آغاز روند افزایش ظرفیت های غنی سازی اورانیوم

© AP Photo / Rick Bowmerاورانیوم
اورانیوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران در فکر سرعت بخشیدن به روند غنی سازی اورانیوم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف 6 و یو اف 4 و ساخت و مونتاژ «کارخانه روتور سانتریفیوژ» را آغاز می‌کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی،گفت قرار بود ایران «در چارچوب برجام در انتهای برنامه‌ 15 ساله حداقل به 190 هزار سو» غنی‌سازی دست یابد. ایران در فکر سرعت بخشیدن به این روند است.

این موضوع در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که از سوی نمایندگی ایران در وین تحویل داده خواهد شد، اعلام شده‌است. او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت«در همکاری‌های ما با آژانس در سطوح پادمانی، پروتکل الحاقی و برجامی تغییر ایجاد نمی‌شود و همه را انجام می‌دهیم».

رسیدن به 190 هزار سو، یکی از خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی پیش از دستیابی به توافق اتمی وین بود. ظرفیت غنی‌سازی ایران درحال حاضر حدود شش هزار سو است.

پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، رسما اعلام کرد کشورش از توافق اتمی خارج می‌شود، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی گفت به سازمان انرژی اتمی دستور داده است تا آمادگی لازم را برای «غنی‌سازی صنعتی بدون محدودیت داشته باشد».

آقای کمالوندی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات تازه ایران ممکن است به خروج اروپا از برجام بیانجامد، پاسخ مشخصی نداده، بلکه گفته ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала