گزارش و تحلیل

شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا

© AFP 2023 / Carlos Barriaده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران
ده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صبح روز دوشنبه آقای بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار نمودند که به هیچ وجه ایران حاضر نیست با دولت فعلی آمریکا مذاکره کند، اما کمتر از دوازده ساعت بعد رئیس جمهوری ایالات متحده آقای ترامپ به صراحت اعلام کرد که حاضر است با مقامات ایرانی پای میز مذاکره بنشیند.

حال سوالی که در اذهان پیش می آید این است که آیا طبق صحبت های آقای قاسمی ایران به هیچ وجه حاضر نخواهد بود با ایالات متحده به مذاکره بپردازد یا اینکه اگر برخی شرایط محقق شود ممکن است ایران حاضر باشد پای میز مذاکره مستقیم با ایالات متحده بنشیند؟
علیرغم لحن تند سخنان هفته های اخیر مقامات ایرانی و مقامات آمریکایی از پشت میکروفون و دوربین بر علیه یکدیگر اما می توان گفت در عالم سیاست چیزی به نام غیر ممکن نیست و هر چیزی شرایطی دارد که باید محقق گردد تا شرط بعدی انجام شود.
برخی شاید به یاد نداشته باشند اما زمانی صدام حسین در ایران آنقدر منفور بود که هیچ کس فکر نمی کرد روزی برسد بشود نماینده ای از طرف ایران برای مذاکره با او به بغداد برود، اما وقتی شرایط محقق شد چنین اتفاقی پیش آمد.
در واقع رجز خوانی مقامات ایرانی و آمریکایی طی هفته های اخیر پیغام و پسغام های دیپلماتیک پشت پرده ای بود که هر دو برای یکدیگر ارسال کردند.

جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
شرایط ایران برای بازگشت به مذاکرات با آمریکا
آمریکا که باور داشت ممکن است با فشار های اقتصادی و سیاسی و تهدید های نظامی بتواند ایران را به زانو درآورد متوجه شد که ایران اینبار برنامه دیگری برای مقابله با آن دارد و این برنامه بر آن اساس است که اگر بنا باشد ملت ایران در فشار باشند کل جهان در فشار خواهند بود و آمریکا مشکل خود با ایران را باید حل کند و یا اینکه مشکل آمریکا با کل جهان خواهد بود.
ایرانی ها نه فقط پیغام دادند بلکه ثابت کردند که می توانند تهدید های خود را عملی کنند و اینکه پس از صحبت های سردار سلیمانی بلا فاصله صادرات عربستان سعودی و همپیمانانش از طریق دریای سرخ برای مدتی متوقف شود و نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه احساس نا امنی کنند کافی بود تا آمریکایی ها متوجه شوند ایران با کسی شوخی ندارد.
با این شرایط بدیهی بود که هم متحدین بالقوه ایالات متحده از کشورهای اروپایی تا مراکز تصمیم گیری امنیتی و نظامی و سیاسی ایالات متحده دست به کار شوند و رئیس جمهوری ایالات متحده را قانع کنند لحن صحبت های خود با ایرانی ها را تغییر دهد و به وی گوشزد کرده اند که ایرانی ها با همسایگانشان و دیگر کشورها فرق دارند و نمی شود با زبان تهدید با آنها صحبت کرد.
پیشنهاد آقای ترامپ مبنی بر مذاکره بدون قید و شرط با مقامات ایرانی یکی از شرایطی بود که از پس از انقلاب و تا به امروز مورد درخواست ایرانی ها بود و آقای ترامپ در پیغام خود این شرط ایران را پذیرفته و همه خواسته های قبلی دولت های آمریکا و حتی خواسته های اخیر وزیر امور خارجه خود معروف به خواسته های 12 گانه را نادیده گرفته.
اما این یکی از خواسته های ایران برای ورود به مذاکره با آمریکا بود.
خواسته های دیگری هست که باید محقق گردد تا زمینه گفتگو میان ایران و ایالات متحده فراهم شود.
شاید بتوان گفت به غیر از بی قید و شرط بودن گفتگو ها اولین خواسته ایران اطمینان سازی است، چون ایران قبلا با آمریکا پای میز مذاکره نشسته ولی ایالات متحده از انجام تعهدات خود سر باز زده وامروزه اگر ایران مجددا بخواهد پای میز مذاکره بنشیند هیچ اطمینانی ندارد که آمریکا به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
ترامپ ملاقات با رئیس جمهور ایران را رد نکرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ ملاقات با رئیس جمهور ایران را رد نکرد
قطعا برای محقق شدن این شرط ایالات متحده باید ابتدا به توافق هسته ای برگردد و سپس همه تعهدات خود در این توافق را انجام دهد تا مشخص شود که کشور قابل اطمینانی برای گفتگو می باشد.
همچنین ایالات متحده می بایست دست از دخالت در امور کشورهای منطقه و تحریک کردن آنها بر علیه ایران بردارد و نیروهای خود از اطراف ایران را عقب براند تا احساس نا امنی از طرف این نیروها برای ایران وجود نداشته باشند مضاف بر اینکه باید سیاست خود در قبال تغییر یا سرنگونی نظام در ایران را عملا متوقف کند و دست از حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه ای از مخالفین نظام بردارد.
مهم تر از همه اینها قطعا ایالات متحده باید به جای اینکه از طریق تهدید و فشار بخواهد وارد مذاکره با ایران شود از طریق دوستی و مسالمت آمیز دست خود را دراز کند و این امر زمانی محقق خواهد شد که ایالات متحده همه تحریم های به نا حق خود را از بالا سر ملت ایران بر دارد. این تحریم ها شامل همه تحریم های اقتصادی و یا اجتماعی و یا فرهنگی و یا سیاسی بر علیه ملت ایران می باشد.
ایالات متحده همچنین باید سیاست های خصمانه خود در قبال ایران و همپیمانان ایران را تغییر دهد و ثابت کند که واقعا در صدد ایجاد راه حل هست و نه اینکه می خواهد از ملاقات ترامپ با مقامات ایرانی سوء استفاده تبلیغاتی داشته باشد، چرا که امروزه این باور وجود دارد که رئیس جمهوری ایالات متحده به دلیل مشکلات داخلی خود فقط به دنبال عکس یادگاری گرفتن با رهبران دیگر کشورها است و کاری ندارد که مشکل آمریکا را حل کرده و یا نه فقط می خواهد در رسانه های داخلی آمریکا بگوید که وی موفق بوده و توانسته همه دشمنان آمریکا را پای میز مذاکره بنشاند.
وقطعا آقای ترامپ این تصاویر را قبل از انتخابات کنگره و دوره بعد ریاست جمهوری آمریکا نیاز دارد و ایرانی ها بخوبی می دانند خواسته آقای ترامپ چیست وقرار نیست که این امتیاز را مجانی به آقای ترامپ بدهند.
بدیهی است در صورتی که همه این شرایط محقق شود و مشخص شود که ایالات متحده روش تعامل خود با ایران را تغییر داده ایرانی ها مشکلی برای گفتگو با آمریکا نخواهند داشت.
چرا که نه؟

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала