گزارش و تحلیل

یکسال پس از حمله داعش

© REUTERS / TIMA agencyیکسال پس از حمله داعش
یکسال پس از حمله داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک سال پیش گروه تروریستی داعش دو عملیات را یکی در مرقد امام خمینی و دیگری در مجلس شورای اسلامی انجام داد که منجر به شهادت تعدادی از مردم بی گناه گشت وفضای عمومی جامعه را متشنج نمود اما امروزه هیچ اثری از تروریست ها ویا تاثیر آنها نیست.

شاید اگر اخبار محاکمه تروریست ها و عوامل همکاران آنها نباشد اصلا دیگر کسی در ایران به یاد نداشته باشد که چنین اتفاقی در ایران پیش آمده.
برخی باور دارند ماجرا به این دلیل است که ملت ایران یاد گرفته مصیبت ها را سریع فراموش کند و به زندگی بپردازد.
بر کسی پوشیده نیست از همان ابتدا که گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش توسط ایالات متحده و همپیمانانش در منطقه تاسیس شدند هدف اصلی آنها رسیدن به خاک ایران بود و هست.
توان ایران در جابجایی مرزهای مجازی خود منجر به آن شده که نیروهای امنیتی ایران بتوانند هر گونه تحرک نیروهای تروریستی را صدها کیلومتر دورتر از سرزمین مادری خنثی کنند.
علیرغم سرمایه گذاری بسیار سنگین مالی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جهت نفوذ درون ایران اما میهن پرستی ایرانیان منجر به آن شده که بر عکس کشورهای همجوار امکان یارگیری و نفوذ تروریست ها درون ایران بسیار دشوار باشد، حال اگر نخواهیم بگوییم غیر ممکن.

جانشین فرمانده سپاه  : انتقام خون شهدا را می گیریم - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران به سر جدا شده از بدن تروریست انتحاری (عکس)
برخی باور دارند که چون مذهب شیعی مذهب غالب در ایران است ایدئولوژی وهابی نمی تواند روی آنها تاثیر گذار باشد اما حتی در میان اهل سنت ایران نیز شاهد آن هستیم که تعداد بسیار اندک از جوانان اهل سنت ایران به سمت این تفکر های وهابی گرایش پیدا می کنند و تعداد انگشت شماری به سمت تفکر های تکفیری روی می آورند و در سخت ترین شرایط مالی هم حاضر نیستند به میهن خود خیانت نمایند.
سرمایه گذاران گروه های تروریستی نه فقط تلاش داشتند و دارند تا روی اهل سنت تاثیر بگذارند و از طریق آنها به داخل ایران نفوذ کنند بلکه روی اقوام نیز کار می کنند و در بخش های غربی وجنوبی ایران تلاش دارند روی بحث قومیت عرب یا قومیت کرد تاثیر گذار باشند، اما تا به حال هم مشاهده شده که نه اعراب و نه کرد های ایران حاضر بودند با آنها همکاری کنند.
به این دلیل می توان گفت وحدت ملی ایرانیان خود دلیلی بالاتر از جدایی های فرقه ای و یا طایفه ای و یا قومی و یا مذهبی بوده و هست و ایرانی ها همانگونه که همیشه در تاریخ نشان داده اند ممکن است در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند اما هیچ وقت میهن خود را به دشمن نمی فروشند.
همانگونه که در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم که همه اقوام و طوایف و مذاهب در ایران با هم متحد شدند تا در مقابل دشمن بجنگند و وجبی از سرزمین ایران دست دشمن نیافتند مشاهده می کنیم که علیرغم همه فشارهایی که توسط دشمنان به ایران وارد می شود ملت ایران همیشه آگاه تر از همسایگانش بوده.
حتی همان نفوذ یک گروه هم شاید جای تعجب داشت اما اگر گزارش های امنیتی که فاش می کرد ماهانه ده ها تلاش برای انجام عملیات تروریستی بصورت نا محسوس خنثی می شد و می شود را مد نظر داشته باشیم می توانیم بپذیریم حال یک عملیات تروریستی هم از لابلای اینهمه تلاش ها توانسته در برود.
البته همان یک عملیات هم قابل برای نیروهای امنیتی ایرانی قابل قبول نبود و مشاهده کردیم که همه عناصر دست اندرکار و خفته این نیروها ظرف چند روز بازداشت شدند و پس از آن عملیات تا به حال ایران شاهد هیچ عملیات تروریستی دیگر نبود.
وقتی اینجا در مورد عناصر خفته صحبت می کنیم به این دلیل است که ممکن است دشمنان در بسیاری از موارد برخی را اجیر کرده باشند تا برای وقت مبادا دست به کار و یا کارهایی بزنند اما این عناصر بصورت خفته در موقعیت های مناسب قرار می گیرند و منتظر دستور می مانند نیروهای امنیتی و اطلاعاتی هم علیرغم شناخت این افراد آنها را بازداشت نمی کنند و اجازه می دهند اینان احساس کنند که لو نرفته اند تا سازمان های اطلاعاتی بتوانند به کل شبکه و سر شاخه های آن دسترسی پیدا کنند و بعد اقدام به بازداشت آنها می نمایند.
ایران - اسپوتنیک ایران
چه کسی به تهران حمله کرد؟ نظرات مردم ایران در مورد حمله تروریستی در تهران (ویدئو)
سرعت عمل نیروهای امنیتی ایران در بازداشت تعداد زیادی از این عناصر نشان می دهد که دستگاه های امنیتی ایران همه اینان را رصد کرده بودند و زیر نظر داشتند ولی وقت مناسب برای بازداشت نرسیده بود.
یک سال گذشت و تروریست ها دیگر نتوانستند دست به هیچ اقدامی در ایران بزنند و حتی بسیاری این ماجرای تروریستی را فراموش کردند و اثری از این ماجرای تروریستی نه در محل حادثه و نه در اذهان مردم ایران باقی مانده.
واکنش سریع نیروهای مسلح ایران در موشک باران ونابودی مراکز طراحی و اجرای نقشه تروریستی خود نشان داد که ایرانی ها نه فقط در داخل کشور از توان امنیتی و اطلاعاتی بالایی برخوردار هستند بلکه در خارج از کشور از چنین توانی برخوردار می باشند و توان آن را دارند که دشمن را در دوردست مورد هدف قرار دهند و اینگونه نیست که تروریست ها فکر کنند اگر صدها کیلومتر دورتر قرار دارند از دسترس نیروهای مسلح ایران در امان می باشند.
البته دقت هدف گیری تروریست ها پیغامی هم برای حامیان آنها به حساب می آمد تا متوجه باشند ایران توانایی ضربه زدن در عمق را نیز دارد و اگر بخواهند به ایران نیش بزنند با مشت مواجه می شوند.
این ماجرا همچنین امتحانی بود برای دقت و توانمندی نیروهای مسلح ایران، نیروهای مسلحی که زمان جنگ ایران و عراق آرزوی داشتن موشکی که بتواند به بغداد برسد و پاسخ موشک باران تهران را بدهد داشته باشند، امروزه به موشک هایی مسلح شده اند که بر فراز بغداد پرواز می کند وآنطرف عراق در دیر الزور سوریه فرود می آید.
شناسایی هویت عاملین حادثه تروریستی تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
یک صاحبنظر روس: حمله تروریستی به تهران و نقشه های دور و دراز واشنگتن
این ماجرا حساب کتاب های بسیاری را بر هم زد و می توان گفت برخی کشورهایی که به دنبال عملیات نظامی بر علیه ایران بودند مجبور شدند در نقشه های خود تجدید نظر کنند و متوجه شوند که نه از طریق ارسال تروریست ها و برهم زدن امنیت داخلی می توانند به ایران گزند بزنند و نه از طریق حمله نظامی چون هزینه هر دو برایشان خیلی گران تمام خواهد شد.
باید توجه داشت که زمان این عملیات تروریستی در شرایطی انجام شد که حدود دو سال از امضای برجام گذشته بود و آقای ترامپ به تازگی قدرت را در ایالات متحده در اختیار گرفته بود و بسیاری باور دارند که این امتحانی بود برای توانمندی نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح ایران تا ببینند چه قدر ایران از لحاظ امنیتی و یا دفاعی آسیب پذیر است.
شاید به همین دلیل هم هست که آمریکایی ها مجددا به سمت و سوی جنگ اقتصادی پیش رفتند و ترامپ از برجام خارج شد تا تحریم های مجدد بر علیه ایران را اجرا کند، چون متوجه شدند هنوز به شرایط ایده آل مد نظر خود نرسیده اند وشرایط حمله نظامی به ایران فراهم نیست و درون ایران هم هنوز ملت ایران از همبستگی بی نظیری برخوردار هستند.
می توان گفت احتمالا هم به همین دلیل بوده که آمریکایی ها اقدام به جابجایی نیروهای داعش از سوریه به افغانستان نمودند تا این نیروها به مرز های ایران نزدیک تر باشند و در آینده بتوانند استفاده بهینه از آنها نمایند.
به هر حال نمی توان گفت که ایران از گزند دشمنان در امان است اما به هر حال می توان گفت حالا حالاها تا زمانی که همبستگی ملی میان ایرانیان برقرار است سرزمین ایران آسیب پذیر نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала