واکنش اتحادیه اروپا به آغاز روند افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران

© Sputnik / Alexey Vitvitskyواکنش اتحادیه اروپا به آغاز روند افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران
واکنش اتحادیه اروپا به آغاز روند افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا می گوید که تصمیم ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم برخلاف برجام نیست.

به گزارش اسپوتنیک،‌ نماینده اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که تصمیم ایران برای آغاز روند افزایش ظرفیت های غنی سازی اورانیوم خلاف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

نماینده اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «بر اساس ارزیابی مقدماتی ما، اقدامات اعلام شده خلاف توافق هسته ای (برجام) نیستند".

گفتنی است، پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی نامه‌ای خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، اعلام کرد که روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز «یو اف ۴» و «یو اف ۶» و نیز مونتاژ «کارخانه روتور سانتریفیوژ» را آغاز میکند.

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. 
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی به جای برجام نیز اشاره نمود. 

 ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام عمل خواهد نمود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала