامه ترک دلار تهیه می شود. در حال حاضر احتمال اینکه آنکارا به اقدام های قاطعانه بیشتر دست بزند به مراتب بیشتر شده است. روز 10 اوت، لیره ترک به میزان بی سابقه 18 درصد سقوط کرد، دلیل آن تیره شدن روابط با ایالات متحده بود.
روسیه هم اکنون می تواند دلار را از معاملات با چین، ترکیه و ایران حذف کند. حدف دلار از محاسبات بزرگترین صادرکنندگان نفت به عنوان یک انگیزه جدی برای اصلاح نظام مالی خدمت خواهد کرد و روند جهانی را به سوی انصراف از دلار را تقویت خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала