گزارش و تحلیل

پیام نامه سلیمانی به روحانی

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderسردار سلیمانی
سردار سلیمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامه قدردانی سرلشکر قاسم سلیمانی از پرزیدنت حسن روحانی می توانست یک نامه معمول تلقی شود اما دلایل زیادی دارد که می توان آن را پیامی به دشمنان ایران تلقی کرد.

در شرایطی که دشمنان تلاش دارند میان طیف های مختلف سیاسی ایران تفرقه ایجاد کنند مشاهده می کنیم که فشارهای روز افزون ایالات متحده بر ایران منجر به نزدیکی طیف های مختلف سیاسی و نظامی کشور گشته.

اشتباه بزرگ آمریکایی ها در قبال ایران همیشه مقایسه ایرانی ها با همسایگانشان بوده و هست و هنوز آمریکایی ها به این درک نرسیده اند که ایرانی ها با همسایگانشان تفاوت زیادی دارند.

تاریخ نشان داده که ایرانی ها علیرغم همه اختلاف نظر هایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشند اما در مقابل دشمن با یکدیگر متحد می شوند و جنگ عراق بر علیه ایران نمونه بارزی از همگرایی همه اطیاف ملت ایران با یکدیگر به حساب می آید.

وقتی پرزیدنت روحانی در مورد اینکه اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند هیچ کشوری در خلیج فارس نخواهد توانست نفت صادر کند برخی باور داشتند که این یک مانور تبلیغاتی از طرف آقای روحانی می باشد اما نامه سردار سلیمانی نشان داد که این یک استراتژی ایران برای مقابله با قلدر معابی های آمریکا می باشد و در صورتی که آمریکایی ها بخواهند به رفتارهای قلدرمعابانه خود در مقابل ایران ادامه دهند یک وحدت ملی برای رویارویی با آنها وجود دارد و نیروهای مسلح ایران همه آماده هستند تصمیمات سیاسی دولت را اجرا کنند.

این سخنان پرزیدنت روحانی و نامه سردار سلیمانی نشان داد که شاید در برخی موارد اختلاف نظر هایی میان شخصیت های مختلف در مورد رسیدن به هدف وجود داشته باشد اما در نهایت هدف همه یکی است.

البته قطعا ایران هیچوقت امیدوار نیست شرایط به جایی برسد که مسیر تنگه هرمز مثلا بسته شود ولی قطعا در صورتی که ایران نتواند نفت خود را از تنگه هرمز صادر کند منطقی نیست اجازه دهد کشورهای دیگر خلیج فارس از تنگه هرمز که آبراه سرزمینی ایران است عبور کنند.

کارشناسان می دانند که بخش عمیق تنگه هرمز در محدوده سرزمینی ایران واقع شده و تنها جایی است که کشتی های نفتکش می توانند از آن عبور کنند.

اگر کشورهای منطقه برای جبران کسری نفت ایران در بازار جهانی بخواهند با آمریکا همکاری کنند یعنی اعلام نوعی جنگ اقتصادی بر علیه ایران، حال بماند که متاسفانه برخی کشورهای همسایه بدون توجه به همسایگی دیرینه با ایران با دشمنان ایران همراه شده اند و در جنگ اقتصادی علیه ایران دخیل هستند.

برعکس تصور برخی که فکر می کنند نیروهای مسلح آمریکا می توانند برای آنها حمایت ایجاد کنند باید دوران جنگ ایران و عراق را یادآور شد که برخی کشورهای عربی تلاش کردند به جای عراق نفت صادر کنند و ایران اعلام کرد به کشتی های آنها اجازه عبور نخواهد داد، در آن زمان نیروی دریایی آمریکا برای حمایت از کشتی های آنها اقدام به اسکورت نفتکشها نمود و پرچم آمریکا را بر عرشه این کشتی ها بالا بردند اما ایرانی ها  نفتکش آنها را غرق کردند و تا پایان جنگ هیچ کشتی عراقی ای جرئت نکرد از تنگه هرمز عبور کند.

اگر قدرت نظامی ایران در آن زمان را بخواهیم با قدرت فعلی آن مقایسه کنیم باید بپذیریم که امروزه توانمندی ایران برای محقق کردن تهدیدهای خود بسیار بالاتر است و علیرغم اینکه ایران با توپخانه خود هم می تواند تنگه هرمز را ببندد اما تسلیحات بسیار پیشرفته تر در اختیار دارد که از طریق آن بتوان آن را محقق کند.

بدیهی است هیچ کشوری مخصوصا ایران که جنگی هشت ساله را امتحان کرده تمایل ندارد وارد جنگ شود اما نامه سردار سلیمانی نشان می دهد که نیروهای مسلح ایران تمام عیار آماده هسند حتی در صورت نیاز وارد جنگی جدید گردند.

اما وقتی که نامه از طرف فرمانده نیروی قدس ارسال شود به این معنا است که این جنگ محدود به ایران و منطقه خلیج فارس نخواهد بود بلکه جنگی تمام عیار در کل منطقه خواهد بود جنگی که شاید تصمیم ورود به آن در دست آمریکا و متحدانش در منطقه باشد اما قطعا خروج از آن در اختیار آنها نخواهد بود و کل جهان درگیر آن خواهند شد مخصوصا اگر به صحبت های اخیر آقای رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد ملیون ها مهاجری که از ایران به سمت اروپا می خواهند عبور کنند توجه کنیم خود نشان می دهد که اروپا هم نمیتواند از گزند رفتارهای آمریکا در امان باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала