تب داغ و تند فوتبالی در مسکو از نگاه هواداران ایرانی +ویدئو،عکس

© Sputnikتب داغ و تند فوتبالی در مسکو از نگاه هواداران ایرانی +ویدئو،عکس
تب داغ و تند فوتبالی در مسکو از نگاه هواداران ایرانی +ویدئو،عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارشگر اسپوتنیک در آستانه جام جهانی با تعدادی از هواداران ایرانی تیم فوتبال ایران صحبت کرد تا به این بهانه نظر آنها را در مورد کیفیت برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و احساس واقعی آنها بداند.

با گزارشگر اسپوتنیک، نخست از دختر ایرانی به نام " فائزه" شروع کردیم.
لطفا در مورد جو حاکم بر روسیه و مسکو برامون بگید؟
به غیر از مسکو و میدان سرخ که افراد زیادی از طرفداران تیم های مختلف برای تشویق تیم مورد علاقه خود می آیند در سطح شهر خبر دیگری نبود.
فائزه عنوان کرد که احساس بسیار خوبی دارد مخصوصا زمانی که ایرانی ها در جلو مجلس دومای روسیه جمع شدند و شعار می دادند. مردم روسیه هم با ما همراه می شدند و شعار ایران سر می دادند. این حس بسیار برای من جالب بود.

A post shared by @faeze.ta.t on Jun 12, 2018 at 3:37pm PDT

همین سوال را از زن و شوهری ایرانی پرسیدیم که از استرالیا به روسیه آمده بودند. آنها اینطور پاسخ دادند که ما چون یک هفته زودتر از جام جهانی وارد مسکو شدیم ابتدا خیلی حس و حال جام جهانی را در مسکو ندیدیم. ولی کم کم با ورود طرفداران تیم های مختلف و تشویق و شلوغ کاری در فضاهای عمومی کاملا جو برگشت. به نظرم جو خیلی خوبی حاکم بر مسکو بود. از لحاظ مدیریتی، فضاهای عمومی خیلی خوب مدیریت شده بودند. حمل و نقل عمومی به راحتی در دسترس گردشگرها بود و درکل جو مثبتی داشت.

دوست ایرانی دیگری به نام "محمدحسن" معتقد است که
قبل از سفر اطلاعات زیادی درمورد روسیه نداشتم، ولی مسکو یک شهر پیشرفته به نظرم آمد، در روزهای اول جو جام جهانی فقط در مرکز شهر بود و در کل شهر زیاد رنگ و بوی جام جهانی نداشت.
در دو روز اخیر که شهروندان زیادی از کشورهای مختلف آمده بودند، خیلی از مردم را دیدیم و برخورد مردم با فرهنگ های مختلف خیلی جالب و در کل خوب بود. ولی پس از ان جو امنیتی شد و قسمت مرکز شهر را بستند که خیلی مردم از شاکی بودند.
در کل از دیدن مردم خیلی از کشورها احساس خوبی داشتم.
ملاقات با طرفداران کشور های دیگر چگونه بود؟
یعنی چه انتظاری از این برخورد داشتید و در حقیقت چگونه بود؟
فائزه می گوید که ما هنوز با آنها ارتباط برقرار نکرده ایم اما چیزی تا به الان دیده ایم این است که هر کسی طرفدار تیم خودش است و بدون تعصب و شعارهای خودش را می دهد.

A post shared by @faeze.ta.t on Jun 12, 2018 at 3:46pm PDT

زن و شوهر جوان معتقدند که همینکه بواسطه جام جهانی، مردم عادی با ملیت های مختلف میتوانند دورهم جمع بشوند و با شعارها و سرودهای زبان مادری خودشان تیم فوتبال خود را تشویق کنند، تاثیر خیلی مثبت و بسزایی در آشتی دادن ملت ها و فرهنگ های مختلف دنیا دارد. مثلا شما با یه قدم زدن ساده در میدان سرخ، طرفدارای تیمهای مختلف را با پرچم کشورهایشان میدیدید و برای آنها آرزوی موفقیت میکردید و متقابلا آنها هم همین کار را برای تیم ما میکردند. بعضی وقتها همه جمع می شدند و یک صدا شعار "ایران ایران" سر میدادند که واقعا دلگرم کننده بود.

زن و شوهر جوان نظر خود را در مورد مردمان مسکو اینگونه بیان کردند که
درمورد ساکنان مسکو راستش باید بگویم کلا نظرمان را عوض کردند. من و همسرم چون در یک کشور غربی (استرالیا) زندگی میکنیم، خیلی نظرات مثبتی راجع به روسها نشنیده بودیم. مثلا گفته شده بود که در مسکو مردم از خارجیها خوششان نمی آید و سرد برخورد میکنند. ولی در حقیقت اینطور نبود. در مکانهای عمومی مثل مترو، بیشتر مردم بومی نهایت تلاششان را میکردند که به ما کمک کنند. وقتی میدیدند ما روسی متوجه نمیشیم با ایما و اشاره سعی میکردند مطلب را برسانند. مثلا در مسیرمان به سمت برج تلویزیونی مسکو بودیم که از یک آقای جوان روسی آدرس را پرسیدیم و ایشان به زبان روسی توضیح دادند ولی وقتی دیدند ما متوجه نشدیم کلا مسیر خودشان را عوض کردند و با ما تا نزدیک برج آمدند و راه را نشانمان دادند که واقعا اوج مهربانی و انسان دوستی بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала