زمین، گلخانه مرگ

© Fotolia / James Thewافزایش دمای زمین
افزایش دمای زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمین ممکن است به گلخانه مرگ مبدل شود.

به گزارش اسپوتنیک،تیم بین المللی محققان به این نتیجه رسیدند که حتی با رعایت شرایط توافق پاریس در رابطه با اقلیم، دمای متوسط زمین در مقایسه با دوره ماقبل صنعتی 5-4 درجه بیشتر است.

خطر آن می رود که زمین مبدل به «گلخانه نامناسبی» شود و بسیاری از مناطق،دیگر مناسب زندگی نباشند.

در مقاله منتشره در آکادمی ملی علوم، متخصصان ابراز داشتند که پخش گازهای گلخانه ای تنها علت  تأثیرگذار بر آب و هوای جهان نیست.

فرایندهای نامطلوب دیگر در کنار فعالیت انسان می توانند باعث گرم شدن آتی جو زمین شوند. حتی در صورت پایان پخش گازهای گلخانه ای این اتفاق ممکن است رخ بدهد.

یکی از این فرایندها، آب شدن یخ های یخچال های دائمی، بالا آمدن متان از بستر اقیانوس ها،کاهش حجم کربن جذب شده توسط خشکی و اقیانوس، افزایش شدت تنفس باکتریایی، کاهش وسعت جنگل ها در حوضه رودخانه «آمازون» و کاهش مساحت یخ ها در قطب های شمال و جنوب است.

توافق پاریس به تاریخ 2015 مقرر کرده بود که انسان نباید اجازه افزایش دمای هوا تا بیش از یک و نیم درجه را بدهد. گرم شدن اقلیم به میزان 2 درجه تغییرات غیرقابل پیشبینی سیستم گردش جوی را به همراه خواهد داشت و باعث آب شدن سریع یخ ها و متعاقبا افزایش سطح دریاها خواهد شد.

مطابق با محاسبات انجام شده در صورت حفظ این گرایش، تا سال 2100 شهرهای ساحلی زیر آب خواهند رفت و جزایر مسکونی از جمله مالدیو از صحنه زمین ناپدید خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала