گزارش و تحلیل

ایران، گلوی آمریکا را می فشارد تا دادشان در بیاید

© AP Photo / Ebrahim Norooziایران، گلوی آمریکا را می فشارد تا دادشان در بیاید
ایران، گلوی آمریکا را می فشارد تا دادشان در بیاید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را در اختیار دارد، خلاف عقل است که کشورهای منطقه بتوانند نفت خود را به راحتی بفروشند، اما ایران نتواند.

به گزارش اسپوتنیک، آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش آمریکا برای عدم صادرات نفت ایران از ماه نوامبر گفت: "اینها خیال‌های واهی آمریکایی‌ها است همه دنیا به نفت ایران نیازمند است و ما هم می‌توانیم راهکارهایی برای فروش نفت ایجاد کنیم. ما مقاومت هوشمندانه اقتصادی در مقابل تحریم‌های آمریکا را عملی می کنیم".

استراتژی ترامپ علیه ایران شکست خواهد خورد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا استراتژی ترامپ علیه ایران شکست خواهد خورد؟

معاون اول رئیس جمهور ایران در ادامه بیان داشت: خروج آمریکا از برجام بعد از انجام تعهدات ایران و اعلام تحریم‌های گسترده علیه ایران می‌تواند اعلام زنگ خطر بزرگی باشد. استراتژی‌ آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصاد علیه ملت ایران است.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته است تا به بحث و بررسی راه کارهای جدید ایران در برابر تحریم های آمریکا بپردازد.

- مقامات ایران خبر از "مقاومت هوشمندانه اقتصادی در مقابل تحریم‌های آمریکا" داده اند؟ این مقاومت شامل چه مواردی می باشد؟
ایران دارای بزرگترین منابع گازی جهان و دومین کشور دارای منابع نفتی است. قطعا این کشور با این ظرفیت هایی تحت تحریم قدرت ها قرار نخواهد گرفت. آمریکایی ها در طی 40 سال گذشته، بارها و بارها در مقابل ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند، آنها هم شاخه نظامی را در طول 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران و هم شاخه اقتصادی تحریم ها را بر علیه ایران آزمایش کرده اند. در تمام این موارد ملت ایران پیروز بر آمد و بر همه توطئه ها غالب شد.
جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرت دارد که با حوزه های اقتصادی دنیا ارتباط برقرار کند و یک حوزه اقتصادی غرب نمی تواند تاثیری بر اراده ملت ایران بگذارد.

Иранский нефтяной танкер у острова Харк в Персидском заливе - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بستن تنگه هرمز و سرنوشت نفت جهان

زمانی که آمریکایی ها بر علیه ایران یک تحریم همه جانبه با همکاری شورای امنیت بر علیه ایران بستند، ما از آن میدان پیروز خارج شدیم. اکنون که ترامپ و آمریکا منزوی است، زیرا تعداد انگشت شماری از کشورها از سخنان ترامپ حمایت می کنند و بسیاری از کشور ها اعلام می کنند که ما از تحریم های آمریکا تبعیت نمی کنیم. در نتیجه ایران از این موقعیت که آمریکا در انزوا قرار دارد استفاده می کند و در مقابل این تحریم ها با برنامه وارد می شود.


ایران شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را در اختیار دارد، قطعا خلاف عقل است که کشورهای آن حوزه بتوانند نفت خود را به راحتی بفروشند، اما کشوری چون ایران که تمامی مرزهای شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را در اختیار دارد نتواند نفت خود را بفروشد. استراتژی ایران در این است که یا همه نفت می فروشند یا هیچ کس نفت نمی فروشد. ایران این توانمندی را دارد و آمریکایی ها نیز به خوبی می دانند.
در واقع به یاد بیاوریم زمانی که ایران کمترین سلاح جنگی را در اختیار داشت در طی 8 سال جنگ در عراق در واقع با آمریکایی ها می جنگید. آمریکا و یارانش در جبهه صدام علیه ما می جنگیدند. امروز آمریکا می داند که ایران سلاح هایی در اختیار دارد که تا پشت در خانه هایشان می آید. بنابراین این توهمی است که آمریکایی ها فکر کنند می توانند با تحریم بر اراده ملت ایران تاثیر بگذارند. در دنیا حوزه های مختلف اقتصادی چون جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، هند و آفریقا وجود دارد. ایران به راحتی می تواند با این حوزه ها کار کند و در واقع دیواره های تحریم های آمریکا خیلی متزلزل تر است که بتواند تاثیر گذار بر تمامی حوزه های جهان باشد.


- آیا ممکن است، یکی از این استراتژی ها بستن تنگه هرمز باشد؟
ما راه های زیادی برای فشار بر آمریکا داریم. همانطور که جناب آقای روحانی اعلام نمودند، آمریکایی ها گلوگاه ها و تنگه های زیادی دارند که هر کدام از آنها را بفشارد، داد آمریکا را در می آورد. بنابراین ما این توانمندی ها را داریم و این گلوگاه ها را خوب می شناسیم. جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگو است، اهل قدرت نمایی ها نیست و علاقه مند به مقابله ندارد. اما اگر کشوری بخواهد بد به کشور ما نگاه کند، ایران قطعا پاسخ دندان شکنانه ای به آنها می دهد. ما اهل گفتگو و مذاکره هستیم. مذاکره و توافق هم کردیم اما آمریکایی ها عهد شکنی کردند و برخلاف تمامی قوانین بین المللی توافق را زیر پا گذاشتند. بنابراین آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند که بتوان به آنها اعتماد کرد.

ادامه تلاش های امریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران - اسپوتنیک ایران
ادامه تلاش های امریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران

آقای هوشیار رستمی، کارشناس مستقل ایرانی در رشته اقتصاد و مدیر آموزش و پژوهش در موسسه مطالعات و تحقیقات اقتصادی فایناپس کانادا (شعبه ایران) در این خصوص نظر مشابهی دارد که ایران با استفاده از قدرت استراتژیک خود در منطقه می تواند مانع آمریکایی ها شود. 
- "مقاومت هوشمندانه اقتصادی در مقابل تحریم‌های آمریکا" شامل چه مواردی می باشد؟
برای برنامه ریزی مقاومت هوشمندانه اقتصادی در ابتدا باید منابع درآمدی جدیدی را کشف نمود، هم اکنون وابستگی اقتصاد ما به درآمد های نفتی بسیار زیاد است. ما اکنون سالانه حدود 100-110 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی و حدود 100 هزار میلیارد تومان در آمد غیرنفتی و مالیاتی داریم. در طی سال گذشته حتی درآمد مالیاتی بیشتر از درآمد نفتی شده است. اینکه ما باید بیشتر به درآمد های مالیاتی تکیه داشته باشیم که قابل تحریم نیست. اما اینکه یک کشور خارجی بگوید این درآمد را قطع می کنم، این امکان پذیر نیست. راه حل دیگر سامان دهی به هزینه ها است، هزینه های جاری و هزینه های دولت حدود 270 — 280 هزار میلیارد تومان هزینه دارد، این هزینه شامل دستمزد با توجه به پیکره بزرگ دولت می باشد، یارانه ها و یارانه های غیرنفتی دولت بسیار زیاد است. بودجه جاری دولت بسیار زیاد است که خیلی هم در مقابل کاهش بودجه مقاومت می کند. باید این هزینه ها را سامان دهی کرد. اکثرا زمانی که همه چیز در این مجموعه دارای ثبات است، کسی تمایل به تغییر ندارد. اما در زمان بحران، می تواند کارهایی کرد و تغییراتی مثبت ایجاد نمود.

اوضاع نابسامان اقتصادی ایران : فشار خارجی یا عامل داخلی؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اوضاع نابسامان اقتصادی ایران : فشار خارجی یا عامل داخلی؟

ترامپ اعلام نموده است که صادرات نفت ایران را به صفر می رساند، البته آمریکا می تواند شرکت های بزرگی را که سهامدار آمریکا هستند را تحت فشار قرار داد. اما صادرات نفت ایران لیمیت دارد، مثلا آقای اوباما 20 درصد از صادرات نفت ایران را نگه داشت، به نظرم این 20 درصد را می توان جبران کرد. می توان در صورتی که جلوی صادرات نفت ایران را تا حدی بگیرند، باز هم راه حلی انجام داد.
آقای ترامپ در واقع با این سخنان خود می خواهد بیشتر فشار روانی وارد کند، یک نابسامانی اقتصادی ایجاد کند. همه می دانند وقتی که نفت صادراتش مشکل پیدا کند، نمی تواند صادرات نفت را به صفر رساند. در گذشته موارد مشابهی داشته ایم مثلا برنامه نفت در برابر غذا در عراق، این کار با قطعنامه های سازمان ملل صورت گرفت. اما اینکه آمریکا یک طرفه بخواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، امری بسیار مشکل و غیر قابل اجرا هست. البته در این میان باید موقعیت ژئوپلوتیک ایران را نیز در نظر گرفت، مثلا همان صحبتی که آقای رئیس جمهور اعلام داشتند، که ما اگر نتوانیم نفت خود را صادر کنیم، کشورهای دیگر نیز دچار مشکل می شوند و به تنگه هرمز اشاره نمودند. این کار برای ایران نیز از نظر فنی سخت است، اما اگر تحریم های آمریکا درآمدهای ما را کاهش دهد، اما ما هم در داخل باید این عزم را داشته باشیم تا با استفاده از علم اقتصاد زیان های ناشی از این تحریم را جبران نماییم.


اگر چه دو کارشناس ایرانی، اعمال تحریم های شدیدتر آمریکا علیه ایران را بعدی نمی دانند، اما ایران را به دلیل موقعیت ژئوپلوتیک خود، کشوری قدرتمند می بینند که به هر نحوی از عهده این تحریم ها بر می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала