گزارش و تحلیل

اختراع جوان ایرانی؛ گامی بزرگ در درمان بیماران اوتیسم

© Photo / AREZOO FAGHIHIمخترع جوان و کودکانی که تیم همکار او هستند
مخترع جوان و کودکانی که تیم همکار او هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آرزو فقیهی لیسانس الکترونیک و دانشجوی ارشد مهندسی برق بود، اما در میان راه متوجه شد که علاقمند به آموزش و روشهای نوین آموزشی است بر همین اساس هم مسیر خود را به سوی رشته تحقیقات آموزشی تغییر داد.

خبرگزاری اسپوتنیک — آرزو فقیهی می گوید که در زمان تحصیل در مدرسه و دانشگاه همیشه در آموزشهایی که به ما دانش آموزان می شد احساس خلاء می کردم و اغلب یا بسیار سطح بالا و یا بسیار سطح پایین به ما آموزش داده می شد. همیشه پس از کلاسها در خانه یک بار دروس را برای خود به زبان ساده و داستان گونه باز می کردم و سپس بخوبی یاد می گرفتم، در دوران تحصیل بدفعات در مسابقات مختلف روباتیک کشوری و بین المللی شرکت می کردم و در مجموع دوازده مقام بین المللی نیز کسب نمودم.

ساخت اولین خودروی کارتینگ برقی در ایران توسط مخترع زاهدانی+ تصاویر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ساخت اولین خودروی کارتینگ برقی در ایران توسط مخترع زاهدانی+ تصاویر

تا اینکه به من پیشنهاد شد روشهای فراگیری خود را آموزش بدهم. شاگردها بدون هیچ پیش زمینه قبلی سرکلاس می نشستند و مباحث آموزشی را فرا می گرفتند مثل یک متخصص و حتی گاهی بهتر هم یاد می گرفتند. بر همین اساس تصمیم گرفتم که وارد عرصه آموزش کودکان شوم و با انجام یک ریسک بزرگ وارد آموزش طراحی صنعتی و برنامه نویسی به کودکان سه، چهار و پنج سال شدم.
مباحث آموزشی را با سخترین شکل ممکن به کودکان آغاز نمودم و نتیجه این بود که بچه های ما به مسابقات جهانی راه یافت و تیم این بچه های پنج ساله به عنوان بهترین تیم روبوکاپ سال 2017 انتخاب شد. بچه ها در این مسابقات یک روبات شیشه شوی را از صفر تا صد طراحی و ساخته بودند. به عنوان مثال در این مسابقات یک شاگرد 5 ساله من در دفاعیه خود توانست یک دانش آموز دبیرستانی را از مدرسه تیزهوشان علامه حلی کنار بزند، همین امر نیز باعث شد تا هرچه بیشتر بر روشهای آموزشی نوین متمرکز شوم.
در همین مسابقات پروفسور یوشیکازو به من مراجعه نمود تا روشهای آموزش به این کودکان را بداند و من و همکارم امید فقیهی را به همراه کل تیم به دانشگاه توکیو دعوت نمود و با دانشجویان این دانشگاه در زمینه متدولوژی آموزش به کودکان و روش آموزش طراحی روبات به کودکان گفتگو نمودیم.

كافه ای در تهران با مدیریت مبتلایان به سندروم داون و اوتیسم +ویدئو،عکس - اسپوتنیک ایران
كافه ای در تهران با مدیریت مبتلایان به سندروم داون و اوتیسم +ویدئو،عکس

آرزو فقیهی در خصوص اینکه چطور اقدام به ساخت دستگاه توانبخشی جدید برای کودکان مبتلا به اوتیسم نمود به اسپوتنیک گفت: در میان شاگردان من برخی بچه های مبتلا به اوتیسم نیز هستند و همین باعث شده تا سایر بچه ها گاهی شکایت داشته باشند. در جواب شکایت بچه ها تلاش کردم تا به آنها بفهمانم که دانش، هوش و توانایی آنها چیزی است که خداوند به آنها بخشیده و متاسفانه بچه های اوتیسم از آن بی بهره هستند به همین دلیل هم این بچه ها باید به سایر دوستان خود که اوتیسم دارند کمک کنند.
بلافاصله بعد از پایان مسابقات روبوکاپ 2017 خود را برای حضور در مسابقات 2018 آماده کردیم و از بچه ها خواستم تا ایده های خود را به منظور این مسابقات پیشنهاد دهند. طبیعتا بچه ها از تخیل بسیار قوی برخور دار هستند و ایده های عجیب و جالبی ارائه می دادند، تا اینکه یکی از بچه ها گفت مگر نه اینکه به ما گفته بودی باید برای بچه های اوتیسم کاری انجام بدهیم، پس بیایید وسیله ای برای کمک به بچه های اوتیسم اختراع کنیم.
اولویت ما در تحقیقات بیماران هستند و بعد کودکان، حالا اگر این بیماران کودک هم باشند که از قطعیت کامل برخوردار می شوند، بر این اساس مطالعات گسترده ما در زمینه کودکان اوتیسم آغاز شد و متوجه شدیم که مشکل اصلی این افراد اختلال در حواس پنجگانه است.
آرزو فقیهی درباره اختراع جدید اینطور توضیح داد که این دستگاه در زمینه هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج گانه در کودکان اوتیسم کار می کند به این ترتیب که با تقویت و تعدیل حواس پنج گانه باعث تشخیص و تصویرسازی در ذهن کودکان اوتیستیک شده و به درمان آنها کمک می‌کند.

مخترع ایرانی ربات دیسکی + ویدئو - اسپوتنیک ایران
مخترع ایرانی ربات دیسکی + ویدئو

فقیهی خاطر نشان کرد، اگرچه هنوز روی میزان اثربخشی در حال نوشتن پروپوزال هستم اما از بهزیستی پبشنهاد شده تا توسط کاردرمانها روی بچه های اوتیسم آزمایش شود و همزمان با کار تحقیقاتی پیش رود.
فقیهی در خصوص عملکرد این دستگاه گفت: بچه های اوتیسم فکر می کنند که این دستگاه یک اسباب بازی است و از آنجایی که دوست دارند روی یک وسیله یا اسباب بازی متمرکز شوند و مدتها فقط باهمان بازی کنند.
حواس پنجگانه انسان در سه سالگی شکل می گیرد اما این حواس در کودکان اوتیسم تشکیل نمی شود، به این ترتیب بدون اینکه خودشان بفهمند با وسیله ای بازی می کنند که به یکپارچه سازی حواس پنج گانه کمک می کند.
این دستگاه در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ شرکت کرده و تیم شرکت کننده به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست یافته و بیشتر جنبه توانبخشی دارد که در کلینیک‌های توانبخشی مورد استفاده کاردرمان‌ها قرار می‌گیرد.
آرزو فقیهی افزود بسیار علاقمند هستم تا در این موضوع با محققان خارجی در ارتباط باشم، در حال حاضر نیز روی اتاقهای حسی برای کودکان اوتیسم کار می کنم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала