گزارش و تحلیل

ماجرای زد و بند آمریکا - عربستان و ترس اروپا

© AP Photo / Evan Vucciماجرای زد و بند آمریکا - عربستان و ترس اروپا
ماجرای زد و بند آمریکا - عربستان و ترس اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با شاهرخ حبیبی موسس شرکت ایبِرو- پرسیا مقیم اسپانیا در باره برجام مصاحبه کرد.

آقای حبیبی گفت: خروج آمریکا از معاهده هسته ای با ایران مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود. این تصمیم نتیجه یک توافقنامه دفاعی میلیارد دلاری حاصله بین خانواده ترامپ و عربستان سعودی بود. شرط طرف پادشاهی عربستان این بود که واشنگتن از معامله هسته ای خارج شود.

حبیبی توضیح داد که اقدامی که ایالات متحده اتخاذ می کند، به وعده ای است که این کشور یک بار به متحدش در خاورمیانه — عربستان سعودی داده است.
تحویل فوق العاده گسترده سلاح ها به عربستان در ماه مه 2017 گام تعیین کننده بود و پس از آن مشخص شد که تحریم ها علیه ایران دوباره اعمال می شود و برجام به ناکامی محکوم شده است.

هدف خروج آمریکا از برجام چیست؟ - اسپوتنیک ایران
هدف خروج آمریکا از برجام چیست؟
مطلب سر سامانه های پدافند هوایی THAAD آمریکا است که ریاض در چارچوب قرارداد مربوطه موظف شد از واشتگتن بابت 350 میلیارد دلار بخرد. در مراسم عقد قراردادی به چنین مبلغ نجومی شخصا جرد کوشنر داماد ترامپ شرکت کرد. مسلما که این گونه معاملات توام با بهره های چشمگیر برای خانواده رییس جمهور آمریکا است. دلیل امضای این قرار داد برای ترامپ — دریافت مزیت بزرگ پنهانی بود.

این کارشناس در ادامه گفت: در چارچوب این قرار و مدار مقامات آمریکایی قول داده اند تا به هر وسیله ای شده معامله هسته ای با ایران را عقیم خواهند گذاشت تا به ایران اجازه داده نشود که اقتصاد خود مخصوصا بخش گازی را توسعه دهد.

هدف نهایی عربستان سعودی- کنترل همه چیزهایی است که در خاورمیانه اتفاق می افتد و برای این منظور، مشارکت ایالات متحده ضرورت دارد. با روی کار آمدن ترامپ، ریاض از فرصت های جدید بهرمند شده است. بنابراین، به جای اینکه بگوییم ترامپ دیوانه یا احمق است، می توانیم بگویم که او یک کارآفرین بسیار بی شرمانه و بی رحم است.

حبیبی خاطرنشان کرد که توافقنامه هسته ای که در سال 2015 با ایران امضا شد، وزن بسیار زیادی نداشت. این توافق با پیش شرط های متعدد مرابط بود و هیچ رونق اقتصادی در ایران را در نظر نداشت. در زمان امضای توافق هسته ای، بازار ایران به دلیل تجارت با کشورهای دیگر، به ویژه چین، اشغال شده بود. شرکت من مجبور بود به مشتریان خود توضیح بدهد که به دنبال لغو تحریم ها، آنها در ایران بازار دست نخورده و دارای فرصت های بیشمار را نخواهند دید. بازارهای ایرنی که شرکتهای غربی در آن حضور نداشتند، توسط چین اشغال شده اند.

ایبرو- پرسیا شرکت مقیم اسپانیا است که به بازرگانانی که می خواهند در تهران حضور داشته باشند، مشورت می دهد. بسیاری از آنها از مجازات های امریکا از بعنوان واکنش به حفظ روابط تجاری با ایران می ترسند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала