گزارش و تحلیل

تاوان ملاقات با روحانی

© Fotohost agency /  مراجعه به بانک تصاویر تاوان ملاقات با روحانی
تاوان ملاقات با روحانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از ملاقات شاه اردن با پرزیدنت روحانی در حاشیه اجلاس کشورهای اسلامی در ترکیه بسیاری منتظر نتیجه این ملاقات بودند و برخی باور داشتند شاه اردن به عنوان میانجی میان ایران و عربستان سعودی عمل خواهد کرد وبرخی هم باور داشتند که وی مجبور خواهد بود تاوان سختی برای این ملاقات پرداخت کند.

یکی از دلایل بحث تاوان در این بود که بسیاری هنوز ماجرای گروگان گیری نخست وزیر لبنان سعد الحریری بلا فاصله پس از ملاقات با آقای ولایتی مشاور عالی رهبری را فراموش نکرده بودند.
چند هفته قبل تر با یک توطئه که هنوز معلوم نیست توسط چه کسانی چیده شده مراکش روابط خود با ایران را قطع کرد.
گو اینکه تصمیمات بانک جهانی برای اصلاح ساختار اقتصادی اردن بهانه تظاهرات در این کشور به حساب می آید اما نباید فراموش کرد که این ماجرا همان سناریویی است که برای یمن پیاده شد و نتیجه آن جنگ یمن یود.
در آن زمان هم عبد ربه منصور هادی که مرد عربستان در یمن به حساب می آمد از برادران عرب خود التماس می کرد که حدود دو ملیارد دلار سوخت به یمن قرض بدهند تا نیاز داخلی را تامین کند و همان برادران عرب که امروزه یمن را به نابودی کشیده اند در آن زمان از پرداخت چنین کمکی سر باز زدند و وی را به بانک جهانی ارجاع دادند و همین بانک خواستار اصلاحات اقتصادی و افزایش قمیت سوخت برای قرض دادن پول به یمن شد که در نهایت موجب نارضایتی مردم و استعفای عبد ربه منصور هادی گشت.
اردن هم همپیمان ایالات متحده و عربستان سعودی به حساب می آید و برای جبران کسری بودجه دست به دامان همپیمانان عرب خود شد اما آنها از کمک به اردن سر باز زدند و این کشور را به سمت بانک جهانی سوق دادند و امروزه در این کشور تظاهرات مختلف برپا شده.

آیا وقت دیپلماسی پزشکی رسیده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا وقت دیپلماسی پزشکی رسیده؟
برخی باورها مبنی بر آن است که یکی از اهداف سوق دادن اردن به سمت تشنج و مشکلات داخلی همان نقشه قرن ایالات متحده و عربستان سعودی است که طی آن قرار است اردن تجزیه و به دو کشور تقسیم شود و فلسطینی ها در بخشی از اردن که سمت کرانه غربی است دارای کشوری مستقل گردند تا اسرائیل تثبیت گردد.
با توجه به حضور تعداد زیادی فلسطینی در اردن و همچنین وجود آوارگان سوری و گروه های اسلامگرای تندرو و مسلح در مرز های اردن و سوریه می توان گفت شرایط اردن امروزه بسیار خطرناک است و کوچکترین اشتباه می تواند یک فاجعه بیافریند.
ملک عبد الله پادشاه اردن یک شاه بسیار زیرک و سیاست مدار به حساب می آید که طی سالهای اخیر توانسته سکان ماشین سیاسی اردن را بگونه ای هدایت کند که از بسیاری از دشواری ها بتواند رد شود وامروزه باید منتظر بود و دید که آیا ملک عبد الله می تواند یک بار دیگر اردن را از این مخمسه نجات دهد یا نه.
به هر حال توجه داشت که یکی از دلایل خصومت برخی عرب های حوزه خلیج فارس با ملک عبد الله هم همین درایت وی در حکومت داری است چون وی اختیارات زیادی را به هیات دولت واگذار کرده و حکومت های خودکامه معمولا از چنین حکومتی ناراضی می باشند.
به هر حال هیچ بعید نیست اینان برای دخالت خود در اردن ماجرای ملاقات پرزیدنت روحانی و شاه اردن را بهانه کنند دقیقا همانگونه که برای حمله به یمن روابط شیعیان یمن با ایران را بهانه کردند.
بد نیست از همین الان اذعان داشت که ایران و اردن هیچ گونه رابطه صمیمی ای ندارند و ایران هیچ نفوذی در اردن ندارند و اگر عرب ها و عبری ها می خواهند در امور این کشور دخالت کنند ایران را بهانه نکنند.
بد نیست به سابقه پایان همه حکومت هایی که روزی همپیمان ایالات متحده واسرائیل بودند توجه داشت تا متوجه شد آمریکا هیچ دوست و همپیمانی ندارد و حتی برای همپیمانان خود توطئه می چیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала