سریع ترین جسم کهکشان کشف شد+عکس

© Photo / ESO/G. Weigeltستاره دو سیستمی اتا کیلیا
ستاره دو سیستمی اتا کیلیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخترشناسان سریع ترین جرم فضایی را کشف کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله «ام ان آر ای اس»، درخشان ترین ستاره کهکشان «اتا کیلیا» دو قرن پیش مواد سوزان زیادی به فضا پخش کرد که سرعت آن اعجاب آور و 20 هزار کیلومتر در ثانیه و یا 6 درصد سرعت نور بود.

ناتان اسمیت از دانشگاه آریزونای آمریکا در این خصوص گفت:«این نوع سرعت معمولا یکی از خصوصیات ستاره های مافوق نو است که انفجار بطور کامل باعث نابودی ستاره می شود. در مورد کنونی چنین اتفاقی رخ نداده است و نوعی فرایند باید وجود داشته باشد که باعث فوران چنین مقدار انرژی زیاد طی مدت زمان کوتاهی در داخل ستاره شده است.

ستاره «اتا کیلیا»به دلیل ماجرای کشف خود مشهور شده است. ابتدا این ستاره در نقشه آسمان ادموند هالیم اخترشناس انگلیسی در سال 1677 ظاهر شد. طی قرن 18 و اوایل قرن 19، درخشش این ستاره بطور متناوب یا کم می شد یا افزایش می یافت.

در سال 1827، درخشش آن به سرعت افزایش یافت و در آوریل 1843 به حداکثر خود رسید.در آن زمان دیگر ستاره های آسمان به غیر از « سیریوس» را که تقریبا هزار بار نزدیکتر به زمین بود را از درخشش انداخت. فاصله ستاره «اتا کیلیا» از زمین 7800 سال نوری است.

نظارت بر این ستاره در قرن 20 نشان داد که این ستاره از شکل فوق العاده عجیب دو سیستمی برخوردار است و از بزرگترین ستاره های کهکشان به وزن 150-120 خورشید و قمر نه چندان بزرگ آن تشکیل شده است که وزن آن 80-30 بار بیش از خورشید است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала