شرط پمپئو برای دیدار سیاستمداران آمریکا و ایران

© AFP 2023 / SAUL LOEBمایک پمپئو
مایک پمپئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ با هدف حل مشکلات خواستار برگزاری دیدار بین مقامات آمریکا و ایران است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « سی ان بی سی»،مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از اظهارات رئیس کاخ سفید مبنی بر آمادگی برای دیدار و مذاکره بدون پیش شرط با رهبران ایران، حمایت کرد، اما برخلاف رئیس جمهور، پیش‌ شرط‌هایی برای انجام این دیدار عنوان کرد.

پمپئو گفت:«ما پیشتر هم این را گفته بودیم. رئیس جمهوری با هدف حل مشکلات، خواستار برگزاری این دیدارها است. اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد».

این اظهارات برخلاف سخنان ترامپ بود که در نشستی خبری با نخست وزیر ایتالیا گفت: اگر رهبران ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش شرطی هم ندارم و هر وقت بخواهند با آنها دیدار می کنم.

ترامپ ملاقات با رئیس جمهور ایران را رد نکرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ ملاقات با رئیس جمهور ایران را رد نکرد

ترامپ  8 ماه مه از برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала