گزارش و تحلیل

قدم اول 190 هزار سو

© AP Photo / Vahid Salemiساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست
ساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دستور دادند از امروز سازمان انرژی هسته ای ایران مراحل زمینه سازی برای تولید 190 هزار سو برق با استفاده از نیروی هسته ای را شروع کند.

در حال حاضر بیشتر برق مورد نیاز ایران یا از نیروگاه های فسلی که آلودگی هوا ایجاد می کند و هدررفت بالای انرژی های فسیلی که می تواند ارزش افزوده بسیار زیادی داشته باشد تولید می شود و یا اینکه از طریق استفاده از نیروگاه های برق آبی که نیاز به ایجاد سدهای متعدد و بالطبع مشکلات آبی می گردد تولید می شود.
علیرغم اینکه بخش های عظیمی از ایران آفتاب گیر می باشد اما به دلیل تحریم های بین المللی هزینه تولید صفحات خورشیدی بسیار بالا تمام می شود و نمی توان خیلی روی تولید برق از این طریق حساب باز کرد چون هزینه سربار بسیار بالایی دارد.
نیروگاه های بادی هم به تعداد کم وجود دارند که توان پاسخگویی به نیاز مملکت را ندارند.
با این شرایط بهترین و پاکیزه ترین راه همان نیروگاه های هسته ای است که در اکثر کشورهای پیشرفته جهان نیز استفاده می گردد.

اورانیوم - اسپوتنیک ایران
آغاز روند افزایش ظرفیت های غنی سازی اورانیوم
بدیهی است اگر روش های دیگر قرون به صرفه تر و پاکیزه تر بود کشورهای اروپایی و یا ایالات متحده و یا شرق آسیا از نیروگاه های هسته برای تولید برق استفاده نمی کردند.
ایده تولید برق با استفاده از انرژی هسته ای به سالها قبل از انقلاب در ایران بر می گردد و در آن زمان نیز تشخیص داده شد که ایران شدیدا به برق هسته ای نیازمند است.
اگر بحث تحریم ها و تهدید های متعدد بر علیه ایران نیود باشد ایران احساس پیدا نمی کرد نیاز دارد که کل چرخه هسته ای را در اختیار داشته باشد اما با توجه به اینکه طبق قرارداد های منعقده ما قبل و بعد از انقلاب میان ایران و دیگر کشورها نیاز ایران از اورانیوم باید به دلیل عضویت ایران در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای تامین می شد و کشورهای دیگر به دلیل تحریم های ایالات متحده از انجام تعهدات خود سر باز زدند، ایران مجبور شد خود کل چرخه هسته ای را ایجاد کند و طبیعتا نیاز پیدا کرد که به غنی سازی اورانیوم نیز مشغول شود.
باید توجه داشت ایران جزو معدود کشورهای جهان می باشد که از معادن اورانیوم برخوردار است و منطقی هم این است که ایران نه فقط به غنی سازی و تولید اورانیوم دست بزند بلکه حتی به صادرات مواد تولیدی نیز مشغول شود و طبق بر آورد متخصصین در صورتی که ایران غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی و صادراتی انجام دهد درآمدی به مراتب بالاتر از در آمد نفت به دست خواهد آورد.
به هر حال هدف از مقاله توجیه دلیل دسترسی ایران به فناوری ای که به بیش از یکصد سال پیش بر می گردد نمی باشد چون دلایل زیادی برای این ماجرا وجود دارد و ایران امروزه به فناوری هایی بسیار نوین تر دسترسی دارد.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که مطرح کردن بحث هسته ای توسط ایالات متحده بهانه ای برای فشار آوردن بر ایران بوده و هست و هیچ وقت نه ایالات متحده و نه کشورهای دیگر مخصوصا اروپایی باور نداشتند که ایران در صدد تولید سلاح هسته ای است، اما به هر حال بهانه دیگری برای فشار بر ایران نداشتند.
ایران تهدید کرد که غنی سازی اورانیوم را از سر می گیرد - اسپوتنیک ایران
ایران تهدید کرد که غنی سازی اورانیوم را از سر می گیرد
برای اینکه ایران حربه فشار ها را از این کشورها برباید به مذاکرات هسته ای پیوست و به هر حال چه خوب چه بد همه برجام را امضاء کردند و علیرغم اینکه در ایران بسیاری مخالف برجام بودند و آن را توافقی دارای نواقص بسیار می دانستند اما چون نمایندگان ایران در این مذاکرات آن را امضاء کردند ایرانی ها به برجام پایبند بودند و همه تعهدات خود را انجام دادند.
از همان ابتدا (زمان ریاست جمهوری آقای اوباما) هم ایالات متحده از اجرای تعهدات خود سر باز زد وبا خروج آمریکا از برجام مشخص شد که هدف اصلی سیاستمداران آمریکایی چه بود و آقای ترامپ ادامه دهنده راه اوباما وسیاست کلی ایالات متحده بود.
با این شرایط امروزه ایران کاملا حق آن را دارد که از برجام خارج شود و یا اینکه بخواهد اجرای آن را متوقف کند اما برای اینکه جامعه جهانی کاملا متوجه حقانیت ایران شود ظاهرا تشخیص بر آن بوده که فعلا خروج ایران از برجام بصورت مرحله ای باشد تا طرف مقابل به هدف خود نرسد.
آقای ترامپ بخوبی می داند که پاره کردن برجام یعنی خروج ایران از برجام و یا خروج 1+5 و سازمان ملل که ضامن برجام است از برجام.
چون ایران نمی خواهد هدف آقای ترامپ محقق گردد از ابزارها و اختیاراتی که دارد استفاده می کند تا پاسخ ترامپ را بدهد.
نکته قابل تامل این است که آیت الله خامنه ای در همه سخنان و دستورات خود اصرار می کند که کارها طبق برجام انجام شود تا بهانه ای به طرف مقابل ندهد.
به این طریق ایران هم در برجام خواهد ماند و رئیس جمهوری ایالات متحده در خواسته خود ناکام می شود و هم اینکه به ایالات متحده و دیگر کشورها فشار می آید که ایران هم دست بسته نیست و می تواند کارهایی کند که پاسخ به این رفتار ها باشد و طرف مقابل هم باید موضع خود را مشخص کند.
بدیهی است بحث رفتن به سمت تولید 190 هزار سو برق هسته ای فقط مرحله اول اقدامات ایران خواهد بود و بر عکس آمریکایی ها ایرانی ها بسیار با تانی و تدبیر تلاش دارند با سیاست به اهداف خود برسند وبدیهی است که وقتی بحث تولید 190 هزار سو برق به عنوان مرحله اول پاسخ به رفتار ترامپ مطرح می شود برگه های دیگری وجود دارند که ایران احتمالا در مراحل بعدی ممکن است اتخاذ نماید که به مراتب از این ماجرا سنگین تر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала