آیا ابرهای ایران قابل دزدیدن هستند؟

© Sputnik / Alexander Kryazhev/Vladimir Sergeevآیا ابرهای ایران قابل دزدیدن هستند؟
آیا ابرهای ایران قابل دزدیدن هستند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران کم آبی در ایران به خاطر دزدیده شدن ابرهایش است یا به علت تغییرات اقلیمی و مدیریت نادرست منابع آبی؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کارشناسان ایرانی عوامل گوناگونی از مدیریت نادرست منابع آبی گرفته تا دخالت برخی کشورها در وضعیت ابرها و بارش های ایران را علت کم آبی و بحران آب این کشور می دانند.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اخیرا بیان کرد: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی ‌هاست. تیم ‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌ کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.

گروهی از کارشناسان و مسئولان وجود چنین عاملی را به طور کلی رد و عنوان می کنند که نابارورسازی ابرها از سوی سایر کشورها با هدف ایجاد خشکسالی در ایران، پایه و اساس علمی ندارد. به باور این گروه، خشکسالی و کم آبی های اخیر نتیجه تغییر اقلیم بوده که تنها مختص ایران نیست و آب و هوای همه کشورهای جهان را مورد تاثیر قرار داده است.

عباس رنجبر سعادت آبادی رئیس پژوهشکده هواشناسی در رد اقدامی به نام ابردزدی یا آب دزدی از ابرهای ایران عنوان کرد که طرح چنین مباحثی پایه و اساس علمی ندارد.

رنجبر با تاکید بر این که اظهار نظر افراد غیرعلمی در چنین مقوله هایی مردم و مسئولان دلسوز را از مسائل اصلی دور خواهد کرد، عنوان کرد: اظهارنظرها در باره ابردزدی آن هم در سطع وسیع برای یک کشور یا یک منطقه حقیقت ندارد چرا که حتی آمریکا و مناطقی از اسراییل نیز اسیر پدیده ای به نام خشکسالی هستند.

رئیس پژوهشکده هواشناسی تصریح کرد: مسائلی مانند ابردزدی، وقوع طوفان های شدید یا دستکاری در اقلیم، دارای مبنای علمی نبوده و هیچ متخصص هواشناسی، فیزیک یا مرجع هواشناسی چنین موضوعاتی را به رسمیت نمی شناسد.

وی همچنین با رد ارتباط میان طوفان های اخیر تهران با دستکاری در اقلیم افزود: طوفان، سیل، برف یا خشکسالی هایی که اخیرا در ایران به وقوع پیوسته است کاملا به صورت طبیعی رخ داده و بسیاری از آن ها پیش بینی شده بودند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала