گزارش و تحلیل

آیا تحریم های آمریکا علیه ایران، به جیب صنعت فولاد روسیه ضرر می رساند؟

© Sputnik / Alexandr Kondratyuk /  مراجعه به بانک تصاویر آیا تحریم های آمریکا علیه ایران، به جیب صنعت فولاد روسیه ضرر می رساند؟
آیا تحریم های آمریکا علیه ایران، به جیب صنعت فولاد روسیه ضرر می رساند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از تحریم های آمریکا علیه ایران در صنعت فولاد نمی ترسد. ایران و روسیه در زمینه فولاد بسیار توانمند هستند.

اخیرا، آژانس آمریکایی رویترز، با اشاره به منابع خود، مقاله ای را منتشر کرد که با توجه به تحریم های ایالات متحده علیه ایران، واردات فولاد ایران از روسیه می تواند به صفر برسد. برخی شرکت های روسیه و حتی قزاقستان همکاری های خود را با ایران را قطع کردند. این آژانس تاکید کرد که آن پس از خروج آمریکا از تحریم معامله هسته ای ایران، عرضه فولاد و متال به ایران با مشکل رو به رو می شود.

خروج شرکت های اروپایی از ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خروج شرکت های اروپایی از ایران
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با یکی از کارشناسان روسیه به مصاحبه پرداخته است. آقای آندری یرمیومن، مدیر گروه اقتصادی MMK اعلام نمود که دلیل کاهش عرضه فولاد به ایران به موضوع ترس از تحریم های آمریکا ارتباطی ندارد: "در حال حاضر ما محصولات فولاد را به ه بازار ایران تحویل نمی دهیم. حتی قبل از اعمال تحریمها، میزان ارسال فولاد به ایران در حجم زیادی نیز نبوده است. ایران به تدریج تولید خود را در زمینه محصولات فلزی افزایش داد و حجم واردات را کاهش داده است.
وی در ادامه تاکید کرد که این شرکت از توقف تحویل فولاد به ایران خسارات زیادی را متحمل نشده است، زیرا بازارهای دیگر کشورها قادر به جایگزینی خریدار و بازار بود:

"این شرکت موضوع اعمال تحریم ها علیه ایران، که به طور بالقوه بر میزان صادرات محصولات فولاد تاثیر بگدارد را احساس نکرده است. ما فروش فولاد خود را به بازارهای دیگر ارجاع داده ایم. ما همچنین در انبارخود در بنادر محصولات موجود را برای تحویل در این مسیر داریم، ما محصولات خود در انبارها را به فروش می رسانیم. امروزه بسیاری از محصولات ما به ترکیه عرضه می شود، ما فولاد خود را با قیمت مناسب به فروش می رسانیم: فولاد گالوانیزه و نورد پلیمری 70 درصد به بازار داخلی ترکیه ارسال می شود، 30 درصد — برای صادرات به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه با ترکیه ارسال می گردد.

نمایندگان شرکت روسی "سورستال" در ادامه افزود، عدم تحویل فولاد به ایران به دلیل ترس از تحریم های آمریکا نیمی باشد:

"به دلایل داخلی، شرکت سورستال، حجم محصولات تولید شده به ایران را به بازارهای دیگر ارجاع کرده است".

خانم آناستازیا پوپیناکو از اداره ارتباطات خارجی این شرکت گفت:

"تحویل فولاد در این مسیر آنقدر زیاد نبود و این امر بر روی سود شرکت تاثیری نمی گذارد. در واقع رشد تولید فولاد داخلی در ایران و میزان خودکفایی تولیدکنندگان ایرانی موجب کاهش خرید از متالورژیستهای روسیه شده است و از ترس تحریمهای آینده آمریکا این اتفاق نیفتاده است.

تاثیر مافیاها در ساختار آمریکا روی تحریم ایران و دیگر کشورها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تاثیر مافیاها در ساختار آمریکا روی تحریم ایران و دیگر کشورها
جناب آقای محمد ناظمی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق میانه و شمال آفریقا) در این خصوص با اسپوتنیک به گفتگو نشستند و نظر مشابهی همانند کارشناسان روس دارند:
-آیا اعمال تحریم های آمریکا بر صادرات فولاد از روسیه به ایران، و صنعت فولاد ایران آسیب جدی وارد می کند؟
شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان شرکت تولیدی فولاد، خودمان در حال تولید محصولات فولادی هستیم و همانند برنامه های تولیدی قبلی خود داریم کار می کنیم. سهم اصلی فولاد ایران را شرکت ما تولید می نماید. اما اینکه در ایران ما هم واردات و هم صادرات فولاد را داریم و این تجارت همانند هر کشور دیگری اتفاق می افتد. من این خبر را شنیده ام، اما اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده است.

اما در حد کلی می توان گفت، ایران سهم اصلی نیاز فولاد خودش را تولید می کند. قطعا اگر برخی تولید کنندگان روسیه و قزاقستان محدودیت ایجاد کنند، این مشکلی پیش نمی آورد. من می دانم که روابط اقتصادی ایران و روسیه خوب است و روسیه چندان از سیاست های آمریکا پیروی نمی کند. ممکن است بعضی از بنگاه های تولیدی در روسیه این محدودیت را بپذیرند که من فکر می کنم که هم در روسیه و هم در ایران، این دو کشور با دیگر بازارها کار می کنند و این موضوع را جبران می کنند..
به صورت کلی، ما بابت محدودیت ورود فولاد در ایران دچار مشکلی داشتم. صنعت فولاد در ایران پیشرفت خوبی داشته است. سال گذشته ما نزدیک به 9 میلیون تن صادرات محصولات فولادی داشته است. به راحتی این کمبود توسط تولیدکنندگان داخلی فولاد در ایران جبران می شود. ما به سطح کامل واردات جایگزین رسیده ایم و تولید کنندگان داخلی ایران کاملا قادر به برآورده ساختن تقاضای داخلی کشور برای فولاد کشور هستند".

در مجموع با توجه به نظر کارشناسان اقتصادي ايران و روسيه می توان گفت، آمریکا و تهدیدهای تحریم این کشور علیه ایران، بر صنعت فولاد چه در روسیه و چه در ایران ضرری نمی رساند. زیرا این دو کشور راه های جایگزین دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала