گزارش و تحلیل

چمدانمان پر شده از خاطرات قشنگ جام جهانی روسیه‌+ تصاویر

© Sputnikهواداران ایرانی
هواداران ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درست دو هفته از جام جهانی فوتبال در روسیه سپری شده است.

دو هفته ای که سرشار از هیجان، شور و شگفتی بوده و می توان گفت که جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ کارش را خیلی خوب آغاز کرد و در این دو هفته حتی موفق شد غیر فوتبالی ها را هم فوتبالی کند. اگرچه غیر از خود ورزش فوتبال که مملو از هیجان و زیبایی ست ، شهرهای میزبان جام جهانی نیز در این بین سهم بسزایی داشته اند. میزبانی روسیه برای این جام که در ابتدا با سروصداها و حتی گاهاً مخالفت هایی روبرو شده بود، جام جهانی ۲۰۱۸ را تا به امروز به یکی از جالب ترین و پرخاطره ترین جام ها برای فوتبال دوستان و هواداران تیم های شرکت کننده تبدیل کرده است.

© Sputnikهواداران ایرانی
هواداران ایرانی - اسپوتنیک ایران
هواداران ایرانی

شهر های میزبان جام جهانی ، زمینه استقبال از هواداران و تیم ها را با برنامه ریزی در سطح عالی فراهم کرده اند. این نتیجه گیری پس از دوهفته سپری شده از جام جهانی را می توان از شور و شوق مهمانان روسیه بدست آورد. شاید خیلی ها با پیش زمینه ی فکری و تصورات متفاوتی به روسیه آمده بودند اما امروز با کوله باری پر از خاطرات شیرین وبه یادماندنی این کشور پهناور و زیبا را ترک می کنند. البته نباید کاستی ها و کمبودها در برخی از بخش ها منجمله ندانستن زبان انگلیسی به خصوص در شهرهای بزرگ را نادیده گرفت. اما به نظر می رسد که مهمانان به خوبی از پس این مشکل هم برآمده اند.

© Photo / MAHDIE TARI / IRANIAN FANیک ورزشگاه ایران در جمع بهترین ورزشگاه های دنیا
یک ورزشگاه ایران در جمع  بهترین ورزشگاه های دنیا  - اسپوتنیک ایران
یک ورزشگاه ایران در جمع بهترین ورزشگاه های دنیا


خبرنگار اسپوتنیک به میان هواداران تیم ملی ایران رفته و از آنها در این باره پرسیده است:
در روزهای آغازین جام جهانی به خیابان نیکولسکی در مسکو می رویم، جایی که سرو صدا و تشویق های هواداران تیم های مختلف ، حال و هوای عجیب و جالبی به شهر داده است. این خیابان چراغانی شده به محلی تبدیل شده که می توان مردم کشورهای مختلف را با هر ایده و مذهبی ، با هر رنگ و نژادی کنار هم در حال شادی و رقص و پایکوبی دید.
به اولین گروه ایرانیان که برمی خورم برای گفتگو به سراغشان می روم. خانواده ای ۶ نفره که از واشنگتن دی سی آمریکا آمده اند تا در کنار هموطنان خود تیم ملی ایران را تشویق کنند.
پسر جوان خانواده می گوید: « تصورم از روسیه کشوری سرد و بی روح بود که در اولین روز نتیجه برعکس گرفتم. آنقدر فضا و حال و هوای شهر جالب و شاد است که دلم می خواهد خیلی بیشتر در اینجا بمانم.»
برادر بزرگتر می گوید: « اولین مشکلی که با آن روبرو شدیم ندانستن زبان انگلیسی بود. اما غیر از آن همه چیز عالیست. هتل ها از امکانات خوبی برخوردارند. سرویس حمل و نقل فوق العاده است و تا به امروز هیچ مشکلی نداشتیم.»
پدر خانواده که در گذشته فوتبالیست بوده می گوید: « خیلی خوشحالم که بالاخره جام جهانی بهانه ای داد تا به روسیه بیاییم و از نزدیک این کشور پهناور را ببینیم. برای خانواده ی ما این سفر بسیار هیجان انگیز و جالب بود. امیدوارم باز هم بتوانم به این کشور سفر کنم.»
آنها را با تشویق های بلند «ایران…ایران» شان ترک می کنم و به سراغ گروهی از دختران و پسران جوان می روم که پرچم ایران را روی شانه هایشان انداخته اند و می رقصند.
«از ایران آمده ایم. برای این سفر خیلی برنامه ریزی کردیم و پولهایمان را جمع کردیم. البته نگران بودیم که از پس هزینه ها برنیاییم اما دل را به دریا زدیم و آمدیم تا از تیم ملی کشورمان حمایت کنیم. ما با هم یک آپارتمان اجاره کردیم و در شهرهای سن پترزبورگ و کازان هم از قبل جایی را رزرو کردیم. چون همه با هم هستیم هزینه هایمان کمتر شده. البته نمی توانیم همیشه به رستوران برویم. اما یک بار غذای روسی را امتحان کردیم و ارزشش را داشت. اینجا آنقدر فضا شاد و هیجان انگیز است که ما هیچ کمی و کاستی نمی بینیم. واقعا روسیه توانسته چهره ی واقعی خودش را به دنیا نشان بدهد.»
در مسکو و شهرهای میزبان جام جهانی روسیه علاوه بر استادیوم ها ، مکان هایی تهیه شده است که هواداران و علاقه مندانی که بلیط مسابقه را نخریده اند، می توانند در کنار سایرین از دیدن بازی ها در فضای کاملا فوتبالی و هیجان انگیز لذت ببرند.
به محل هواداران یا فن زون که در بین مهمانان و ساکنین شهر مشهور شده می رویم.قرار است تا چند دقیقه دیگر بازی ایران و پرتغال پخش شود. اضطراب و هیجان در چهره ی هواداران ایرانی موج می زند اما لحظه ای از تشویق تیم ملی خود دست نمی کشند.

© Photo / MAHDIE TARI / IRANIAN FANهواداران ایرانی
هواداران ایرانی - اسپوتنیک ایران
هواداران ایرانی


به سراغ زن و شوهر آرام و پابه سن گذاشته ای می روم که از اصفهان آمده اند. با خوشرویی و لهجه ی شیرینشان می گویند: « برای تشویق تیم ملی مان آمده ایم. رفتار مردم روسیه برایمان خیلی جالب است. هرجا که به مشکل برمی خوریم کمک مان می کنند و به سوال هایمان پاسخ میدهند. راستش ما هم زیاد زبان بلد نیستیم اما همدیگر را می فهمیم. با همسرم تصمیم گرفتیم بعد از جام جهانی باز هم به روسیه بیاییم و مکان های دیدنی اش را ببینیم. آنقدر بزرگ و دیدنی ست که فکر می کنیم اینبار فرصتمان خیلی کم بود. ما در هتل اقامت داشتیم و چون از خیلی قبل رزرو کرده بودیم ، هزینه اش خیلی زیاد نشد. بلیط ها را هم از چند ماه قبل خریدیم. در کل توانستیم با بودجه ای که داشتیم سفر خوبی داشته باشیم.»

در ادامه مصاحبه تصویری از هواداران در «فن زون» مسکو و در حال تماشای بازی هیجان انگیز ایران و پرتغال می بینید:

اگرچه ایران در عین ناباوری از صعود به دور بعدی بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ باز ماند، اما به نظر می رسد که خاطره ی خوب و زیبایی از روسیه در یاد هواداران ایرانی حک شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала