گزارش و تحلیل

تصمیم بزرگ ایران در سیاست خارجی

© Fotolia / Curioso Photographyتصمیم بزرگ ایران در سیاست خارجی
تصمیم بزرگ ایران در سیاست خارجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر علی اکبر ولایتی به روسیه، رایزنی با مسئولین روسیه و ارائه پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در چهارچوب سیاست‌های اعمالی ایران در پاسخ به مواضع دونالد ترامپ تحلیل کرد.

سیاست‌های دونالد ترامپ در خصوص ایران منجمله خروج یکجانبه از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی، سبب شده تا همپیمانان ایالات متحده نیز در سیاست‌های معطوف به ایران تجدید نظر کنند که در این میان اتحادیه اروپا نقشی اساسی را ایفا می‌کند. سیاست‌های آینده این اتحادیه که بعد از برجام مجددا به مراودات اقتصادی با ایران روی آورده بود اکنون در هاله‌ای از ابهام است و هنوز به طور دقیق مشخص نیست این اتحادیه چه تصمیمی را در قبال ایران خواهد گرفت. بر اساس قانون تحریم‌ها شرکت‌هایی که در بازار ایالات متحده مشغول نباشند، با بانک‌های آمریکایی طرف معامله نباشند و از دلار آمریکایی استفاده نکنند شامل تحریم‌های نفتی ماه نوامبر نخواهند شد و این مسئله شامل بسیاری از شرکت‌های اروپایی نیز می‌شود، با این حال مبهم بودن سیاست‌های رسمی اتحادیه 

پاسخ ظریف به توییت ترامپ:مراقب باش - اسپوتنیک ایران
پاسخ ظریف به توییت ترامپ: "مراقب باش"
اروپا سبب گمانه زنی‌ها پیرامون چرخش اروپا به سمت آمریکا و پشت کردن به ایران شده است. بر این اساس، تهران تصمیم گرفته است تا خود را برای تمام احتمالات پیش رو آماده کند و یکی از راهکارهای مهم ایران اعمال سیاست نگاه به شرق است.

سفر علی اکبر ولایتی به روسیه و سپس چین در راستای همین نگاه به شرق است که دکترین سیاست خارجی ایران را دچار تغییر خواهد کرد.
تهران می‌تواند با بهره گیری از پتانسیل‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود و فرصت‌های مبتنی بر سیاست‌های خصمانه اقتصادی ایالات متحده در قبال چین و هند در یک سیاست کلان صحیح، خود را به بازیگر با قابلیت همکاری با مسکو، پکن و البته دهلی نو تبدیل کند و یک ائتلاف واقع گرایانه شرقی را رقم بزند. البته معنای ائتلاف شرقی به این صورت نیست که غرب به طور کامل از صحنه دیپلماتیک ایران حذف گردد بلکه به این شکل است که نگرش ایجابی سیاستمداران ایران به بازیگران غربی مورد تجدید نظر قرار گرفته و بر اساس واقعیات موجود صحنه بین الملل، نقشی مبتنی بر حقایق کنونی جهان در سیاست بین الملل ایران به آنها اهدا شود. همانطور که ایران در راستای همکاری با چین، روسیه و هند نیز در چهارچوب منافع ملی خود باید نگاهی محاسبه شده، آینده پژوهانه، محتاط و مبتنی بر واقعیات و حقایق کنونی جهان داشته باشد.

خطابیه روحانی به ترامپ: با آتش بازی نکن! - اسپوتنیک ایران
خطابیه روحانی به ترامپ: با آتش بازی نکن!
سفر کمال خرازی به آلمان و رایزنی با مسئولین سیاسی و اقتصادی این کشور نیز در همین چهارچوب تحلیل می‌شود. در میان کشورهای تاثیرگذار اروپایی، آلمان از یک سو بیشترین مخالفت را با تصمیمات خودسرانه ایالات متحده در زمینه‌های مختلف از افزایش تعرفه‌های اقتصادی تا نقض برجام داشته که در اظهارات رسمی صدراعظم آلمان و رئیس جمهور ایالات متحده مشهود بوده و از سوی دیگر دارای بیشترین فعالیت اقتصادی بعد از برجام در ایران نیز می‌باشد. سفر کمال خرازی به این کشور نیز بر این اساس می‌تواند در وهله نخست تلاشی باشد جهت ائتلاف میان تهران و برلین در مواجه با واشنگتن و دروهله دوم می‌تواند به مثابه اولتیماتوم تهران به برلین جهت اتخاذ سیاست نگاه به شرق تلقی شود.
ایران در حال حاضر در عرصه بین الملل شرایط حساسی را طی می‌کند که می‌توان از آن به عنوان زمان تصمیم گیری بزرگ نام برد، تصمیمی که دکترین سیاست خارجی ایران را تعیین خواهد کرد و این چرخش دیپلماتیک با توجه به جایگاه ایران در اقتصاد بین الملل، ژئوپلتیک خاورمیانه و امنیت انرژی جهانی، سیاست بین الملل کشورهای ذی‌نفع در این ماجرا از روسیه، چین و هند تا آلمان، فرانسه و ایالات متحده را دچار تغییر خواهد کرد.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала