گزارش و تحلیل

بزودی خلیج فارس صحنه درگیری می شود

© AFP 2023 / Felix Garzaبزودی خلیج فارس صحنه درگیری می شود
بزودی خلیج فارس صحنه درگیری می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مصاحبه ای که روز گذشته با کانال تلویزیونی روسیه الیوم انجام داد گفت که روسیه و چین، به عنوان پاسخ به تصمیمگیری ترامپ قول دادند که توافقنامه های حاصله با ایران را رعایت خواهند کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر رسانه رای الیوم انگلستان، نوشت: سخنان روحانی در باره اینکه در پشت ایران، روسیه و چین قرار دارند، در حکم ضربه شدید به آمریکا و متحدین آن است. این، اعلان جنگ است که منجر به هرج و مرج در سراسر جهان خواهد شد؛ چرا که بسیاری از کشورها، به ویژه، اعضای اتحادیه اروپا، هند، چین و ترکیه رسما اعلام کرده اند که تحریم ها را اجرایی نخواهند.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
پرزیدنت ترامپ می خواهد ایران را مجبور کند که به طور قطعی تسلیم شود و خواهان عقد جدید است که به دنبال آن توقف کامل پروسه غنی سازی هسته ای، انهدام زیرساخت های هسته ای، خودداری از برنامه های موشکی، عدم دسترسی به ابزارهای حمایت از گروه های مسلح طرفدار ایران مانند حزب الله در لبنان و شبه نظامیان در عراق، انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خروج نهایی نیروهای ایران از سوریه تامین شود. با این حال، ایالات متحده می داند که ایران نمی تواند این درخواست ها را بپذیرد و اگر ایران به این مطالبات تن دهد منظورش دفع الوقت و تقویت موفقیت های خود است.

در گذشته، رئیس جمهور روحانی پیشنهادها برای دیدار با ترامپ را هشت بار رد کرد و ما تردید داریم که او بار نهم را بپذیرد. به گفته وی، ایران ضامن صلح پایدار است و اگر با آن مقابله شود، جنگ بزرگی به وجود خواهد آمد. بنابراین، سردارسلیمانی، فرمانده واحد قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید کرد که تنگه هرمز و باب المندب را خواهد بست و به پنجاه هزار سرباز آمریکایی که در حال حاضر در عراق، سوریه و افغانستان مستقر هستند، جنگ اعلام خواهد کرد. در همین حال، پرتاب موشک به کشتی عربستان سعودی در باب المندب توسط حوثی ها، یکی از قابل توجه ترین شواهد جدی این تهدید است.

واکنش سه شرکت بزرگ آلمانی به  از سرگیری  تحریم های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش سه شرکت بزرگ آلمانی به احیای تحریم های آمریکا علیه ایران
جان بولتون، دستیار امنیتی ایالات متحده گفت: دولت پرزیدنت ترامپ میخواهد رژیم ایران را تغییر دهد، نه تعویض سیایت آن. بنابراین، ایالات متحده در حال تلاش برای تهیه مقدمات حمله به عراق و مداخله نظامی ناتو در امور لیبی است. این گفته، وعده رودولف جولیانی، مشاور رئیس جمهور ایالات متحده در کنفرانس اپوزیسیون ایرانی در پاریس را توضیح می دهد که او در سال آینده با نمایندگان آن در تهران ملاقات خواهد کرد.

آغاز اجرای تحریم های ضد ایرانی، "ناتوی عربی" را در وضع دشواری قرار خواهد داد. ترامپ به تشکیل آن دعوت کرد. کشور های عضو آن — عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، کویت، مصر و ادرن خواهند بود. اکثر این کشورها نمی توانند به رئیس جمهور ترامپ "نه" بگویند. مثلا این، به معنی سقوط اقتصاد کشوری مانند امارات متحده عربی است که حجم تجارت آن با ایران حدود 8 میلیارد دلار در سال است. همین امر برای قطر نیز صادق است، که عمدتا به ایران و بنادر آن وابسته است و از محاصره اعلام شده توسط همسایگان اجتناب می کند.

ما نمی خواهیم رویدادها را پیش بینی کنیم، اما همه چیز گویای آن است که در روزهای آینده، منطقه خلیج فارس به صحنه برخورد تبدیل خواهد شد. در اینجا تلاش هایی برای آزمایش روابط بین ایالات متحده و ایران انجام می شود. سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که نیروهایش در صورت ممنوعیت واردات نفت ایران اجازه نخواهد داد که حتی یک بشکه نفت از تنگه هرمزحمل شود. اگر ایرانیان تهدید خود را برآورده کنند، جنگ آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала