گزارش و تحلیل

حمایت تمام قد آمریکا و اسرائیل از داعش

© Sputnik / Ilya Pitalevحمایت تمام قد آمریکا واسرائیل از داعش
حمایت تمام قد آمریکا واسرائیل از داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرنگونی جنگنده سوری که در حال بمباران مواضع داعش در سوریه بود نشان می دهد که تا چه حد داعش مورد حمایت آمریکا و اسرائیل می باشد.

همین چند روز پیش نیز اسرائیلی ها گروه های موسوم به کلاه سفید ها را از طریق سرزمین های اشغالی از سوریه بیرون آوردند و با انتقال آنها به قدس و تامین فوری ویزاهای مهاجرت برای آلمان و انگلیس و کانادا و ایالات متحده نشان دادند که اینان وابسته به اسرائیل و آمریکا بودند که به این سرعت هم برای آنها و هم برای خانواده هایشان پناهندگی سیاسی صادر شد.
اگر برخی به یاد داشته باشند چند سال قبل بسیاری از افغانی ها که جانشان به دلیل ترجمه و یا همکاری با آمریکایی ها در خطر بود التماس می کردند که طبق وعده وعید های سابق آمریکایی ها به این کشور منتقل شوند، اما آمریکایی ها آنها را در معرض حملات گروه های شورشی قرار دادند و از جان آنها حمایت نکردند.

واکنش ارتش سوریه به اصابت موشک های اسرائیلی به هواپیمای سوری - اسپوتنیک ایران
واکنش ارتش سوریه به اصابت موشک های اسرائیلی به هواپیمای سوری
وقتی ماجرا به کلاه سفید های سوریه رسید آمریکایی ها و اسرائیلی ها دست به یک اقدام برق آسا زدند، امری که نشان می دهد این کلاه سفید ها حتی از مترجمین و همکاران ارتش آمریکا در افغانستان نیز با ارزش تر می باشند.
اهمیت کلاه سفید ها برای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که اینان رازهای بسیاری از همکاری های خود با آمریکا و اسرائیل را در سینه دارند مخصوصا در زمینه توطئه چینی جهت قتل عام وسیع مردم سوریه و یا صحنه سازی بمباران های شیمیایی و غیره و بدیهی است که باید اینان از این منطقه خارج شوند و بعدها بتوان استفاده ابزاری مجدد از آنها نمود.
امروز در حالی که جنگنده های ارتش سوریه در حال بمباران مواضع نیروهای داعش که تلاش کرده بودند از توافق منعقد شده توسط روسیه با مسلحین جهت تخلیه منطق جنوب غرب سوریه سوء استفاده کنند، را بمباران می کردند به یکباره اسرائیلی ها دست به کار شدند و برای حمایت از داعش چند موشک دو ملیون دلاری پاتریوت را شلیک کردند و یک جنگنده سوری را هدف قرار دادند.
اصابت موشک اسرائیلی به هواپیمای سوری - اسپوتنیک ایران
اصابت موشک اسرائیلی به هواپیمای سوری
این کار نشان می دهد که نیروهای داعش با نقشه و هماهنگی و حمایت اسرائیل دست به عملیات زده بودند و وقتی که اسرائیلی ها متوجه شدند که اینان دیگر تاب مقاومت ندارند بر آن شدند تا از آنها پشتیبانی کنند.
نمی توان این رفتار اسرائیل را از سفر آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تل آویو دور دانست و قطعا این واکنش اسرائیل یک پیغام برای روسیه که در حال میانجی گری برای حل مسالمت آمیز مناقشات است، بوده.
اسرائیل با این کار خود یعنی هدف قراردادن جنگنده سوری بر فراز سرزمین سوریه می خواسته پیغام بدهد که پایبند هیچ توافق، صلح و آتش بسی نخواهد بود.
البته می توان در این ماجرا مواضع آقای ترامپ نسبت به ایران را نیز به این مساله ربط داد.
اسرائیلی ها بخوبی می دانند اگر وارد یک جنگ تمام عیار با سوریه و یا متحدین آن مخصوصا ایران بخواهند بشوند عمق استراتژیکشان اجازه یک جنگ طولانی مدت را نمی دهد و تنها راه مقابله با ایران برای آنها این است که خون سربازان آمریکایی در این جنگ ریخته شود.
با توجه به شرایط حمله های کلامی موجود فیما بین مقامات ایرانی و آمریکایی، اسرائیلی ها باور دارند الآن فرصت مناسب برای افزایش تشنج در منطقه است.
از سوی دیگر علیرغم حمایت شش دانگ آقای ترامپ از اسرائیل و همچنین وجود لابی های بسیار قدرتمند اسرائیلی در آمریکا ولی هنوز ساختار نظامی — امنیتی — اقتصادی و سیاسی ایالات متحده پذیرای ورود ایالات متحده به یک جنگ جدید نیست و اسرائیل به این دلیل تلاش دارد تا وقتی ترامپ سر کار است یک جنگ با ایران و سوریه راه بیاندازد و با مظلوم نمایی آمریکا و اروپایی ها را وادار کند که به کمک آن بشتابند.
در اکثر موارد ایرانی ها و سوری ها به دلیل اینکه نمی خواهند از هدف اصلی خود یعنی آزاد سازی کل سرزمین های اشغال شده در سوریه منحرف بشوند سعی می کنند خویشتن داری به خرج دهند ولی این بدین معنا نیست که کارهای اسرائیل بی پاسخ خواهد ماند و قطعا در زمان و مکان مناسب پاسخ خود را دریافت خواهند کرد.
به هر حال مشخص است که اسرائیلی ها سخت از سرعت پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانانشان در جنوب سوریه آشفته هستند و با حمایت از داعش و کلاه سفید ها و سرنگونی جنگنده ارتش سوریه در حال از دست دادن برگه های خود می باشند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала