گزارش و تحلیل

اروپا در راه گریز از تحریمات

CC0 / Pixabay / اروپا در راه گریز از تحریمات
اروپا در راه گریز از تحریمات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با سوفی گابییو رییس دفتر حقوقی فرانسوی که پس از عقد برجام در تهران افتتاح شد مصاحبه کرد.

اروپا در زمان اخیر تمایل خود را به حمایت از معامله هسته ای با ایران ابراز داشته است، اما اگر تصمیم مشخصی در عرض زمان معقولی پیدا نشود، این امر در مورد شرکت هایی که شامل تحریم های آمریکایی شدند، تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

سوفی گابییو Sophie Gabillot رییس دفتر حقوقی شرکت فرانسوی Cohen Amir-Aslani در تهران گفت: هرچند که امانوئل مکرون امکان بحث در مورد توافق جدید را مطرح کرد که موضع اروپا و اعلامیه های گروه 4 +1 را متلاشی می کند، این امر تمایل فرانسه به حضور در ایران را لغو نمی کند.

اسپوتنیک: در فرانسه، تمایل به تامین مالی (حضور شرکت ها در ایران وجود دارد)، اما، متاسفانه، مشخص نشده است. این نیت نجیبانه است و مساعی زیادی برای پیاده سازی آن انجام شده است، اما متأسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.

رییس دفتر فرانسوی می گوید: هم اینک به برخی از شرکت های فرانسوی، استرالیایی، چینی، ژاپنی، آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی (مشتریان آمریکایی را نداریم)، توصیه کردیم که فعالیت های خود در ایران را متوقف کنند. اعلامیه در باره ازسرگیری تحریم ها موجب بروز نوعی هرج و مرج شد و اقدامات پیشنهادی اروپایی ها برای تأیید اینکه شرکت هایشان می توانند تا ابد در ایران حضور داشته باشند کافی نیست. ولی برخی از شرکت ها روحیه خود را از دست نمی دهند و به صورت پویا توسعه می یابند. این ادعا در درجه اول در مورد کسب و کار شرکت های کوچک و متوسط صادق است.

اسپوتنیک: شرکت های کوچک و متوسط بخش قابل توجهی از بازارها و انرژی مثبت برای ایران هستند چرا که آنها به درجه کمتری تحت تاثیر تحریم های ایالات متحده قرار دارند و آنها دارای حوزه وسیعتر عمل می باشند و می توانند تصمیم بگیرند آیا لازم است در ایران بمانند یا خیر؟

رییس دفتر فرانسوی می گوید: پس از آنکه ترامپ اعلام کرد از این توافق هسته ای خارج می شود، ساختار های اروپایی چند راه حل را پیشنهاد کردند، به عنوان مثال، استفاده از قانون مسدود کردن مورخه 1996. چه اقدامات مشخص اتخاذ می شود تا به دیگران کمک رسانده شود؟

اسپوتنیک: در مورد اصلاحات در قانون تحریم ها، که اجازه می دهد تا اثرات برون مرزی تحریم های آمریکایی را نادیده بگیریم، این اقدام جالبی است. محدودیت های خاصی وجود دارد. این قانون به شرکت هایی که فعالیت های خود را در ایالات متحده توسعه می دهند، کمک نمی کند، اگر آن را اصلاح نکنید و آن را با خصوصیات برون مرزی بیشتر تکمیل نکنید.

به عقیده سوفی گابییو، اتحادیه اروپا در حال حاضر این گزینه را بررسی نمی کند. وی راه حل دیگری را ذکر کرد: ایجاد یک مکانیسم پولی مشابه دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) در ایالات متحده.

اسپوتنیک: منظوراداره اروپایی بود. اما این نهاد چکار خواهد کرد؟ روشن نیست که چگونه اداره اروپایی می تواند به شرکتها کمک کند تا از تحریم ها دور بماند و به طور دقیق تر کار خود را در ایران ادامه دهند بدون آن که تحت تحریم های آمریکا قرار بگیرند که بر فعالیت آنها تاثیر می گذارد.

سوفی گابییو: این اداره مسئول کنترل دارایی های خارجی و اعمال تحریم های مالی در سطح بین المللی است. با وجود این که در فرانسه کارکنان وزارت خزانه داری، این کار را انجام می دهند، مانند نهاد های اروپایی، ساختار مربوطه را ندارد. لازم به ذکر است که دو اقدام نامبرده مشکلات مالی را حل نمی کند.

اسپوتنیک: مسئله تامین مالی توسط بانک سرمایه گذاری اروپا برای اولین بار نیست که در اتحادیه اروپا مطرح می شود. اما چه وقت عملی می شود تا شرکت هایی که می توانند با ایران همکاری کنند، از این مزیت بهره مند شوند؟

سوفی گابییو: این سیستم ها در مرحله اولیه هستند. در مورد استفاده از ارز آمریکایی در تجارت بین المللی باید گفت که این مساله همیشه وجود داشت. حتی قبل از وضع تحریم ها، اجازه نداشتیم در معاملات با ایران از سیستم مالی آمریکا استفاده کنیم. این محدودیت هرگز لغو نشده است. قرار بود تحریم ها در سال 2023 لغو شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала