خروج دلار از معاملات ترکیه با روسیه و ایران

© AP Photo / Burhan Ozbiliciرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه دلار را کنار می گذارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «آنادولو»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در زمینه بحران موجود بین ترکیه-آمریکا اعلام نمود که ترکیه با بزرگترین شرکای تجاری خود، کشورهایی مانند روسیه، ایران، چین و اوکراین، به معاملات به ارزهای ملی گذار می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 10 ماه اوت اعلام کرد که عوارض گمرکی بر آلومینیوم و فولاد ترکیه به ترتیب تا 20 و 50 درصد افزایش می یابد که باعث کاهش شدید «لیر» ترکیه به حداقل سطح تاریخی آن شد که 20 درصد ارزش خود را طی یک روز از دست داد.

مناسبات ترکیه و آمریکا در این اواخر وخیم شده است که یکی از علل آن بازداشت اندریو برانسون  کشیش آمریکایی در سال 2016 بدستور مقامات ترکیه بود. هفته گذشته نیز وزارت دارایی آمریکا علیه وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه تحریم هایی وضع کرد و آنها را متهم به «نقض فاحش حقوق بشر» کرد.

اردوغان در خصوص گذار به ارز ملی گفت:«ما برای گذار به ارز ملی در محاسابت خود با بزرگترین شرکای تجاری مانند روسیه، ایران، چین و اوکراین آماده می شویم. اگر کشورهای اروپایی نیز بخواهند از وابستگی دلار رها شوند، آنکارا برای گذار به محاسبات مشابه با آنها آماده است».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت:«هیچ چیزی مانع از رسیدن به اهداف ما در عرصه اقتصادی و مبارزه با تروریسم نخواهد شد.  ترکیه سیاست خود در رابطه با سوریه و عراق را تغییر نخواهد داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала