جنگل ها دیگر نمی توانند دی اکسید کربن جذب کنند

اشتراک
جنگل ها قابلیت جذب دی اکسید کربن را بتدریج از دست می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس دیلی، درختان در هنگام رشد مقادیری از دی اکسید کربن اتمسفر را جذب کرده و درون خود ذخیره می کنند و به همین علت جنگل ها تاثیر بسیار مهمی بر تغییرات آب و هوایی زمین دارند.

گروهی از محققان دریافتند قابلیت جذب دی اکسید کربن توسط جنگل ها در 60 سال آینده فقط 22 درصد است.

محققان پیش از این به منظور تخمین ظرفیت جذب دی اکسید کربن توسط جنگل ها از شبیه سازی های کامپیوتری استفاده کرده اند، اما در این تحقیقات محققان در سراسر منطقه آمریکای شمالی و کانادا اقدام به اندازه گیری میدانی کرده اند.

در جریان این کار اطلاعات 140 هزار اصله درخت را که در دو پروژه تحقیقاتی Forest Inventory and Analysis و Canada Permanent Sample Plots در آمریکا و کانادا گردآوری شده است، تجزیه و تحلیل کرده و از آن برای مستندسازی رشد جنگل ها در گذشته و پیش بینی آن در آینده استفاده کردند. در این ارزیابی ها تغییرات آب و هوایی و بازسازی طبیعی جنگل ها به عنوان دو عامل موثر بر رشد آن ها مورد توجه قرار گرفت.

در این تحقیقات مشخص شد تغییرات آب و هوایی قابلیت بازسازی جنگل ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم تر این که رشد کلی جنگل ها محدود است. نتایج این تحقیقات در بهترین شرایط ممکن برای رشد جنگل ها پیش بینی شده است.

اما در واقعیت وقایع طبیعی و انسانی مختلف از جمله قطع درختان برای توسعه کشاورزی و آتش سوزی، در رشد جنگل ها اختلال ایجاد می کند و این اختلال موجب کاهش توده زیستی و در نهایت کاهش ظرفیت جنگل ها می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала