گزارش و تحلیل

ائتلاف آمریکا علیه ایران! محال است

© AP Photo / Andy Wongائتلاف آمریکا علیه ایران! محال است
ائتلاف آمریکا علیه ایران! محال است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل، عربستان و بحرین تنها طرفداران ائتلاف آمریکا علیه ایران می باشند.

در تاریخ 17 ماه مه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طی مصاحبه مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد که کشورش قصد دارد به همراهی بسیاری از کشورهای جهان برای "نظارت و کنترل واقع‌بینانه‌ی رفتارهای ایران" یک ائتلاف تشکیل دهد. در واقع این ائتلاف بر تمامی "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران" که "تهدیدی برای منطقه و جهان" است، نظارت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ائنلاف جدید علیه ایران را با ائتلاف بین‌المللی علیه گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) در عراق و سوریه مقایسه نموده است.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک، با جناب آقای دکتر علیرضا رضاخاه تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در ایران به مصاحبه نشسته است.

_ واشنگتن تهدید به تشکیل ائتلاف آمریکا علیه ایران نموده است؟ تشکیل این ائتلاف تا چه حد می تواند جنبه واقعی به خود بگیرد؟ چه کشورهایی از این ائتلاف استقبال خواهند نمود؟

خصومت بین ایران و آمریکا مسئله جدیدی نیست. اینکه دولت جدید آمریک یک موضع واگرانه ای نسبت به رابطه ایران و آمریکا دارد، این موضوع نیز از قبل مشخص است. اما ادعای اینکه بخواهند یک ائتلاف فراگیر علیه ایران داشته باشند، این ادعایی است که نمی تواند موجه باشد. در واقع ما پیش از این نیز، نمونه ای از تشکیل ائتلاف از سوی آمریکا داشته ایم. در واقع ائتلاف آمریکا بر علیه داعش هیچ دستاوردی نداشت. در واقع در مبارزه با داعش بیشترین موفقیت ها از ان فعالیت نیروهای مقاومت، ایران، نیروهای حزب الله و تعاملاتی که با روسیه داشته اند، بود. در واقع آن ائتلاف هیچ دستاوردی حداقل در حوزه عملیاتی نداشت. اگر قرار است که ائتلاف جدیدی که آمریکا علیه ایران تشکیل می دهد، همانند دستاوردی باشد که علیه داعش داشته اند، شاید این موضوع قابل قبول باشد. در واقع همانطور که ائتلاف علیه داعش نزدیک به صفر بود، این ائتلاف هم دستاوردش نزدیک به صفر خواهد بود.

نقشه جدید ائتلاف سعودی علیه ایران - اسپوتنیک ایران
نقشه جدید ائتلاف سعودی علیه ایران

اما از بابت اینکه بگوییم بخواهد این ائتلاف فعالیت فراگیری را داشته باشد، وضعیت کنونی دولت ترامپ خود گویا می باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم کانادا را به عنوان یک متحد اصلی آمریکا در نظر بگیریم، این موضوع نشان می دهد که قابلیت امریکا برای ائتلاف سازی چه مقدار است. این موضع گیری از سوی آمریکا در واقع نتیجه سیاست و رشوه گیری است که عربستان و اسرائیل در منطقه ایجاد کرده اند. قطعا کشوری مثل عربستان، اسرائیل، امارات و اگر بخواهیم بحرین را نیز به عنوان یک کشور محسوب نماییم، این کشور ها استقبالی از این مسئله (تشکیل ائتلاف علیه ایران از سوی آمریکا) می نمایند. در واقع پیش از این نیز این کشورها تمامی توان خود را به کار گرفتند تا علیه جمهوری اسلامی ایران اقداماتی جدی، تخاصمی  را انجام دهند و موفق نشده اند. ائنلاف جدید نیز دستاوردی بیشتر از این نخواهد داشت.

— تکشیل ائتلاف آمریکا علیه ایران و خروج واشنگتن از برجام، آیا تاثیری بر حضور ایران در منطقه خواهد داشت؟

آمریکا که از برجام خارج شده است و حتی پیش از اینکه اعلام کند، نوع رفتار آمریکا حتی در زمان حکومت اوباما بیانگر این بود که این کشور قابل اعتماد نیست. طبیعتا حرکت به سمت تهدیدهای تخاصمی و تهدید ایران که پیش از این نیز توسط آقای پمپئو مطرح شده است، از جمله مسائلی است که از لحاظ حقوق بین الملل رد شده است. در واقع بر اساس حقوق بین الملل، تشکیل چنین ائتلافی محکوم است. در واقع اگر بخواهد ائتلافی تشکیل شود که بخواهد در ایران اقدامات خرابکارانه ای انجام دهد و یا در مسائل داخلی ایران خلل وارد کند، این یک مبحث دیگر است.

ترامپ و برجام – عشق نافرجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ و برجام – عشق نافرجام

نکته دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر نفوذ منطقه ای اش به دلیل رویکردی مثبتی داشته است، بسیار مشخص است. این نگاه مثبت طبیعتا" از سوی آمریکا و همپیمانانشان در منطقه خوشایند نیست. شما تحولات لبنان را نگاه می کنید، انتخابات عراق را نگاه می کنید، امروز نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه تاثیر گذار است. این نفوذ از نوع جنس آمریکایی ها نیست که همانند آمریکایی ها با سران کشورها رشوه بدهند و یا رشوه بگیرند. نفوذ جمهوری اسلامی ایران از نوع نقوذ تعاملی حقوقی مردمی است  و همدلی است که با کشورهای منطقه داشته است. تعامل ایران با دیگر کشورها نیز بسیار بوده است که این امر نمی تواند بر نفوذ ایران تاثیر بگذارد. در واقع آمریکا و کشورهای اروپایی متوجه این امر نیستند که نفوذ ایران محصول همدلی توده ای است، نه محصول تعامل موشکی و یا قوای نظامی باشد.

در این گفتگو، دیگر کارشناس مطرح ایرانی جناب آقای دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، با اظهار نظری مشابه، تشکیل ائتلاف از سوی آمریکا بر علیه ایران و ادعای حضور بسیاری از کشورها جهت عضویت در این ائتلاف را امری بعید می داند.

— _ واشنگتن تهدید به تشکیل ائتلاف آمریکا علیه ایران نموده است، ایران چه رفتاری می تواند در مقابل این تهدیده ها داشته باشد؟

سیاست خصمانه آمریکا نسبت به ایران چیز جدیدی نیست. در طول 40 سال گذشته دولت آمریکا با حکومتی که بعد از شاه در ایران به وجود آمد مشکل داشته است. آمریکا از همان ابتدا بر علیه ایران تحریم داشته است. آمریکا در جنگ میان ایران و عراق به طور بسیار گسترده بر علیه ایران و از صدام حمایت نمود، آمریکا از طریق ماهواره های جنگی اش، محل تجمع نیروهای ایرانی را عکس برداری می نمود و این عکس ها را به نیروهای صدام می رساند. و دولت صدام با استفاده از بمب شیمیایی ایرانی ها را مورد هدف قرار می داد. در واقع دولت آمریکا به دولت صدام در هدف گیری بر علیه نیروهای ایرانی کمک بسیاری می نمود. دولت آمریکا از این نوع کمک های بسیاری می نمود. بعد از جنگ نیز با تحریم های متعددی ایران را تهدید نمود. این خصومت ها همچنان ادامه پیدا می کند و بنابراین حرف های آفای پامپئو حرف جدیدی نیست. در واقع هم اکنون دولت آمریکا هدف خود از سرنگونی دولت ایران را بدون تعارف اعلام می دارند.

امر دیگری نیست أقای پامپئو؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امر دیگری نیست أقای پامپئو؟

-در صورت تشکیل این ائتلاف، چه کشورهایی می توانند به ائتلاف آمریکا علیه ایران بپیوندند و پیامدهای آن برای ایران چیست؟

بعد از صحبت های آقای پامپئو و پس از خروج آمریکا از برجام، اکثر کشورهای جهان این سیاست کار آمریکا را نقص کردند. حتی هم پیمانان سنتی آمریکا و کشورهای اروپایی که به صورت معمول به دنبال آمریکا بودند نیز، نقدهای مختلفی نسبت به این سیاست آمریکا داشتند. یک اقلیت محدودی در دنیا از سیاست حمایت نمودند که اسرائیل، سعودی ها، شاید بحرین در همین حد از این سخنان پامپئو استقبال کردند. کشورهایی که خصومت دیرینه با ایران داشتند. این که دیگر کشورها علاقه مند به همکاری با آمریکا داشته باشند، بسیار بعید است. ممکن است که برخی شرکت ها به خاطر فشار و تهدیدهای آمریکا روابط خود را با ایران قطع نمایند. البته این کار به خاطر حمایت از سیاست آمریکا نیست، بلکه به خاطر زور و فشار آمریکا بر این شرکت ها می باشد، البته دولت های جهان مخالف این سیاست آمریکا می باشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала