گزارش و تحلیل

چرا انسان می تواند بیش از یک صد سال زندگی کند

© Depositphotos.com / Evgenyatamanچرا انسان می تواند بیش از یک صد سال زندگی کند
چرا انسان می تواند بیش از یک صد سال زندگی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک – روزنامه اسپانیائی لا وانگاردیا می نویسد که دانشمندان 25 نوع از تغییرات ژنتیک را کشف کردند که به برکت آنها نوع بشر طول عمر خود را بیشتر کرده است.

در کوردوا اسپانیا خانم آنا وِلا 116 ساله که مسن ترین فرد اروپا بود در گذشت. تعداد افراد بیش از صد ساله در اسپانیا بس زیاد است. بر اساس داده های موسسه آمار کاتالونیا، در این جامعه مستقل در طول 35 سال گذشته، تعداد ساکنان بیش از 100 ساله افزایش یافته است.
اما، چه چیزی بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟ راز طول عمر کسانی که تا سن 120 سالگی زندگی می کنند چیست؟ به گفته محققان مؤسسه ی زیستشناسی تکاملی وابسته به مرکز تنظیمات ژنی دانشگاه بریستول و دانشگاه لیورپول، که تحت رهبری آرکادی ناوارو کار میکنند — راز طول عمر در 25 ژن قرار دارد.

تأثیر آب و هوا بر انسان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چهره انسان های باستانی
در یک مطالعه منتشر شده در مجله Molecular Biology Evolution، رابطه بین تغییرات ژنتیکی و حداکثر طول عمر در گونه های پریمات مختلف، از جمله انسان، مورد مطالعه قرار گرفت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جهش در ژن ها وجود دارد، به عنوان مثال، با امکان بهبود زخم و درمان بیماری های قلبی-عروقی، که ظاهرا، باعث افزایش طول عمر شد. به گفته دانشمندان، این جهش ها در مراحل اولیه زندگی مزایایی دارند، اما با گذشت سن و سال ها مضر هستند. به عنوان مثال، یک جهش که باعث انباشت کلسیم می شود، می تواند برای تشکیل سیستم استخوان در جوانان مفید باشد. با این حال، در سالمندان، مقدار زیادی از کلسیم کمک می کند تا آترواسکلروز توسعه پیدا کند.
در این مطالعه، تلاش شده است توضیح داده شود که تئوری علمی پیشرفته رایج در دهه 1950، به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند اینکه چرا در انتظار زندگی از گونه های مختلف تفاوت وجود دارد، چرا جوجه تیغی تا 200 سال زندگی می کند، در حالی که موش فقط دو یا سه سال؟ با توجه به این نظریه که توسط جورج ویلیامز در سال 1957 مطرح شده است، برخی از انواع ژنتیکی در فرد جوان به نفع فرد است و با گذشت زمان عوارض جانبی منفی پیدا می کنند.
ناوارو می گوید: "ما دیدیم که جهش هایی وجود دارد که جوانان را از بیماری هایی مانند گلیوما (تومور مغزی در کودکان) محافظت می کند. اما آنها خطر ابتلا به بیماری های دیگر در پیری را افزایش می دهند. بنابراین، ما در عمل تئوری جورج ویلیامز را اثبات کردیم. پس از به دست آمدن نتایج، ما می خواهیم تحقیق را ادامه دهیم و ببینیم آیا این ژن ها به طور مستقیم با پیری مرتبط هستند یا خیر؟ این امر بسته به شرایط محیطی، انتخاب طبیعی موتاسیون هایی که در مرحله اولیه زندگی مفید هستند، اما با مرور زمان مضر است.
قرص و دارو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چطور می توان کیفیت زندگی و طول عمر در روسیه را افزایش داد؟
دانشمند اذعان کرده است که هنوز نمی توان ثابت کرد که چرا مجموعه ای مشابه از 25 ژن در انسان خردمند و پریمات وجود دارد که به آنها اجازه می دهد تا طول عمر بیشتری داشته باشند. پاسخی به این سؤال نیز وجود ندارد:

"چه عاملی در رشد زندگی ما نسبت به اجداد نقش مهمی داشته است؟"

ناوارو گفت: "ما هنوز به این سوال پاسخی نداریم، تنها گمانه زنی ها وجود دارد.
به گفته ناوارو، شاید این به خاطر این واقعیت است که ما شروع به غلبه بر محیط زیست کردیم. گونه های ما شروع به زندگی و کار در گروه های بزرگ کردند. در لحظات دشوار، مردم از یکدیگر دفاع کردند و و همدیگر را نجات دادند. در سابق انسان ها در سن 20 سالگی می مردند و بعدا در 40 سالگی و دیرتر.
البته، حرکت انتخابی به دوره مطلوب زندگی ما با تعدیل در فعالیت حیاتی بدن ما همراه بود. بر خلاف گوریل ها و شامپانزه ها، فرد انسانی تغییرات زیست محیطی رادیکال را تجربه کرده که ممکن است باعث افزایش طول عمر ما شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала