گزارش و تحلیل

روس های بامرام، ایرانی های شاد+فیلم

روس های بامرام، ایرانی های شاد
روس های بامرام، ایرانی های شاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این که روس ها سرد هستند، شایعه ای بیش نیست. برگزاری جام جهانی در روسیه، هویت اصلی روس ها را به ایرانیان نشان داد.

جناب آقای پیمان یزدانی از جهانگردان و عکاس جوان ایرانی، این روزها سفر هیجان انگیز خود برای مسابقات جام جهانی را به روسیه آغاز نموده است. در همین راستا خبرنگار اسپوتنیک به سراغ ایشان رفته است تا از تجربیات وی برای شما گزارش تهیه نماید. مسابقات جام جهانی فوتبال از روز 14 ژوئن تا 15 ژوئیه 2018 در 12 استادیوم در 11 شهر روسیه از جمله مسکو، کالینین گراد، سن پترزبورگ، ولگاگراد، کازان، نیژنی نووگورود ، سامارا، سارانسک، روستوف نا دونو، سوچی و یکاترینبورگ در حال برگزاری است که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله اول در سه دیدار خود در شهرهای سن پترزبورگ، کازان و سارانسک به مصاف رقیبان خود می رود.

روس های بامرام
روس های بامرام، ایرانی های شاد+فیلم - اسپوتنیک ایران
روس های بامرام

-داستان سفر خود به روسیه در روزهای جام جهانی را برای ما تعریف کنید؟

من پیمان یزدانی 29 ساله است که به حرفه عکاسی مشغول هستم، اما از اوایل دانشجویی علاقه مند به حرفه عکاسی شدم. در زمان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا، به شیوه سفر ارزان علاقه مند شدم، اولین سفر من به مراکش به عنوان یک داوطلب بود و بدین ترتیب راهی ویتنام، شرق آسیا شدم. من در نهایت به ایران بازگشتم و تصمیم گرفتم پس از اتمام سربازی به عنوان هدیه دو سال گذران زندگی بدون سفر، سفری به روسیه در روزهای جام جهانی داشته باشم. روسیه نزدیک بود و تصمیم خود را گرفتم، من کم کم پول هایم را به طور امانت به مادرم می دادم تا از آن نگهداری کند و پول زیادی جمع نشد. اما بیشتر از هر چیز استرس داشتم زیرا اول خرداد مهلت سربازی من تمام می شد و بلیط ارزانی که من از هشت ماه پیش خریده بودم، دقیقا بیست روز بعد سربازی ام بود. در این مدت من این استرس را داشتم که آیا تا آن تاریخ من می توانم تمام کارهای سربازی ام را انجام دهم و به سفر خود می رسم یا خیر. در نهایت در این فاصله به کارهایم رسیده و پاسپورت خود را دریافت نمودم و به روسیه آمدم. حدود هزینه در نظر گرفته 500 یا 600 یورو می باشد که اکنون نیمی از سفر را گذرانده ام، در ابتدا به مسکو، سن پترزبورگ و سپس به کازان آمدم تا بازی های ایران در جام جهانی را ببینم. البته من قصد دارم تا شهرهای کوچک روسیه را ببینم، امیدوارم پس از بازی ایران در سارانسک و به امید خدا با پیروزی ایران بتوانیم بازی های بعدی را در سوچی یا مسکو ببینیم. به احتمال زیاد از راه زمینی تا آستاراخان رفته و از راه دریایی به بندر انزلی در ایران بروم.

روس های بامرام
روس های بامرام، ایرانی های شاد+فیلم - اسپوتنیک ایران
روس های بامرام

-روس ها و خلق و خوی اهالی روسیه را چگونه دیدید؟

متاسفانه بر اساس حرف هایی که پیشتر بچه هایی که با تور از ایران به روسیه آمده بودند، آنها روس ها را خیلی سرد، بداخلاقند، بسیار جدی اند، و آنجا امنیت ندارد. اما من مثل همیشه به حرفهای دیگران توجه نمی کنم. خودم می روم تا ببینم و به چشم خود تجربه کنم. بسیار شگفت انگیز بود، اولین تجربه من در مسکو در هاستل بود (اتاقی مشترک برای چند نفر). هم اتاقی من یک روس بود که برای کارهای دانشگاه خود از شهر دیگری به مسکو آمده بود، من بسیار خسته بودم، اما دلم می خواست به سمت میدان سرخ بروم، جایی که طرفداران ایرانی جمع می شوند. پس از مدتی او خود به من گفت که با  من بیرون می آید، شب اول این گونه سپری شد ما کلی راه رفتیم و با هم صحبت کردیم و فردا به من کمک کرد تا پول های خود را به روبل تبدیل کنم و در آخر سر نیز به عنوان هدیه برای من یک ماگ (لیوان دسته دار بلند) خرید. این اولین جرقه ای بود که من بفهمم تمام حرف هایی که پشت سر روس ها می زندد درست نیست. اتفاقا خیلی از این مهربانی ها در سن پترزبورگ و کازان تکرار شد، در واقع نمی توان به طور کلی در مورد آدم های یک کشور صحبت کرد. روس ها به شدت مهربان و مهمان نواز هستند، اما شاید ظاهر آنها جوری باشند که کمی خجالتی هستند و ارتباط اول برایشان کمی سخت به نظر می رسد. اما اگر خود شما با روس ها شروع به صحبت کردن کنید، در عرض ده دقیقه به آدم هایی به اصطلاح ما ایرانی ها "با مرام" تبدیل می شوند. حتی برای ما در سن پترزبورگ حادثه ای پیش آمد که در آن طرف مقابل ما آدرس خود را عوض کرده بود تا ما را به مقصد خودمان برساند.

ایرانیان رومانتیک پس از پیروزی بر مراکش + عکس - اسپوتنیک ایران
ایرانیان رومانتیک پس از پیروزی بر مراکش + عکس

— نظر ایرانی های مسافر به جام جهانی، در خصوص برگزای مسابقات در روسیه چگونه بود؟

من ایرانی های بسیاری را در سن پترزبورگ و در خیابان معروف نفسکی دیدم. حتی من احساس می کنم که در بازی دوم با اسپانیا در کازان، تعداد ایرانی ها بسیار بیشتر از بازی با مراکش بود. اکثریت ورزشگاه بدون اغراق دست ایرانی ها بود، بیشتر ایرانی ها از ایران، کانادا، آمریکا، اروپا آمده بودند. در واقع حضور ایرانی ها بسیار بود، الان بسیاری از ایرانی ها با این که بازی تمام شده است هنوز در کازان مانده اند تا کمی شهر را ببینند. در این دوره از جام جهانی سیستم فن آیدی بسیار مفید بود. این فن آیدی ها به بسیاری از ایرانی ها کمک کرد تا راحت تر سفر کنند.

دلیل اشک ریختن ستاره تیم ملی فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
دلیل اشک ریختن ستاره تیم ملی فوتبال ایران

در واقع این فن آیدی ها و جام جهانی به بسیاری از ایرانی هایی که حتی تجربه سفر خارجی را نداشتند، کمک کرد تا به یک فستیوال جذاب جهانی در روسیه سفر کنند. در واقع این سفر ها باعث شناخت بیشتر ایران به روسیه و روس ها به ایرانیان شد. در واقع من پس از بازی ایران و اسپانیا در کازان بسیاری از تاجیک ها، روس ها و ازبک ها را می بینم که شروع به تشویق کردن طرفداران ایرانی می کنند و حتی روحیه می دهند که شما می توانید پرتغال را نیز ببرید.

احساس می کنم این روند دو بازی خوب بازیکنان ایرانی و حضور پر شور طرفداران ایرانی کمکی به شناخت میزبان برای ایرانی ها و بالاعکس شد. پس از بازی مراکش در واقع خیابان نفسکی تا چند ساعت در دست ایرانیان طرفداران فوتبال بود.

— در آخر حرفی با خوانندگان عزیز اسپوتنیک دارید؟

در واقع در آخر می خواهم این را عرض کنم که با سفر بسیاری از ایرانیان به روسیه در این روزها، بسیاری از ایرانیان متوجه شدند که برای سفر خارجی حتما نیاز به پول چندانی نیست، می توان تجربه سفر ارزان را نیز داشت. شما می توانید با یک برنامه ریزی درست در طول یک سال، خرج های اضافی خود را کنار بگذارید و بتوانید در سال یک بار به مدت دو هفته به یک سفر خارجی سفر کنید و با هزینه درست و برنامه ریزی درست بتوانیم سفر کنیم. ایرانی ها باید این مطلب که سفر مال آدم های پولدار است را کنار بگذارند و با سفر کردن می توانند کلی تجربه خوبی بدست آورند.

روس های بامرام
روس های بامرام، ایرانی های شاد+فیلم - اسپوتنیک ایران
روس های بامرام
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала