تسخینوالی مثل شمع سوخت: روایت جنگ 5 روزه گرجستان و اوستيای جنوبی

© AFP 2023 / Vano Shlamovتسخینوالی مثل چراخ سوخت: روایت جنگ 5 روزه گرجستان و اوستياي جنوبي
تسخینوالی مثل چراخ سوخت: روایت جنگ 5 روزه گرجستان و اوستياي جنوبي - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده سال پیش، پایتخت اوستیای جنوبی در جنگ با گرجستان سوخت.

به گزارش اسپوتنیک در 7 اوت 2008، در حدود نیمه شب، نیروهای گرجی آتش سوزی در تسخینوالی و مناطق اطراف آن از توپخانه های معمولی و سیستم های پرتاب خود موشک های متعددی را به پایتخت اوستیای جنوبی ارسال کردند. صبح روز حمله دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه از تصمیم به ارسال نیروهای نظامی به اوستیای جنوبی برای کمک به این منطقه سخن گفت.

جنگ پنج روزه صورت گرفت: این عملیات در گرجستان در 12 اوت به پایان رسید. ارتش گرجستان شکست خرود. در آستانه دهمین سالگرد جنگ، خبرنگار اسپوتنیک از تسخینوالی بازدید و با مردم محلی در خصوص دفاع از زادگاه خود در آن چند روز سخن گفت. پس از روزها نبرد سنگین میان استقلال‌طلبان اوستیای جنوبی و ارتش گرجستان، یک آتش‌بس اعلام شد. پس از اعلام آتش‌بس، در تاریخ ۷ اوت ۲۰۰۸ نیروهای ارتش گرجستان در یک عملیات غافلگیرانه به پایتخت اوسیتای جنوبی حمله کردند.

به نقل از یکی از شاهدان، این جنایت تنها به دست غیرانسان ها می توانست صورت بگیرد.

پیام تبریک پوتین به رهبران گرجستان و اوکراین به مناسبت سالگرد پیروزی - اسپوتنیک ایران
پیام تبریک پوتین به رهبران گرجستان و اوکراین به مناسبت سالگرد پیروزی

معاون وزیر دفاع از اوستیای جنوبی، سرهنگ وادیم سیکایف در ماه اوت سال 2008، به عنوان افسر در یکی از دفاتر وزارت جنگ خدمت می کرد. او به هنگام حمله توپخانه گرجستان،  در پست فرماندهی در مرکز شهر بود.

وی گفت: "درگیری شد. گرجی ها به طور مداوم ما را مورد حمله قرار می داند و محدوده سرزمینی خود تک تیر اندازها کار می کردند". "ما فقط می توانستیم از خود دفاع کنیم." اوستیای جنوبی یک کشور کوچک است، فقط حدود 60 هزار نفر جمعیت. و جمعیت گرجستان تقریبا چهار میلیون نفر است. نیروهای مسلح ما هم در تعداد و هم در نیروی رزمی قابل مقایسه با آنها نیستند. ما هنوز نمی دانستیم که روسیه کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: "ده سال پس از جنگ اوت گذشته است. من، به عنوان یک فرد که تمام زندگی خود را در اوستیای جنوبی زندگی می کنند، می توانم با اطمینان بگوییم: این ها سال های آرامی بوده اند. با تشکر از فدراسیون روسیه، به لطف استقرار پایگاه چهارم نظامی در قلمرو ما، که قدرتش فراتر از نیروهای مسلح گرجستان است، هیچ کس ما را نگران نمی کند. این سال های صلح مطلق برای ما است".

تسخینوالی — پایتخت جمهوری اوستیای جنوبی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала