انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniانتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران
انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای حقوق بشر سازمان ملل جاوید رحمان،حقوقدان پاکستانی- بریتانیایی را به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، جاوید رحمان که دکترای حقوق بین‌الملل دارد جانشین عاصمه جهانگیر در این سمت خواهد شد که۲۲ بهمن ماه سال گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت.
رحمان که استاد دانشگاه برونل لندن است فعالیت‌های آکادمیک متعددی در زمینه حقوق بشر از جمله آزادی ادیان، قوانین جهانی حقوق بشر و قوانین اسلامی انجام داده است.
جاوید رحمان در حوزه‌هایی همچون مبارزه با تروریسم، حقوق اقلیت‌ها و و منع شکنجه با سازمان ملل به عنوان مشاور همکاری داشته است.
چنانچه شورای حقوق بشر سازمان ملل ماموریت گزارشگر ویژه در امور ایران را به صورت سالیانه تمدید کند، رحمان می‌تواند به مدت ۶ سال در این سمت بماند.
شورای حقوق بشر از سال ۱۳۹۰ برای ایران گزارشگر ویژه تعیین کرده است و احمد شهید به عنوان نخستین گزارشگر به مدت ۵ سال در این سمت حضور داشت. بعد از او عاصمه جهانگیر از آبان سال ۱۳۹۵ به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب شد.
مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای انتخاب گزارشگر ویژه برای ایران انتقاد کرده و درخواست گزارشگران برای بازدید از ایران و بررسی اوضاع از نزدیک را رد کرده‌اند.
گزارش‌های ارائه شده توسط گزارش‌گران ویژه حقوق بشر عمدتا بر حوزه‌هایی نظیر اعدام‌ها، نحوه برخورد با دانشجویان، کارگران و منتقدان حکومت متمرکز بوده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала