تشدید همکاری شرکت های اروپایی با ایران

© AP Photo / Efrem Lukatskyفدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موگرینی شرکت های اروپایی را به تشدید همکاری تجاری با ایران فراخواند.

به گزارش اسپوتنیک، فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وینستون پیترز وزیر خارجه زلاند نو، شرکت های اروپایی را به تشدید همکاری تجاری با ایران فراخوند.

وی گفت:«ما منتها تلاش خود را به انجام می رسانیم تا ایران از برجام خارج نشود و سودهای اقتصادی از این معامله کسب کند تا به نفع ملت ایران مورد استفاده قرار بگیرند. ما معتقدیم که این امر پاسخگوی منافع امنیتی ما و کل جهان است.

ما از شرکت های خرد و متوسط می خواهیم به فعالیت تجاری خود با ایران شدت بخشند. زیرا تماس های اقتصادی بخشی از معامله هسته ای است. تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا، جنبه اساسی از نقطه نظر حقوق ایران در کسب سود اقتصادی در عوض اقداماتی است که ایرانی ها تا لحظه کنونی به انجام رساندند و مطابقت کامل با تمام تعهدات در عرصه هسته ای دارد که آنها بعهده گرفتند».

اتحادیه اروپا  روز 7 اوت اعلام کرد که تحریم های خارج از قلمرو آمریکا در رابطه با ایران در خاک اتحادیه اروپا نامعتبر است و اجرای آن ها را برای شرکت های اروپایی ممنوع می کند. همچنین اجرای هر گونه تصمیم دادگاه های خارجی که این تحریم ها را اساس کار خود قرار بدهند را ممنوع می سازد.

بر اساس مقررات جدید، شرکت های اروپایی در صورتی که در نتیجه اقدامات آمریکا دچار ضرر شوند می توانند مبالغ جبرانی را دریافت کنند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو تحریم ها علیه ایران، بخش اصلی و مهم تمام توافق هاست که « باید تأثیر مثبتی برای رشد و توسعه تجاری و اقتصادی ایران و بهبود زندگی مردم ایران داشته باشد».

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

اما هشتم ماه مه ترامپ از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه ایران احیا خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала