گزارش و تحلیل

چرا اسرائیل، ابرهای ایران را می دزدد؟

© Fotolia / Andrey Kuzminچرا اسرائیل، ابرهای ایران را می دزدد؟
چرا اسرائیل، ابرهای ایران را می دزدد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"جنگ آب و هوایی" از سوی اسرائیل با ایران شدت گرفته است.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران بیان داشت که تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی هاست. از جمله در بخش دزدی ابرها این ژنرال ایرانی ، اسرائیل را محکوم کرد. خبرگزاری ایسنا در این خصوص اطلاع داد.
به گفته ی وی برخی مراکز علمی در ایران با مطالعه مسائل اقلیمی به این نتیجه رسیده اند گه تغییرات آب و هوایی طی سال های اخیر و اوضاع نامناسب محیط زیست در کشور ، تحت تاثیر عامل خارجی ست. جلالی بیان داشت: " تیم های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم". وی خاطر نشان نمود که " کشور حق دزدیدن ابرها را ندارد " و افزود:" این مطالعه طی چهارسال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و 200 متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است"…

تکذیب خبر «ابر دزدی» در ایران - اسپوتنیک ایران
تکذیب خبر «ابر دزدی» در ایران
اسپوتنیک بر این اساس به مصاحبه با دو کارشناس با موضوع امکان تاثیر گذاری اسرائیل بر ابرهای ایران پرداخت. آیا پایه و اساس علمی برای چنین نظریه ای توسط ایران وجود دارد یا اینکه این بیانات بیشتر به خیالات و افسانه شبیهند؟
ولادیمیر سمنوف، معاون ریاست دانشکده فیزیک اتمسفر با نام آبوخوف آکادمی علوم روسیه و رئیس لابراتوآر هواشناسی دانشکده جغرافی آکادمی علوم روسیه در این خصوص چنین می گوید:

" در تئوری، این بیانیه ایرانی ها ممکن است وجود داشته باشد اما با یک شرط بزرگ. واقعا ممکن است از هواپیماها با اسلحه هایی که با مواد ویژه ای پر شده است برای پراکنده کردن ابرهای باران زا استفاده کرد. در روسیه ما چنین روشی را وقتی استفاده می کنیم که برای رژه یا نمایش آکروباتیک هوایی آماده می شویم به خصوص در زمان جشن 9 می و یا روز روسیه. در چنین شرایطی باید آسمان صاف باشد. تاثیر بر توده های ابری با مواد ویژه و بدون ضرر برای محیط زیست و اکولوژی صورت می گیرد. موادی که آب ابرها را به شکل باران یا برف قبل از ظهور ابرها بالای منطقه ی مشخص شده زمین می ریزند. موادی که از دانه های یخ خشک، کریستال نیتروژن مایع و نقره ید تشکیل شده اند.

آنها هیچ تهدیدی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند. متعاقبا روند پراکندگی ابراها تقریبا از 50 تا 100 کیلومتری محلی که لازم است هوای خوبی داشته باشد صورت می گیرد. بنابراین گفتن این مطلب که اسرائیل می تواند از محدوده خود در آب و هوای ایران تاثیر بگذارد و در عین حال که در فاصله ی بیش از 1000 کیلومتری قرار دارد واقعی نیست. چنین کاری تنها در سطح محلی و نه در فاصله ی 1000 کیلومتری صورت می گیرد. و نکته مهم دیگر این است که استفاده از فن آوری (هواپیماها و اسلحه هایی با مواد مخصوص) نمی تواند در فضای هوایی ایران و حتی سایر کشورهای همسایه غیرقابل تشخیص باشد. این حقیقت در وهله نخست شک و شبهه را ایجاد می کند."

آیا ابرهای ایران قابل دزدیدن هستند؟ - اسپوتنیک ایران
آیا ابرهای ایران قابل دزدیدن هستند؟
با این حال، استاد علوم سیاسی اسرائیل، سیمون تسیپیس از متخصصان امنیت و سیاست در شرق میانه از موسسه مطالعات امنیت ملی (موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل) در تل آویو در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام نمود که در حال حاضر تحت شرایط جنگ ترکیبی با ایران، اسرائیل ممکن است با استفاده از تجهیزات ویژه یا "سلاح های آب و هوایی" استفاده کند تا بر وضعیت موجود در داخل ایران تاثیر بگذارد و سرنگونی دولت کنونی را منجر شود.
این کارشناس اسرائیلی در این خصوص گفت: "من این احتمال را بعید نمی دانم که اسرائیل، آنچه که ایرانیان می گویند و نفوذ اسرائیل در ابرها که منجر به خشکسالی شود را منکر نمی شوم. در وهله نخست، امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که فراتر از جنگ عادی می باشد:

هر وسیله ای، از جمله روش هایی برای تاثیر گذاری بر آب و هوا، می تواند اجرا شود. به عنوان مثال، اجازه دهید اسرائیل را به عنوان نمونه در نظر بگیریم. در حال حاضر، از فلسطین بادبادک های آتش زا به سمت اسرائیل و نواحی پر درخت و مزارع در قلمرو اسرائیل پرتاب می شود. آنها این بادبادک ها را با مایع قابل اشتعال آتشین به سوی اسرائیل پرتاب می کنند. این مایع بر روی زمین های کشاورزی، گیاهان و حتی ساکنان اسرائیل تاثیر می گذارد و موجب آتش سوزی می شود. در حال حاضر در کشور ما (اسرائیل) بیش از دو هفته مبارزه شدیدی برای دفع این آتش سوزی ها در حال انجام است. اکنون ما یک تابستان و یک خشکسالی جدی را در پیش رو داریم. و به دلیل این بادبادک ها، کل جنوب اسرائیل عملا در آتش سوزی است. به عبارت دیگر، فلسطینی ها سلاح های خود را به مواردی چون به اصطلاح "اسلحه آب و هوایی" مجهز نموده اند. این موضوع نیز تعجب آور نیست. حتی در طول جنگ سرد، سلاح هایی توسعه یافت که می توانست شرایط آب و هوایی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، من این واقعیت را قبول نمی کنم که این سلاح در حال حاضر علیه ایران می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

حال یک سوال پیش می آید؟ چرا اسرائیل این کار را انجام می دهد؟ اولا ایران در حال حاضر به عنوان تهدید اصلی و استراتژیک برای وجود اسرائیل است، زیرا ایران تمام نیروهای مسلح خود را به مرزهای دولت ما (اسرائیل) در سوریه ارسال نموده است و حتی اسرائیل را مجبور به اعمال حملات هوایی بر روی سازه های و پایگاه های نظامی ایران در قلمرو سوریه در مرز با اسرائیل نموده است. دوم اینکه در حال حاضر اعتراضاتی در ایران وجود دارد. مردم، مخالف سیاست رهبران ایران هستند. این احتمال وجود دارد که اسرائیل سعی در تحریک جمعیت به واسطه تاثیرات آب و هوایی داشته باشد و به نوعی بر سرنگونی سیاسی در ایران تأثیر بگذارد. سیاست اسرائیل، به تغییر دولت در ایران برای دستیابی کسانی به قدرت است که موجب متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از سیاست هایی، با هدف مقابله با اسرائیل است.
به طور کلی، خروجی های زیادی وجود ندارد. یک راه حل گزینه نظامی وجود دارد: حملات هوایی بر تاسیسات هسته ای ایران می تواند این مسئله را حل کند. گزینه دوم این است که دولت ایران را تغییر دهند. ممکن است این گزینه در حال حاضر مد نظر باشد. اگر شرایط آب و هوایی بتواند موجب تغییر دولت ایران شود، این امر با تحریک مردم به دلیل نارضایتی بیشتر شهروندان از سیاست های زیست محیطی می تواند صورت بگیرد (در 30 ژوئن در شهر خرمشهر، در جنوب این کشور، تظاهرات گسترده ای به علت کمبود حاد آب آشامیدنی صورت گرفت)، اسرائیل در این راه از "کشور های مختلف" و این فرصت استفاده می کنند. آمریکا می تواند کمک کند. اگرچه ایرانیان استدلال می کنند که اسرائیل در هماهنگی با دولت های منطقه ای این کار را انجام می دهد. ایالات متحده دارای زیرساخت های نظامی خود در خاور میانه است: پایگاه های نظامی در نزدیکی ایران (امارات متحده عربی، قطر، کویت) دارد. حتی بیشتر احتمال دارد که این امر از کشور عربستان سعودی صورت پذیرد.

اسراییل توسط ایالات متحده پشتیبانی می شود، که دارای تجهیزات لازم برای دستکاری ابرها در سطح محلی است، یعنی بر شرایط آب و هوایی ایران می تواند تاثیر بگذارد. از نظر فنی و تکنیکی، چنین تاثیر محلی بر آب و هوا از فاصله نزدیک امکان پذیر است. بنابراین، اسرائیل برای رسیدن به هدف خود — برای سرنگونی دولت ایران می تواند این کار را انجام دهد. این یک روش از جنگ است، نفوذ در آب و هوا در جمهوری اسلامی ایران که اسرائیل می تواند از آن استفاده کند. من احتمال این کار را بعید نمی دانم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала